چگونه در محیط کسب‌وکار، اعتماد دیگران را جلب کنیم؟
ویژگی ضروری در محیط کسب‌وکار؛ ۷.۳

چگونه در محیط کسب‌وکار، اعتماد دیگران را جلب کنیم؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۱۶:۰۰ | ۹ دقیقه

به وجود آوردن حس اعتماد در روابط تجاری، نقش پررنگی در بهبود کسب‌وکار شما دارد. در این مطلب از راه‌های جلب اعتماد دیگران در محیط کسب‌وکار خواهیم گفت.

نوپانا به نقل از عصراقتصاد: یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌های یک کارآفرین، توانایی جلب اعتماد دیگران است. هیچ‌کس با یک فرد غیرقابل اعتماد تجارت نمی‌کند. اعتماد مولفه‌ای است که بدون آن نمی‌توانید تجارت کنید و می‌دانیم که جلب اعتماد سخت است.

 اگر شما تاجر یا کارآفرینی هستید که معامله می‌کنید، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که ایجاد اعتماد کنید. در این مطلب چند مورد بیان می‌شود که در نظر داشته باشید:

۱.اعتبار - قابل اعتماد بودن

شما نمی‌توانید اعتماد را جعل کنید. شما یا قابل اعتماد هستید یا نیستید. افرادی که هوش عاطفی دارند قادرند این را بگویند. قابل اعتماد بودن شما را ملزم می‌کند در همه معاملات چه بزرگ و چه کوچک صادق باشید. شما باید تضمین کنید که هر بخش از زندگی شما قابل اعتماد است. یعنی به قول خود عمل می‌کنید، روابط را حفظ می‌کنید، به تعهدات عمل می‌کنید، روی حرف خود هستید، مالیات‌ها را پرداخت می‌کنید و قوانین را رعایت می‌کنید.

همه ما اشتباه می‌کنیم. شما نمی‌توانید کامل باشید. اما اعتماد ارتباطی به کمال ندارد و به تابعیت از هر استاندارد دلخواه نیز مرتبط نمی‌باشد. اعتماد روشی برای زندگی است که با قابل اعتماد بودن توصیف می‌شود.

۲.اطمینان - تاکید بر راه خود

کسی قابل اعتماد است که بر راه و سبک زندگی خود تاکید می‌کند. چرا؟ زیرا در هر رابطه‌ای، افراد به کسی اعتماد می‌کنند که می‌داند چه کاری انجام می‌دهد. اگر به گونه‌ای رفتار کنید که بدانید چه كاری انجام می‌دهيد، اعتماد بقیه را جلب می‌کنید. روشن است که شما نمی‌خواهید در این مورد گستاخ باشید. راهی برای تاکید بر سبک زندگی شما هست که به بقیه آسیبی نمی‌رساند. در مورد سبک زندگی خود، استوار باشید؛ در این صورت افراد به شما اعتماد می‌کنند.

۳.فروتنی - درخواست بازخورد

راه دیگر برای ايجاد اعتماد در ديگران این است که از آنها بازخورد بخواهید. وقتی کسی نقطه نظر خود را در مورد یک مساله می‌گوید، حس می‌کند گویی سهمی در پروژه دارد؛ بنابراین داوطلبانه در آن سرمایه‌گذاری می‌کند. تا زمانی که کسی حس کند بخش ارزشمندی از پروژه است، به راهبری پروژه توسط شما اعتماد می‌کند. برای اینکه این شیوه موفق باشد، باید در واقع گوش کنید و پاسخ دهید. افراد می‌توانند تشخیص دهند شما صرفا به ظاهر تاییدشان می‌کنید یا ارزشمند هستند و از آنها قدردانی می‌شود.

۴.آرامش - امتناع از ترس در موقعیتهای پراسترس

تا زمانی که شما آرامش دائمی دارید، افراد به شما اعتماد می‌کنند. برخی از بزرگ‌ترين فرصت‌ها برای خلق اعتماد، موقعيت‌های پراسترس هستند. درحالی که هر فرد دیگري ممکن است بترسد، شما مطمئن و آرام هستید. افراد جذب این شیوه می‌شوند. آنها به شما اعتماد می‌کنند. دوران پراسترس در زندگی و کسب‌وکار اتفاق می‌افتد. هرچه شما آرام‌تر باشید، بیشتر می‌توانید جلب اعتماد کنید.

۵.تجربه - تلاش کردن و شکست خوردن

شما با تجربه به اعتماد می‌رسید. برای کسب تجربه، باید حرکت‌های جسورانه انجام دهيد. شما ممکن است شکست بخورید؛ اما حتی در شکست، اعتماد جلب می‌کنید. بسیاری از کارآفرینان موفقی که می‌شناسم جوان هستند. من افراد بیست‌وچندساله‌ای را دیده‌ام که میلیون‌ها دلار ارزش دارند، در وی‌سی(VC) سرمایه‌گذاری می‌کنند، شرکت‌های فناوری راه‌اندازی می‌کنند و صنایع را متحول می‌کنند. یکی از راه‌هایی که آنها کسب‌وکارشان را ساختند کسب تجربه در فراز و نشيب‌های مختلف و ايجاد اعتماد در اين مسير است.

تجربه، اعتماد را پرورش می‌دهد، اما شما نمی‌توانید هرچیز را تجربه کنید مگر اینکه به دنبال آن بروید. شما ممکن است شکست بخورید. ايرادي ندارد؛ زیرا شما درس‌های ارزشمندی گرفتید و اعتماد کسب کرده‌اید.

۶.صداقت - حقیقت‌گویی

اعتماد یعنی صداقت. افراد فقط در صورتی به شما اعتماد می‌کنند که بدانند شما حقیقت را می‌گویید. هیچ‌کس نمی‌تواند به موقعیتی در کسب‌وکار اشاره کند که در آن بهتر است دروغ گفته شود تا حقيقت. صداقت بهترین سیاست است.

نتیجهگیری

در محیط کسب‌وکار کنونی که در مواردی با عدم اطمينان و كلاهبرداری همراه است، شما باید فردی باشید که افراد می‌توانند به او اعتماد کنند. اعتماد، اعتبار خودش را ايجاد می‌کند. وقتی شما توانایی خود را برای کسب اعتماد ثابت می‌کنید، ديگران به شما اعتماد می‌کنند. این روابط، قابليت اعتماد زیادی به وجود می‌آورند که منجر به معاملات تجاری سودآور می‌شود. اگر شما قابل اعتماد باشید نمی‌توانید اشتباه کنید. گاهی شما وسوسه می‌شوید معاملات زیرمیزی انجام دهید. از این مورد پرهیز کنید. مدت‌ها طول می‌کشد اعتماد را بسازید اما با یک حرکت اشتباه ممکن است خرد شوید. فکر می‌کنید کدام ویژگی‌های شخصیتی برای تبدیل شدن به یک فرد قابل اعتماد مهم هستند؟

(همچنین بخوانید: چگونه در مذاکرات تجاری، به توافق دلخواه خود برسیم؟)

برچسب‌ها: کارآفریناعتمادارتباطاتروابط اجتماعیروان‌شناسی کسب‌و‌کارفرهنگ و جامعهBusinessصداقتhonestytrust
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.