گزارشگر حرفه‌ای در بازاریابی دیجیتال شما
آمار ترافیک وب‌سایت و موفقیت در برندینگ؛ ۸

گزارشگر حرفه‌ای در بازاریابی دیجیتال شما

توسط محمد رزم‌آرا | ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ - ۰۹:۰۰ | ۷ دقیقه

کارگاه «گوگل آنالیتیکز (Google Analytics) با رویکرد مارکتینگ»، با تلاش «آکادمی کارآفرینی تهران»، ظهر روز پنچ‌شنبه ۲۲ تیرماه در محل شتاب‌دهنده آواتک برگزار شد. در این مطلب، به گزارش برگزاری این کارگاه می‌پردازیم.

نوپانا: «گوگل آنالیتکیز» یکی از ابزارهای کارآمد برای مدیران وب‌سایت‌ها و بازاریابان دیجیتال است که به آنها کمک می‌کند بتوانند بر کاربران و رفتار آنها در سایت نظارت داشته و آن را تحلیل کنند.

«سپیده سعید» مدیر بازاریابی سایت آی‌هوم (ihome) به‌عنوان مربی، کارگاه را آغاز کرد. پس از معرفی شرکت‌کنندگان، خانم سعید مباحث خود را با جمله‌ «بازاریاب دیجیتال کیست و چه ویژگی دارد؟» شروع کرد. او افزود: «بازاریاب دیجیتال باید ۲ ویژگی اخلاقی داشته باشد: وسواسی و خسیس بودن؛ وسواسی به این معنا که برای ریال به ریالی که هزینه می‌کند وسواس اطلاعاتی داشته باشد و از خود بپرسد هزینه‌ای که انجام می‌شود چه دستاوردی دارد؟ چه اتفاقی برای شرکت رقم می‌خورد؟ چه معرفی و تبلیغی برای ما به‌همراه دارد؟ دومین ویژگی، خسیس بودن است به این معنی که شما باید هزینه‌های خود را کاهش دهید و با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را داشته باشید.»

او ادامه داد: «در ایران با توجه به برخی الزامات و اقدامات قانونی (مانند فیلترینگ)، بازاریابی دیجیتال با استاندارد بین‌المللی متفاوت است. در ایران خیلی افراد تصور می‌کنند که باید با شرکت‌های تبلیغاتی تماس بگیرند و تبلیغات خود را به آنها بسپارند؛ اما در اکوسیستم کوچکی مانند استارت‌آپ‌ها، اگر نام شرکت شما معروف شود، این شرکت‌های تبلیغاتی هستند که تماس می‌گیرند و به سراغ شما می‌آیند؛ یعنی پیدا کردن شرکت‌های تبلیغاتی کار سختی نیست.»

در ادامه کارگاه او به معرفی روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال پرداخت و با همراهی شرکت‌کنندگان این قسمت را پیش برد. او اضافه کرد: «تبلیغات موضوع مهمی است و شما برای رقابت با استارت‌آپ‌های دیگر، محبور به انجام تبلیغات می‌شوید؛ برای مثال ممکن است یک از اعضای تیم بگوید استارت‌آپی در سایت معروفی تبلیغ کرده‌ است، چرا ما این کار را نکنیم؟»

(همچنین بخوانید: بازار داغ دیجیتال مارکتینگ را در دست بگیریم)

در ادامه روند برگزاری کارگاه، خانم سعید گفت: «در تبلیغات دو اصل بسیار مهم است؛ باید ببینیم از تبلیغات چه انتظاری داریم که این تصمیم به‌عهده تیم استراتژیک یا هیئت مدیره است و بخش بازاریابی دیجیتال آنها را همراهی می‌کنند. در مرحله بعد باید بتوانیم تبلیغات را آنالیز کنیم؛ این مورد به‌عهده کارشناسان بازاریابی دیجیتال است. ما باید در زمینه تبلیغات از خود بپرسیم «از تبلیغات چه می‌خواهیم؟» پاسخ به این سوال، ۲ حالت کلی دارد؛ یا دنبال ترافیک هستیم یا برندینگ؛ از ترافیک ما توقع «لید شدن» داریم؛ یعنی به هدف کسب‌وکار خود برسیم. در برندینگ، ما ترافیک نیز داریم اما ممکن است منجر به لید شدن ما نشود و فقط باعث دیده شدن شود.»

او در جواب یکی از شرکت‌کنندگان که در مورد بازخورد تبلیغات کلیکی سوال پرسید گفت:«بازدهی تبلیغات در این روش ۰.۲ درصد است؛ یعنی از هر ۱۰۰۰ نفر فقط دو نفر به تبلیغات شما جذب می‌شوند.»

بعد از مباحثی که در زمینه بازاریابی دیجیتال مطرح شد، نوبت به معرفی سرویس گوگل آنالیتیکز رسید. خانم سعید در این باره گفت: «گوگل آنالیتیکز دستیار بسیار خوبی برای تهیه گزارش‌هاست؛ شما به کمک آن می‌توانید کاربران و رفتار آنها در سایت را کاوش کنید و نتیجه را به مدیران خود انتقال دهید.»

در ادامه بخش اول کارگاه به معرفی اصطلاحات و عبارات گوگل آنالیتیکز پرداخته شد؛ سپس او سایت‌ها و ابزارهایی معرفی کرد که استفاده از گوگل آنالیتیکز را آسان‌تر می‌کند.

در بخش دوم، یکی از مسئولان شتاب‌دهنده «سرآوا» در کارگاه حضور داشت که به معرفی آکادمی سرآوا پرداخت؛ او در مورد دوره عملکرد بازاریابی (Performance Marketing) که در تابستان برگزار می‌شود، توضیحاتی داد. این دوره برای کسانی ‌که علاقه‌مند هستند در زمینه بازاریابی دیجیتال فعالیت کنند به‌صورت رایگان برگزار می‌شود و افراد با صلاحیت می‌توانند در استارت‌آپ‌های تحت پوشش سرآوا حضور داشته باشند.

بعد از این معرفی کوتاه، خانم سعید به ادامه مباحث کارگاه پرداخت. در این بخش، بیشتر کار با گوگل‌آنالیتیکز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بخش‌های اصلی آن معرفی گردید.

یکی از نکات مثبت این کارگاه، تعامل و اشتراک‌گذاری تجربیات شرکت‌کنندگان با یکدیگر و مربی کارگاه بود. این کارگاه پس از پرسش‌وپاسخ شرکت‌کنندگان در ساعت ۱۸ به پایان رسید.

(همچنین بخوانید: ۲۰ اصطلاح دیجیتال مارکتینگ)

برچسب‌ها: دیجیتال مارکتینگگوگل آنالیتکگوگل آنالیتیکزآنالیزآنالیز دادهgoogle analyticsبازاریابیبازاریابی دیجیتالdigital marketing
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد رزم‌آرا

محمد رزم‌آرا

محمد رزم‌آرا، دانشجوی مهندسی پزشکی است و از سال ۱۳۹۳ کار مدیریت سامانه "دستیار مجازی دانشجویان مهندسی پزشکی" را بر عهده دارد. او عضو هیئت تحریریه نشریه مهندسی پزشکی و مسئول تولید محتوای علمی در این زمینه است. هم‌اکنون مدیریت بخش توسعه وب استارت‌آپ Maczooo mirror در دست اوست.