پی‌پال، یکه‌تاز میدان فین‌تک
پرچمدار محبوب بازار بورس در سال ۲۰۱۷؛ ۸

پی‌پال، یکه‌تاز میدان فین‌تک

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۱۵:۰۰ | ۴ دقیقه

افزایش ارزش سهام پی‌پال، توجه زیادی را به خود جلب کرده و پی‌پال را دوباره به بالاترین سطح درآمدی در چند سال اخیر رسانده است.

نوپانا: پی‌پال استارت‌آپ فین‌تکی است که تا به حال ۲ بار در بازار بورس عرضه عمومی شده است. این درحالی است که عرضه عمومی سهام یک شرکت به صورت ۲ مرحله‌ای در بازار بورس اتفاق رایجی نیست.

پی‌پال، پرچمدار محبوب بازار بورس در سال ۲۰۱۷ بود. از ابتدای سال تا کنون، ارزش سهام این شرکت ۴۵ درصد افزایش یافته است. افزایش ارزش سهام پی‌پال، توجه زیادی را به خود جلب کرده و پی‌پال را دوباره به بالاترین سطح درآمدی در چند سال اخیر رسانده است.

افراد درخشانی از سیلیکون‌ولی در سال‌های آغازین فعالیت این استارت‌آپ نقش داشته‌اند. برخی از بنیان‌گذاران و کارکنان پی‌پال ازجمله « پیترتیل» (Peter Thiel)، «ایلان‌ماسک» (Elon Musk)، «رید‌هافمن» (Reid Hoffman)، «لوک‌نوزک» (Luke Nosek) و «کن‌هوری» (Ken Howery) در آن زمان میلیاردر شده‌اند.

پی‌پال در سال ۲۰۱۳  برینتری (Braintree) را خرید

برینتری استارت‌آپی بود که در زمینه پرداخت‌ درون‌برنامه ای فعالیت می‌کرد و ای‌بی‌ (eBay) آن را خریداری کرده بود. پی‌‌پال درسال ۲۰۱۳ با پرداخت ۸۰۰ میلیون دلار صاحب این شرکت شد. لازم به ذکر است که برینتری در بیش از ۴۰ کشور درحال فعالیت است.

(همچنین بخوانید: ۱۰ استارت‌آپی که دنیای خدمات مالی را متحول می‌کنند)

پی‌پال هنوز هم به سرعت درحال رشد است

از زمان جداشدن پی‌پال از ای‌بی در سال ۲۰۱۵، پی‌پال هنوز به‌سرعت در حال رشد است. برای مثال، در آخرین چارک درآمدی این شرکت، ارزش پی‌پال ۱۷ درصد افزایش یافته و به‌راحتی از ای‌بی سبقت گرفته است. بهتر است بدانید، رشد ای‌بی در این بازه‌ زمانی تنها ۴ درصد بوده است. دلیل رشد اخیر پی‌پال در درجه اول افزایش ۱۱ درصدی حساب‌های فعال و افزایش پیوسته تعداد معاملات پرداخت در هر حساب فعال است.

پی‌پال در مقایسه با دیگر شرکت‌های رقیب نیز از شرایط بهتری برخوردار است

شرکت اسکوئر (Square) یکی از رقبای پی‌پال در حوزه فین‌تک محسوب می‌شود. چارک اول حجم پرداخت پی‌پال ۹۹ میلیارد دلار و برای اسکوئر ۱۳.۶ میلیارد دلار است. البته باید گفت اسکوئر شرکتی در حال رشد است. حجم پرداخت اسکوور  در چارک اول ۳۳ درصد بوده است. با این وجود اسکوئر از پی‌پال فاصله زیادی دارد. همان‌گونه که این حقایق نشان می‌دهد، پی‌پال یک شرکت پرقدرت در زمینه پرداخت‌های آنلاین و موبایلی محسوب می‌شود. پی‌پال همان‌طور که به رشد سریع خود ادامه می‌دهد، به‌خوبی موقعیت خود را برای راهبری حوزه فین‌تک در سال‌های آینده حفظ خواهد کرد.

(همچنین بخوانید: فین‌تک، در مشت اژدهای شرق)

برچسب‌ها: پرداخت الکترونیکپی‌پالفین‌تکFintechاستارت‌آپپیشتازانجهانpaypale-payment
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.