نکاتی که باید قبل از کارآفرین شدن بدانید
قسمت پایانی ۸

نکاتی که باید قبل از کارآفرین شدن بدانید

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۰۹:۰۰ | ۷ دقیقه

کارآفرینان با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند؛ پیش از گام نهادن در این مسیر مطالعه و تحقیق کنید.

نوپانا: در قسمت قبل، به بررسی چهار نکته در رابطه با راه‌اندازی کسب‌وکار‌های نوپا پرداختیم. در این بخش شش مورد دیگر را بررسی خواهیم کرد. برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار ابتدا به توصیه‌های موجود گوش دهید و نکات مهم را مطالعه کنید. هزاران توصیه برای آغاز یک کسب‌وکار کوچک وجود دارد؛ اما هیچ فرمول مشخصی برای شروع یک کسب‌وکار وجود ندارد، بنابراین شاید مهم‌ترین توصیه در این زمینه متفاوت فکر‌کردن باشد.

هزینه‌های خود را محاسبه کنید

در اولین فرصت هزینه‌های احتمالی کسب‌وکار خود را دسته‌بندی کنید.

 این هزینه‌ها شامل اجاره یا خرید دفتر کار، خرید وسایل مورد نیاز، بازاریابی و موارد دیگر می‌شوند. زمانی که هزینه‌های احتمالی را محاسبه کردید، این مقدار را چهار برابر کنید، زیرا در مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار خود با هزینه‌های غیرمنتظره‌ زیادی مواجه خواهید شد. همیشه آمادگی لازم برای مواجه با صورت‌ حساب‌ها را داشته باشید تا دچار کمبود بودجه نشوید. هنگام محاسبه‌، هزینه‌های شخصی خود را فراموش نکنید.
این هزینه‌ها را به‌ترتیب از موارد ضروری مانند اجاره تا مواردی که درصورت کمبود بودجه می‌توان کنار گذاشت مانند تفریح، مرتب کنید. زمانی که درک کلی از هزینه‌ها پیدا کردید، شروع به تخصیص بودجه برای انجام کار‌های مختلف کنید.

تصور کنید هیچ پولی ندارید

به احتمال زیاد این اتفاق برای شما می‌افتد، پس آمادگی لازم برای رو‌به‌رو شدن با آن را داشته باشید.

نیمی از استارت‌آپ‌ها در پنج سال نخست تاسیس خود شکست می‌خورند. در این شرایط ممکن است به یک شغل دیگر نیاز داشته باشید یا به‌طور موقت با والدینتان زندگی کنید. به منابع درآمد کنونی خود نگاهی بیاندازید. درنظر بگیرید که اگر اخراج شوید تا چه مدت پس‌انداز کافی دارید؟ چه اتفاقات غیرمنتظره‌ای می‌تواند نقشه شما را خراب کند؟ برای هر شرایط غیرمنتظره‌ای آماده باشید.

در مراحل ساخت کسب‌وکارتان، پول در بیاورید

اگر می‌خواهید کسب‌وکار خود را راه اندازی کنید، شغلی را که هم اکنون در آن مشغول به کار هستید رها نکنید. راه‌اندازی یک کسب وکار موفق یک فرآیند دراز مدت است. با طی‌ مراحل کارآفرینی، کسب‌وکار خود را بسازید و به‌تدریج از کارمند به کارآفرین تبدیل شوید. به‌عنوان یک تازه‌کار، زمان زیادی طول می‌کشد تا درآمد ثابتی داشته باشید.

درباره کسب‌وکارتان بادیگران صحبت کنید

یکی از چالش‌های اکثر کسب‌وکارها چگونگی فروش محصول است. با صحبت‌کردن راجع‌به کسب وکار نوپای خود، آن را با دنیا به اشتراک بگذارید. اگر راجع‌به نظر مردم درباره کسب‌وکارتان نگران هستید، با آنها صحبت کنید. اگر نتوانید مشتریان را متقاعد کنید که محصول شما را بخرند و از شما حمایت کنند، پول درآوردن برای شما سخت خواهد شد.

اگر واقعا می‌خواهید موفق شوید، نباید خجالتی باشید و یا فکر کنید کسی می‌تواند ایده‌های شما را بدزدد. مثلا ممکن است مجبور باشید برای گروه‌های مختلف سخنرانی کنید. حتی اگر هیچ تجربه و آموزشی در این زمینه ندارید. برای موفقیت باید تمام تلاش خود را بکنید و از محدوده‌ امن خود خارج شوید.

به‌عنوان مالک یک کسب‌وکار نوپا باید بتوانید با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید.

الزامات قانونی برای شروع کسب‌وکار را بدانید

شروع یک کسب وکار هیجان‌انگیز است اما مواجه شدن با قانون اینگونه نیست. باید قوانین مربوط به راه‌اندازی شرکت‌ها را یاد بگیرید. اگر قوانین دولتی را رعایت نکنید با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهید شد.

شور و اشتیاق خود را کنترل کنید

یکی از مهم‌ترین عناصر در موفقیت کسب‌وکار،شوق و ذوق است. این اشتیاق به‌طور پیوسته شما را به‌سمت پیشرفت کسب‌وکارتان هدایت می‌کند. البته اجازه ندهید اشتیاق تمام تصمیمات شما را تحت تاثیر قراردهد. این نکته شما را به سمت جلو می‌برد و دانش شما را در مسیر درست قرار می‌دهد. تحقیقات بازار را در کسب‌وکار خود جدی بگیرید و با مشتریان خود صحبت کنید تا بتوانید ظرفیت‌های کسب وکارتان را شناسایی کنید.

شروع یک کسب‌وکار مثل رانندگی‌ است؛ با اشتیاق پدال گاز را فشار دهید و با دانش فرمان را به‌دست بگیرید. اینگونه می‌توانید با اطمینان‌خاطر در مسیر درست حرکت کنید.

(همچنین بخوانید: ۳۰ نکته برای شروع طوفانی یک استارت‌آپ)

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کارکارآفرین
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.