ورزشکاران مشهور، چه استارت‌آپ‌هایی تاسیس کرده‌اند؟
تجارت، شغل دوم ورزشکاران حرفه‌ای؛ ۸

ورزشکاران مشهور، چه استارت‌آپ‌هایی تاسیس کرده‌اند؟

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۴/۳۰ - ۱۲:۰۰ | ۶ دقیقه

برندها و شرکت‌های زیادی در جهان وجود دارند که ورزشکاران بزرگ جزء سهام‌داران آنها هستند. آنها معمولا پس از دوران اوج خود در ورزش به‌واسطه پولی که در این حوزه به دست‌آورده‌اند، به کسب‌وکار و تجارت می‌پردازند.

نوپانا: برندها و شرکت‌های زیادی در جهان وجود دارند که ورزشکاران بزرگ جزء سهام‌داران آنها هستند. آنها معمولا پس از دوران اوج خود در ورزش به‌واسطه پولی که در این حوزه به دست‌آورده‌اند، به کسب‌وکار و تجارت می‌پردازند.

به گزارش نوپانا، سرمایه‌گذاری ورزشکاران نخستین‌بار با تاسیس شرکت کوبی برایانت (Kobe Bryant) در لس‌آنجلس به نام برایانت‌استیبل (Bryant Stibel) بر سر زبان‌ها افتاد؛ اما او تنها ورزشکار سرمایه‌گذار جهان نیست. در این مطلب قصد داریم ورزشکارانی را که پس از اعلام بازنشستگی یا در طول دوران فعالیت به فکر آغاز کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در آن افتاده‌اند، معرفی کنیم.

۱- استفن کری (Stephan Curry) او از اعضای تیم قهرمان این فصل از لیگ بسکتبال ان‌بی‌ای (NBA)است و از اوایل سال جاری میلادی، شرکت اسلایس (Slyce) را که محتوای دیجیتال افراد مشهور را مدیریت می‌کند، تاسیس کرد. او همچنین در شرکت کچ‌آپ (CoachUP) که یک اپلیکیشن مربی خصوصی است، به عنوان سرمایه‌گذار حضور دارد.

۲- مجیک جانسون (Magic Johnson) بازیکن سابق بسکتبال ان‌بی‌ای از ۳۰ سال پیش تاکنون به‌عنوان سرمایه‌گذار شناخته می‌شود. از نمونه کارهای او می‌توان به استارت‌آپ جوپ‌ول (Jopwell) اشاره کرد که هدفش افزایش تنوع فناوری در زندگی کارمندان است.

۳- کارملو آنتونی (Carmelo Anthony) فوق ستاره بسکتبال ان‌بی‌ای شرکت سرمایه‌گذاری «ملو سون تک‌پارتنرز» (Melo7 Tech Partners) را تاسیس کرد. همچنین در شرکت لیفت‌اندهالابالو (Lyft and Hullabalu) سرمایه‌گذاری کرده است.

۴- دیوید بکهام (David Beckham) ستاره فوتبال انگلیس در سال گذشته در پلتفرم پخش زنده تلویزیونی مای‌آی (MyEye) سرمایه‌گذاری کرد.

۵- جوی مونتانا (Joe Montana) بازیکن سابق لیگ فوتبال آمریکایی علاوه بر سرمایه‌گذاری در نردوالت (NerdWallet)، در شرکت هال‌آف‌فیم (Hall of Fame)، یک شرکت کارفرمایی در شهر سانفرانسیسکو، نیز به عنوان سرمایه‌گذار حضور داشت.

۶- استیو نش (Stave Nash) بازیکن سابق بسکتبال ان‌بی‌ای، «گونسیگلره برند کاپیتال» (Gonsigliere Brand Capital) را در سال ۲۰۱۰ تاسیس کرد. از فعالیت‌های تجاری دیگر او می‌توان به کانتنتلی (Contently)، استارت‌آپی در زمینه برندسازی و مشهورسازی نویسندگان، اشاره کرد. همچنین پلتفرم تجارت الکترونیک بیرچ‌باکس (Birchbox) از دیگر کارهای استیو نش است.

۷- تروی آیکمن (Troy Aikman) بازیکن سابق تیم دالاس کابویز (Dallas Cowboys)، شرکت آیکمن اینترپرایزس (Aikmen Enterprises) را بنیان‌گذاری کرد. او سال گذشته سهام ۶ میلیون دلاری شرکت وینگستاپ (Wingstop) را فروخت و سود حاصل از آن را عمومی کرد.

۸- استیو یانگ (Stave Young) فوتبالیست افسانه‌ای، در سال ۲۰۰۷ شرکت اچ‌جی‌جی‌سی (HGGC) که در زمینه سهام جزئی از شرکت آوتوآلرت (AutoAlert) است را تاسیس کرد.

۹- دریک جتر (Derek Jeter) مدافع تیم بیسبال ام‌ال‌بی (The MLB) در استارت‌‌‌آپ استاپلت (Stoplt) -از سیلیکون‌ولی- سرمایه‌گذاری کرده است. او همچنین در سال ۲۰۱۴ پلتفرم رسانه‌ای پلیرز تریبون (Players Tribune) را تاسیس کرد.

۱۰- آندره آگاسی (Andre Agassi) اسطوره تنیس جهان به همراه همسرش استفی گراف (Steffi Graf) در نمایندگی فروش آنلاین بلیط ویاگوگو (Viagogo) و وب‌سایت آنسکریپت (Unscriptd) که فیلم‌هایی از ورزشکاران را به اشتراک می‌گذارد، سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

۱۱- کوبی برایانت که سابقه پنج قهرمانی در مسابقات لیگ بسکتبال ان‌بی‌ای را دارد، مدت زیادی نیست که وارد این عرصه شده است. او هفته گذشته در یک پلتفرم آموزش آنلاین زبان انگلیسی به کودکان چینی، با نام وی‌آی‌پی‌کید (VIPKid) سرمایه‌گذاری کرده است.

(همچنین بخوانید: مربی‌های ورزشی آنلاین، از راه می‌رسند)

منبع

برچسب‌ها: سرمایه‌گذاریبازنشستگیورزشکارانکسب‌و‌کارتجارتاستارت‌آپورزشsportsافراد مشهور
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.