مقاومت در مقابل کسب‌وکارهای نوین محکوم به شکست است
فرشاد وکیل‌زاده، کارشناس تجارت الکترونیک: ۷

مقاومت در مقابل کسب‌وکارهای نوین محکوم به شکست است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۱۷:۰۰ | ۵ دقیقه

وکیل‌زاده: تنها راهکار موجود برای کسب‌وکارهای سنتی، درک صحیح و شناخت کامل از تحول ساختاری فضای بازار و حرکت آگاهانه در جهت آن است.

نوپانا به نقل از خبرگزاری‌مهر: علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران، چندی پیش در یکی از اظهار نظرهای خود در رسانه‌ها با اشاره به اینکه نمی‌توان جلوی پیشرفت کسب‌وکارهای مجازی را گرفت، گفت: «مشاغل سنتی، باید در راستای ارائه خدمات نوین حرکت کنند».

فرشاد وکیل‌زاده، کارشناس تجارت الکترونیک، با تایید اظهارات فاضلی بیان کرد: «موضوع مقاومت کسب‌وکارهای سنتی، موضوع خاص ایران نیست و این مسئله در تمام کشورهایی که این دوران را سپری کرده‌اند، اتفاق افتاده و به همین علت است که به این کسب‌وکارها، کسب‌وکارهای اختلال‌گر (Disruptive Companies) ‌می‌گویند.»

او ادامه داد: «البته این اختلال به معنی نوآوری و خلاقیتی است که به همراه فناوری و پلتفرم‌های جدید کسب‌وکار، منجر به رشد و بهره‌وری بالاتر ‌می‌شود اما برای کسب‌وکارهای سنتی مشکل ایجاد ‌می‌کند.»

این کارشناس تجارت الکترونیک تنها راهکار موجود برای کسب‌وکارهای سنتی را درک صحیح و شناخت کامل از این تحول ساختاری و حرکت آگاهانه در جهت آن دانست و تاکید کرد: «هر گونه مقاومت در برابر این حرکت محکوم به شکست است.»

وکیل زاده در توضیح این موضوع خاطر نشان کرد: «حرکت به سمت فناوری به معنی راه‌اندازی یک وب‌سایت و یا یک اپلیکیشن موبایل نیست و متاسفانه بسیاری از دوستان با چنین برداشت ساده‌انگارانه‌ای زیان‌های زیادی را تجربه کرده‌اند و در نهایت از بازار خارج شده‌اند. طراحی استراتژی کسب‌وکار و پلتفرم‌هایی که بتوان بر اساس آن نیازهای آینده را پاسخ داد، مهم‌ترین بخش کسب‌وکارهای مجازی هستند، پس از آن نیز نیروی انسانی ماهر از اصلی‌ترین پیش‌نیازها برای پیاده‌سازی و اداره این کسب‌وکارها است، پس این‌که فکر کنیم حرکت به سمت فناوری صرفا با راه‌اندازی یک وب‌سایت صورت ‌می‌گیرد، واقعا اشتباه است.»

او در ادامه به نقش دولت در حمایت از کسب‌وکارهای مجازی اشاره کرد و گفت: «حمایت صرفا به معنای برگزاری چندین جلسه حتی در سطح وزرا یا فعالان این صنف نیست. حمایت نیازمند عزم جدی و راسخ و حرکت به این سمت در کنار فعالان این حوزه ‌می‌باشد. البته اینکه در سطح وزرا شاهد همین حمایت هستیم بسیار حائز اهمیت و خوب است.»

این متخصص حوزه تجارت الکترونیک توضیح داد: «در حال حاضر پول، قدرت و ارتباطات نزد کسب‌وکارهای سنتی و بازاریان است و آنها فعالیت‌های این بخش را تهدیدی برای خود ‌می‌دانند و سعی ‌می‌کنند از تما‌می‌ ابزارهای ممکن برای مقابله با این بخش استفاده نمایند. اما نگاهی به تجربه کشورهای دیگر نشان ‌می‌دهد که این مقاومت بی‌نتیجه خواهد بود و لذا توصیه من به دوستان، تغییر رویکرد است.»

او افزایش رقابت و بهره‌وری در کنار افزایش کیفیت خدمات و کاهش قیمت‌ها را نتیجه ورود کسب‌وکارهای اینترنتی به بازار عنوان کرد و یادآور شد: «مصرف‌کنندگان برنده نهایی این جریان هستند. در این پروسه میلیون‌ها نفر از هموطنان عزیز ما منتفع خواهند‌بود و بخش اندکی از جامعه هم به دلیل عدم توانایی در رقابت، از بازار حذف ‌می‌شوند.»

(همچنین بخوانید: اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای آنلاین در آستانه راه‌اندازی است)

برچسب‌ها: تجارت الکترونیکاپلیکیشنکسب‌وکاراستارت‌آپکسب‌وکار‌های سنتی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.