فناوری برای نجات محبوسان زیر آوار
رادار تشخیص ضربان قلب ۸.۳

فناوری برای نجات محبوسان زیر آوار

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۱/۰۲ - ۱۵:۵۵ | ۵ دقیقه

فناوری، فرایند نجات افراد محبوس زیر آوار را سریع‌تر و آسان‌تر کرده است.

نوپانا: پس از حوادثی مانند سانحه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، تیم‌های عملیات امدادی در اولویت کارها قرار می‌گیرند و تجهیز بیشتر و بهتر این تیم‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

هنگامی که به‌علت بلایای طبیعی یا خطاهای انسانی، خرابی سنگینی به بار می‌آید، تیم‌های امداد و نجات سریعا وارد عمل می‌شوند تا تلفات و خسارات را به حداقل برسانند. در طول این عملیات، آن‌ها ابتدا سعی .می‌کنند افرادی که زیر آوار هنوز زنده مانده‌اند را پیدا کرده و آن‌ها را تحت درمان‌های اورژانسی قرار دهند

به عنوان مثال گجت فایندر (FINDER) یک ابزار رادارمحور جدید در زمینه علوم امنیتی است که قادر است ضربان قلب را تا عمق 10 متر در زیر آوار، 6 متر در بتون و 30 متر در فضای آزاد تشخیص دهد. این وسیله توسط دو تیم محقق در 65 عملیات نجات به کار رفته و به‌خوبی جواب داده است.

در جریان اینگونه حوادث، آوارهای عجیب و پیچیده‌ای به‌وجود می‌آید. سیگنال‌های رادار به طرز شگرفی عمل می‌کنند. رادارها، قدرت تفکیک سیگنال‌های ضعیف از ضربان قلب را دارند و جداسازی این‌ها از دل سیگنال‌های بلند، یک عملکرد دشوار محسوب می‌شود که گجت‌هایی مثل فایندر قادر به انجام آن هستند.

این ابزارها از سیستم‌های پردازش اطلااعات پیشرفته‌ای برای جداسازی سیگنال‌های خفیف استفاده می‌کنند. تکنولوژی رادار ماکروویو آن‌قدر حساس است که می‌تواند ضربان قلب انسان را از دیگر موجودات زنده که ممکن است زیر زمین باشند، تشخیص دهد. این تکنولوژی همچنین می‌تواند تشخیص دهد که فرد پیدا شده در چه وضعیت هشیاری قرار دارد. اینگونه راحت‌تر پیدا شده و افراد برای نجات او، بهترین عمل ممکن انجام می‌دهند.

رادارها برای مکان‌هایی که عمق آوار زیاد است مناسب هستند و در مواردی مانند آوار ساختمان پلاسکو، کاربرد اساسی دارند. سگ‌های زنده‌یاب تا عمق خاصی می‌توانند تشخیص دهند و میان این دوگزینه، استفاده از رادارها به مراتب کاربردی‌تر و راحت‌تر است.

برچسب‌ها: ایرانتکنولوژی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا