اینترنت، زیرساخت انقلاب چهارم صنعتی خواهد بود
در سومین کنفرانس انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: ۷

اینترنت، زیرساخت انقلاب چهارم صنعتی خواهد بود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۱۲:۰۰ | ۷ دقیقه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، اینترنت و شبکه‌های ارتباطی را از زیرساخت‌های تحول در حوزه‌ صنعت در انقلاب صنعتی چهارم دانست.

نوپانا به نقل از زومیت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سومین کنفرانس انقلاب چهارم صنعتی، دهه گذشته را دهه گسترش سریع تکنولوژی در دنیا دانست و فاصله بین انقلاب‌های صنعتی، سرعت ایجاد و گسترش آنها در گذشته و حال را مقایسه کرد و گفت: «فاصله بین انقلاب اول تا دوم بیش از ۱۰۰ سال بود و فاصله بین انقلاب‌های دوم و سوم نیز همین‌طور بوده؛ اما امروزه شکل‌گیری و گسترش انقلاب صنعتی در تمام دنیا سرعت گرفته است و اگر نخبگان ما نتوانند این تحول را رصد کنند، بسیار عقب می‌مانیم.»

واعظی، آی‌سی‌تی (ICT) را جزء فناوری‌هایی دانست که به‌سرعت در حال تغییر است و کشورهای پیشرفته، آن را به‌عنوان پیشران توسعه خود انتخاب کرده‌اند. وی هوش مصنوعی، اینترنت و شبکه‌های ارتباطی را از زیرساخت‌های تحول در حوزه‌ صنعت دانست و گفت: «اگر امروز درباره انقلاب چهارم صنعتی صحبت می‌کنیم، دستاوردی است که در این دوره اخیر در بخش آی‌سی‌تی داشته‌ایم که نتیجه آن اینترنت، هوش مصنوعی، اینترنت نسل پنج و اینترنت اشیاء است که می‌تواند در همه بخش‌ها، به‌ویژه آنچه که امروز در این همایش به‌عنوان صنعت مطرح است نیز تأثیر داشته باشد.»

یکی از مباحث مهم حوزه‌ فناوری، اینترنت اشیا (IOT) است. به گفته‌ واعظی، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در کشورهای مختلف در حوزه اینترنت اشیا انجام شده‌ است. در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد شیء در دنیا به اینترنت متصل هستند و طبق پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۲۵ این تعداد به ۵۰ میلیارد خواهد رسید؛ پس در آینده تحول بزرگی در این حوزه رخ خواهد داد.

واعظی تأکید کرد فضای مجازی و آی‌سی‌تی، صنعت، فرهنگ مردم، اقتصاد و به‌طور کلی سبک زندگی مردم را تغییر داده است و در انقلاب چهارم صنعتی باید این حوزه را به‌عنوان زیرساخت تحول در صنعت در نظر گرفت. واعظی در ارتباط با ورود ایران به این حوزه گفت: «نیازمندی‌هایی برای توسعه کسب‌وکارهای این فناوری مطرح است و در ابتدا باید قوانین و مقررات مناسب این بخش به وجود آیند و در مرحله بعد به‌طور حتم به تعامل و همکاری بازیگران در صنایع مختلف و مشارکت بخش خصوصی و دولتی در این حوزه نیاز است.»

همچنین واعظی ملزومات این امر را تدوین قوانین جدید، ایجاد شفافیت در بازار، ورود سرما‌یه‌گذاران خارجی و داخلی، توجه به نیروی انسانی و توجه به افزایش سواد دیجیتال دانست.

تأثیرات مثبت و منفی انقلاب صنعتی چهارم

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنانش به تشریح تأثیرات مثبت و منفی انقلاب صنعتی چهارم پرداخت؛ به گفته وی تأثیرات مثبت این انقلاب، افزایش کارایی از منابع، اعتلای بهره‌وری، بهبود کیفیت زندگی، تأثیر مثبت در محیط زیست، هزینه پایین ارائه خدمات، ایمنی بالاتر، لجستیک بهتر، تقاضای بیشتر برای حافظه و پهنای باند، تغییر در بازارهای کار و مهارت، ایجاد کسب‌وکارهای جدید، طراحی محصولات قابل اتصال به اینترنت اشیا و اضافه شدن خدمات دیجیتال برای محصولات است.

از مهم‌ترین تأثیرات منفی این انقلاب، عدم رعایت حریم خصوصی است. واعظی اعلام کرد: «یکی از نگرانی‌های اتحادیه‌ جهانی مخابرات، پیشگیری از مشکلاتی است که در این زمینه ممکن است برای مردم به وجود بیاید.» از دیگر تهدیدات این حوزه، آسان شدن دزدی و تهدیدات امنیتی است؛ جنگ‌های سایبری‌ که ممکن است دامنه‌ای گسترده از هک تأسیسات حیاتی کشورها تا تهدید نیروهای نظامی داشته باشد.

واعظی از دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و صنعتی و سازمان برنامه و بودجه‌ دولت خواست با نگاهی جدید برای استفاده از مزایای انقلاب چهارم صنعتی و مواجه با ضررهای تحمیلی احتمالی به خاطر تأخیر در این حوزه‌ها وارد عرصه شوند و این مباحث را پیگیری کنند.

(همچنین بخوانید: اینترنت نسل چهارم، با گسترش خود چه تاثیری روی اقتصاد دارد؟)

برچسب‌ها: محمود واعظیوزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتاینترنت اشیاهوش مصنوعیاینترنتIOTسومین کنفرانس انقلاب چهارم صنعتیاینترنتکسب و کار اینترنتی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.