۹ استراتژی بازاریابی که از هزینه کم آنها شگفت‌زده می‌شوید
قسمت اول ۸

۹ استراتژی بازاریابی که از هزینه کم آنها شگفت‌زده می‌شوید

توسط سبا فرجادفر | ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ۱۳:۰۰ | ۶ دقیقه

بسیاری از کارآفرینان به دلیل نداشتن سرمایه کافی، از بحث بازاریابی چشم‌پوشی می‌کنند، در حالیکه همه استراتژی‌های بازاریابی نیاز به هزینه هنگفت ندارند.

نوپانا: استارت‌آپ‌ها با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند، اما هیچکدام سخت‌تر از تلاش برای نگه داشتن پول نقد نیست. آژانس‌های کسب‌وکار، هزینه متوسط برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار را چیزی حدود ۳۰ هزار دلار تخمین زده اند؛ اما این رقم با واقعیت فاصله زیادی دارد، چرا که گاهی یک استارت‌آپ را تنها با صد دلار راه‌انداری می‌کنند و گاهی نیز راه‌اندازی یک کسب‌وکار بیشتر از یک میلیون دلار هزینه دارد. اما توجه داشته باشید این اعداد و ارقام تنها هزینه راه‌اندازی هستند. شرکت‌های تازه‌تاسیس، هزینه‌های دیگری چون حقوق کارمندان، اجاره دفتر، خرید امکانات اولیه و سایر هزینه‌های جاری را نیز دارند؛ بنابراین که آنها برای تامین درآمد کافی تلاش فراوانی می کنند.

بسیاری از کارآفرینان در خصوص بودجه با مشکل مواجه هستند و در نهایت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مهمی چون بازاریابی و تبلیغات را رها می‌کنند. در واقع اکثر آنها بحث بازاریابی را که عاملی مهم در راه پیشرفت و توسعه کسب‌وکار است، نادیده می‌گیرند و یا بودجه محدودی برای آن در نظر می‌گیرند.

به گزارش نوپانا، تقریبا ۸۰ درصد کارآفرینان هیچ ایده‌ای در خصوص اهمیت و میزان اثرگذاری استراتژی بازاریابی ندارند، بنابراین تعجبی ندارد که مارکتینگ همواره با بی‌توجهی مواجه می‌شود.  

در مطلب پیش‌رو به بررسی نکاتی می‌پردازیم که نشان می‌دهد بازاریابی موثر و مناسب آنقدرها هم هزینه‌بر نیست. استراتژی‌های بازاریابی با بودجه‌های کلان ممکن است بازده نهایی خوبی داشته باشند، اما تدابیر دیگری نیز در بازاریابی وجود دارد که در عین کم‌هزینه بودن تاثیر شایانی در رشد کسب‌وکار دارند. در اینجا به ۹ مورد از این استراتژی‌ها می‌پردازیم.

قسمت اول:

۱. معرف‌ها

یکی از بهترین روش‌ها در بازار فروش، اجتناب از بازاریابی به شکل متداول است. در عوض بهتر است خدماتی ارائه دهید که به واسطه آن مشتریان، بازاریاب شما باشند. در نظر داشته باشید که مردم زمانی که دوستان و اطرافیانشان محصولی را به آنها معرفی کنند تمایل بیشتری به خرید آن خواهند داشت.

به‌رغم نقدهای مختلف منتشر شده در اینترنت در خصوص کیفیت محصولات و خدمات، مردم هنوز هم به حرف‌های اطرافیان اعتماد بیشتری دارند. به‌علاوه، ایجاد برنامه‌ای درست برای معرفی محصولتان هزینه زیادی ندارد و بسته به اینکه ساختار آن چگونه است ممکن است برایتان رایگان تمام شود! استراتژی شما در این میان می تواند در نظر گرفتن تخفیف برای مشترکین و مشتری‌های پروپاقرصتان باشد تا آنها نیز ترغیب شوند مشتری‌های بیشتری برایتان بفرستند.

۲. بازتاب رسانه‌ای

مردم معمولا اخبار را دنبال می‌کنند و اگر شما چیزی دارید که ارزش خبری داشته باشد، اغلب رسانه‌ها از انتشار آن استقبال می‌کنند. بازتاب رسانه‌ای یک راه ارزان برای مطرح شدن محصول شما در نشریات مهم است و احتمالا خیلی‌ها لینک خبر شما را در این نشریات دنبال می‌کنند. اگر این بخش از کار را خودتان شخصا بر عهده دارید، سعی کنید روزنامه‌نگاران را شکار کرده و به آنها ایمیل دهید، چرا که این خود یک روش بازاریابی کم‌هزینه است.

۳. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا انواع گوناگونی دارد اما هیچ‌کدام از آنها نیاز به سرمایه قابل توجهی ندارد. ساده‌ترین راه در این زمینه این است که وبلاگ خود را مدیریت کرده و به‌صورت منظم مطالب جدیدی به آن اضافه کنید. از این طریق می توانید به شیوه‌ای کاملا منحصر‌به‌فرد، مخاطبان را در جریان کسب‌وکار و محصولات و خدمات تازه خود قرار دهید.

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که پادکست‌های صوتی و ویدئویی و اینفوگرافیک‌ها نیز جزء محتوای بازاریابی محسوب می‌شوند؟ باید گفت تمامی این موارد تاثیر شایانی در معروف شدن برند شما دارند. در واقع هرآنچه که ترافیک ورودی سایت شما را افزایش دهد و استراتژی بازاریابی شما را تکمیل کند، بسیار سودمند است.

ادامه این مطلب را در قسمت‌های بعدی بخوانید.

(همچنین بخوانید: بازاریابی محتوایی؛ جذب و حفظ مخاطب به‌کمک محتوای با کیفیت)

منبع

برچسب‌ها: بازاریابیرسانهاستارت‌آپ کارآفرینتبلیغات مشتریmarketing
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سبا فرجادفر

سبا فرجادفر

سبا فرجادفر، دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی است. او فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده است و به عنوان دبیر خبر در روزنامه‌ها و نشریات معتبر کشور قلم می‌زند. سبا فرجادفر هم‌اکنون در زمینه خبرنگاری کسب‌وکارهای نوپا فعالیت می‌کند.