نكاتي که باید قبل از کارآفرین شدن بدانید
قسمت اول: ۸

نكاتي که باید قبل از کارآفرین شدن بدانید

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۰۹:۰۰ | ۶ دقیقه

کارآفرینان با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند؛ پیش از گام نهادن در این مسیر مطالعه و تحقیق کنید.

نوپانا: برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار ابتدا به توصیه های موجود گوش دهید و در رابطه با نکات مهم مطالعه کنید. هزاران توصیه برای شروع  یک کسب‌وکار کوچک وجود دارد. ما در این‌جا سعی کردیم چند نکته‌ ساده و مهم را به شما گوش‌زد کنیم. البته باید توجه داشته باشید که هیچ فرمول مشخصی برای شروع یک کسب‌وکار وجود ندارد. اما مهم ترین توصیه برای گام نهادن در این راه متفاوت فکر کردن است. قسمت اول:

بهانه‌هایتان را مشخص کنید

انسان‌های بی‌شماری رویای کارآفرین شدن را در سر می‌پرورانند، اما تنها تعداد کمی جرات انجام این کار را دارند. باید بدانید که یک میلیون بهانه برای شروع نکردن کسب‌وکارتان وجود دارد. در ابتدا باید با این بهانه‌ها رو‌به‌رو شوید و توجه داشته باشید که رئیس خود بودن ترسناک است. در بیشتر موارد صاحبان کسب‌وکارهای جدید به‌دلیل نداشتن درکی مناسب از شانس ‌کمشان، چیزهای زیادی را از دست می دهند. اما، بهانه‌ها تنها سرعت رسیدن شما به اهدافتان را کند می‌کنند.
اگر واقعا می خواهید کسب وکارتان را شروع کنید، این بهانه‌ها را کنار بگذارید. و با دیدی نو، پا در این مسیر گذارید.

به دنبال بازخورد باشید

به حرف‌های دوستان، خانواده، کارشناسان و حتی خودتان گوش دهید و در مراحل یادگیری، به ایده‌هایتان بال‌وپر دهید. تمام موارد را یادداشت کنید. این یادداشت‌ها را برای ایجاد و توسعه یک طرح دقیق نگه‌دارید.
وقتی راجع‌به ایده‌‌هایتان با مردم حرف می‌زنید به زبان بدن آنها توجه کنید. آیا ایده‌هایتان را دوست دارند؟ یا فکر می‌کنند در جهت اشتباهی درحال حرکت هستید؟ شنوندگان را تشویق کنید که با شما صادق باشند. نظراتی که از افراد بدست می‌آورید می‌تواند انعکاسی از واکنش مشتریان باشد.
همچنین تجربیات کارشناسان و صاحبان کسب‌وکارهای شکست خورده را نادیده نگیرید. کارآفرینان باهوش از اشتباهاتی که صاحبان دیگر کسب‌وکارها انجام داده‌اند، درس می‌گیرند.

یک راه‌حل ارائه دهید

بیشتر از اینکه به فروش یک محصول فکر کنید، روی حل یک مشکل تمرکز کنید. زمانی که مشکلی را حل می‌کنید، به‌راحتی مشتریان اولیه خود را پیدا می‌کنید. استارت‌آپ شما باید یک خلاء در یک بازار خاص را پر کند تا بتواند درآمد داشته باشد.
برای مثال، نرم‌افزار«پاتریوت» (Patriot) تنها به‌دلیل علاقه‌ بنیان‌گذار آن به علوم نرم‌افزاری ایجاد نشده است. بی‌شک هدف آنها حل مشکلی از مشکلات صاحبان کسب‌وکارهای کوچک بوده است. روند کار به این صورت بوده است که پاتریوت بعد از کمی تحقیق، متوجه شد که می‌تواند نرم‌افزار حقوق و حسابداری را ارائه کند، که استفاده از آن آسان و مقرون‌به‌صرفه باشد. درک انگیزه‌هایتان به شما کمک خواهد کرد تا برند خود را ایجاد کنید و کسب‌وکارتان را به بازار عرضه کنید.
متوجه مشکلات مشتریان هدف کسب‌وکارتان شوید و به دنبال راه‌حل آن باشید.

با یک ایده‌ ساده شروع کنید

 عمر کسب‌وکار شما می‌تواند با یک محصول نهایی دقیق و گران‌ قیمت که هیچ کس نمی‌خواهد آن را بخرد، به پایان برسد. با یک ایده ساده شروع کنید و تمرکزتان را محدود کنید. یادبگیرید که چگونه ایده کسب‌وکارتان را آزمایش کنید. یک کالا یا خدمت ساده و باکیفیت ایجاد کنید. و به این امر توجه کنید که ایده‌ کسب‌وکار موفق باید نیاز مشتریان را برآورده کند و حتی از انتظارات موجود نیز فراتر رود. ویژگی‌های غیرضروری که تمرکز شما را کاهش می‌دهد و برای شما هزینه ایجاد می‌کند را کاهش دهید.
شما به‌عنوان یک کسب‌وکار کوچک نیازی به تمام تجملات و ویژگی‌های شرکت‌های بزرگ ندارید.

(همچنین بخوانید: ۳۰ نکته برای شروع طوفانی یک استارت‌آپ)

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کارکارآفرین
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.