خالکوبی‌های الکترونیک که بر سلامتی شما نظارت می‌کنند
تحولی در گجت‌های پوشیدنی؛ ۸

خالکوبی‌های الکترونیک که بر سلامتی شما نظارت می‌کنند

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۴/۳۰ - ۱۰:۰۰ | ۳ دقیقه

پژوهشگران به تازگی ماده رسانایی با قابلیت انعطاف بالا و سازگار با سطح پوست طراحی کرده‌اند که می‌تواند تحولی در سیستم‌های نظارت بر سلامتی ایجاد کند.

نوپانا: در آینده گجت‌های پوشیدنی می‌توانند جای سیستم‌های پیشرفته نظارت بر سلامتی بیمار را بگیرند و اطلاعات را از طریق پوست ثبت کرده و به دستگاه‌های مختلف انتقال دهند.

به گزارش نوپانا، پژوهشگران به تازگی ماده رسانایی با قابلیت انعطاف بالا و سازگار با سطح پوست طراحی کرده‌اند. به کمک این ماده می‌توان سنسورهای سلامتی کنونی را کنار گذاشت و دستگاه‌ها را مستقیما به پوست متصل کرد. این تکنولوژی انقلابی در زمینه طراحی مدارهای الکترونیک و کاربرد آنها در پزشکی محسوب می‌شود.

اکثر رابط‌هایی که از طریق پوست با بدن ارتباط برقرار می‌کنند، مدارهای تعبیه‌شده الکترونیک در پایه‌های پلاستیکی هستند. مشکل پلاستیک، سفت و سخت بودن آن است و این ویژگی تحرک و انعطاف‌پذیری را سخت می‌کند و در بلندمدت سبب قطع شدن اتصالات و یا ایجاد ناراحتی برای مصرف‌کننده می‌شود. با استفاده از این ماده می‌توان گجت‌های پوشیدنی مناسب برای استفاده در زمان طولانی طراحی کرد.  این گجت‌ها حساسیت و خارش ایجاد نمی‌کنند و شکستنی نیستند. در سیستم‌های کنونی، برای انواع نظارت بالینی باید الکترودهایی بر پوست قرار گیرند؛ در حالیکه این سیستم بیمار را از اتصال الکترود‌های متعدد نیز بی نیاز می‌کند.

این رابط پوستی کاربردهای زیادی دارد؛ مانند: کنترل تلفن‌های همراه هوشمند، تبدیل پوست به یک صفحه لمسی برای ساعت‌های هوشمند و نظارت بر سلامت افراد. از این پوشیدنی می‌توان برای روشن کردن یک لامپ LED یا انتقال اطلاعات به یک لپ‌تاپ نیز استفاده کرد.

این سیستم جدید از یک مش و الکل پلی‌وینیل، که قبلا در لنزهای تماسی و ساخت غضروف مصنوعی استفاده می‌شد، ساخته شده است که سبب انعطاف بسیار بالای آن می‌شود.

لازم به ذکر است رشته‌های این پوشیدنی با استفاده از طلا آبکاری شده‌اند تا هدایت الکتریکی بیش‌تری داشته باشند. این سیستم را روی پوست دست قرار می‌دهید و سپس کمی آب روی آن اسپری می‌کنید؛ الکل پلی‌وینیل ناپدید می‌شود و رشته‌های طلا، مدار الکترونیک را می‌سازند.

(همچنین بخوانید: نگهبان هوشمند سلامتی / بر نوع زندگی و سلامتی خود نظارت کنید )

برچسب‌ها: گجتپزشکیمهندسی پزشکیپوست الکترونیکرابط پوستیskin interfacewearable gadget
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.