اکوسیستم استارت‌آپی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد
مدیر آموزش، فرهنگ‌سازی و نوآوری مرکز توسعه فناوری شبکه هوشمند پژوهشگاه نیرو: ۸

اکوسیستم استارت‌آپی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۱۴:۲۰ | ۹ دقیقه

دکتر معدنی: فرهنگ‌سازی در زمینه استارت‌آپ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و تا زمانی که جامعه اقتصادی به خودباوری دراین زمینه نرسد، اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ نخواهد داد.

نوپانا: دکتر معدنی، مدیر آموزش، فرهنگ‌سازی و نوآوری مرکز توسعه فناوری شبکه هوشمند پژوهشگاه نیرو، در خصوص امکان جذب سرمایه خارجی توسط استارت‌آپ‌ها درگفت‌وگو با خبرنگار نوپانا گفت: «بیشتر فعالیت‌های استارت‌آپی کشور برای نخستین‌بار در خارج از کشور پاگرفته‌اند و ما در داخل از آنها الگو‌برداری کرده‌ایم. از دید سرمایه‌گذار خارجی این استارت‌آپ‌ها در کشورهای دیگر نتیجه‌بخش بوده‌‌اند و موفقیت‌های خوبی کسب‌ کرده‌اند؛ بنابراین این مدل‌ کسب‌وکارها در کشورهایی مانند ایران نیز می‌توانند پربازده باشند. در نتیجه ظهور استارت‌آپ‌ها می‌تواند عاملی برای ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی جهت انتقال سرمایه و تکنولوژی‌های روز به کشور باشد.»

معدنی در ادامه افزود: «این مسئله از دیدگاه دیگری نیز قابل بررسی است. استارت‌آپ‌های موفق می‌توانند با توسعه کسب‌وکار خود در خارج از مرزهای کشور و جذب سرمایه‌گذار و شرکای تجاری، گامی بزرگ در مسیر جذب سرمایه خارجی و انتقال تکنولوژی به داخل مرزها بردارند.»

او در رابطه با نقش دولت در حمایت از استارت‌آپ‌ها گفت: «با توجه به اینکه استارت‌آپ‌ها در کشور اکثرا حاصل تلاش جوانان هستند، ممکن است تا حدی در زمینه روندهای قانونی کم‌تجربه باشند؛ به همین دلیل حمایت دولت و مسئولان از آنها اهمیت بسیار زیادی دارد.»

مدیر آموزش، فرهنگ‌سازی و نوآوری مرکز توسعه فناوری پژوهشگاه نیرو، با اشاره به حمایت‌های تا کنون صورت‌گرفته از سوی دولت بیان کرد:‌ « معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حمایت‌های گسترده‌ خود از استارت‌آپ‌ها و رویدادهای مرتبط با آنها، نقش مهمی در توسعه این فعالیت‌ها داشته است. این نهاد با اعطای تسهیلات و ارائه مشاوره‌های گسترده و تشکیل‌ ستاد‌های مختلف، حامی خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.»

معدنی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی افزود: «شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها بازیگران اصلی این صحنه هستند. آنها با استفاده از دیدگاه فناوری‌محور می‌توانند بخش زیادی از مشکلات جامعه را رفع کنند و کشور را به سوی خود‌کفایی سوق دهند. کشور ما برای دست‌یابی به این مهم نیازمند همکاری‌هایی از جانب نهاد‌های قانون‌گذار است.»

او درباره اهمیت فرهنگ‌سازی در زمینه استارت‌آپ‌ها بیان کرد: «فرهنگ‌سازی در زمینه استارت‌آپ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و تا زمانی که جامعه اقتصادی به خودباوری دراین زمینه نرسد، اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ نخواهد داد.»

او با اشاره به اینکه درکشور قوانین بسیار خوبی در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد ادامه داد: «متاسفانه احراز شرایط دانش‌بنیان بودن در کشور ما چیزی نیست که هر استارت‌آپی از پس آن برآید و این مشکل، کار را برای استارت‌آپ‌ها دشوار می‌کند. بهتر است مسئولان قوانین جدیدی در جهت حمایت از کسب‌وکارهای نوپا که هنوز شرایط احراز دانش‌بنیان بودن را ندارند وضع کنند. قوه قضاییه نیز می‌تواند با دراختیار قرار دادن مشاوره‌های حقوقی و حتی تشکیل مراکز مشاوره مختص کسب‌وکار‌های نوپا، به استارت‌آپ‌ها بسیار کمک کند.»

معدنی درخصوص تشکیل اتحادیه‌ای مستقل درحوزه استارت‌آپ‌ها بیان کرد: «من به‌شخصه با تشکیل اتحادیه مستقل درحوزه استارت‌آپ‌ها مخالف هستم. چرا که این حوزه بسیار گسترده است. اتحادیه مستقل در این زمینه کارایی لازم برای رسیدگی به تمامی امور استارت‌آپ‌ها را ندارد. پیشنهاد من این است که در انواع اتحادیه‌‌ها، بخشی در خصوص استارت‌آپ‌ها درنظر گرفته شود که تخصص کافی در زمینه کسب‌وکار‌های نوپا در آن حوزه را داشته باشد. اتحادیه‌ها راه و چاه کسب‌وکار خود را به خوبی می‌دانند و مسیر‌های قانونی را می‌شناسند. به همین جهت، توانایی خوبی برای کمک به استارت‌آپ‌های حوزه فعالیت خودشان دارند. حتی در برخی موارد اتحادیه‌ها مرجع صدور مجوز‌های لازم برای ایجاد این کسب‌وکا‌ها هستند. وظیفه این بخش شناسایی و حمایت از استارت‌آپ‌هایی خواهد بود که در حوزه مربوطه شروع به کار کرده‌اند.»

او همچنین در خصوص ایجاد روحیه کارآفرینی در جامعه گفت: «درچند سال اخیر، رویداد‌های استارت‌آپی بسیاری مانند «استارت‌آپ‌ویکند» و جشنواره‌های کسب‌وکار در کشور شکل گرفته‌اند.‌

به نظر من دانشگاه صنعتی شریف در این زمینه پیشتاز است و گام‌های خوبی در این مسیر برداشته است. این رویدادها سبب شده‌اند تا جوانان بیشتر با مفهوم استارت‌آپ آشنا شوند. درحال حاضر تعداد این رویدادها برای جامعه کفایت‌ می‌کند و اکثر جوانان با این مفهوم آشنا هستند؛ اما باید درصدد افزایش کیفیت این رویداد‌ها برآییم و سعی کنیم این رویداد‌ها منجر به نتیجه مطلوب شوند.»

معدنی در خصوص آینده‌ پیش‌روی کسب‌وکار‌های نوپا گفت: «استارت‌آپ‌ها باید تمرکز خود را بر بخش‌های فناوری‌محور معطوف کنند و از ابزارهای آی‌تی جهت توسعه کسب‌وکار خود استفاده کنند. ما به منظور پرورش ایده‌های فناوری‌محور و جهت‌دهی صحیح به استارت‌آپ‌ها، جشنواره نو‌آوری و کارآفرینی محصولات و خدمات هوشمند برگزار کردیم و امیدواریم نهاد‌های دیگر نیز در این خصوص دست‌به‌کار شوند.»

(همچنین بخوانید: حمایت‌ زبانی و بدون عمل، مشکلات استارت‌آپ‌ها را حل نمی‌کند)

برچسب‌ها: حمایتدانش‌بنیانقانوناستارت‌آپدولتکسب‌و‌کارقوانینمجلسقوه قضاییه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.