قبل از مراجعه به سرمایه گذار این مطلب را بخوانید (قسمت پایانی)
جذب سرمایه ۸

قبل از مراجعه به سرمایه گذار این مطلب را بخوانید (قسمت پایانی)

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۱۳:۰۰ | ۵ دقیقه

باید بدانید جذب سرمایه زودهنگام توسط استارت‌آپ‌ها مانند یک ماده مخدر عمل می‌کند. و در موارد بسیاری انجام این کار شما را از مسیر اصلی دور می‌سازد.

نوپانا: جذب سرمایه اولیه دغدغه هر استارت‌آپی برای شروع کسب‌وکارش است. متاسفانه باوری غلط در میان بنیان‌گذاران وجود دارد که سرمایه اولیه عامل پیشرفت و موفقیت است. با اینکه سرمایه اولیه یکی از عوامل تاثیر گذار در راه ‌اندازی هر کسب‌وکاری به شمار می‌رود اما در مراحل اولیه کار جزو عوامل اصلی تعیین کننده به حساب نمی‌آید. در بیشتر مواقع بهترین منبع سرمایه، مشتری است. فروش مزیت‌های زیادی برای شرکت شما دارد. درواقع بهترین سرمایه گذار شما همان مشتری شماست. قسمت پایانی:

سنتسی (Scentsy)

این استارت‌آپ وظیفه تبلیغات فیس‌بوک و فیلم‌ها را به‌عهده دارد. اعضای این گروه زمانی که سفارشی برای کار نداشتند، در مراسم‌های مختلف به فروش شمع می‌پرداختند. این شرکت اکنون ۵۴۵ میلیون دلار درآمد سالیانه دارد.

کارگورس (CarGurus)

این اپلیکیشن در زمینه فروش خودرو‌های دسته دوم فعالیت می‌کند و به کار بران خود مشاوره‌های دقیقی ارائه می‌دهد. نزدیک به نصف کارمندان این شرکت مشغول تماس‌های‌ تلفنی در زمینه فروش هستند، نه نوشتن نرم‌افزار. این شرکت درآمد ۵۰ میلیون دلاری دارد.

لوت‌کریت (LootCrate)

 این استارت‌آپ قبل از جذب سرمایه اولیه، بیش‌ از۶۰۰ هزار مشتری و ۱۰۰ میلیون درآمد داشت. یکی از دلایل موفقیت این استارت‌آپ ارائه سرویس در روزهای تعطیل به مشتریان بود.

استفاده بهتر از سرمایه

استارت‌آپ‌ها اغلب با مقدار پولی که جذب می‌کنند، سنجیده می‌شوند. اما اینکه از این پول چگونه استفاده کرده‌اند مهم‌تر است. متمرکز کردن کسب‌وکار درحوزه یک تکنولوژی یا مدل کسب‌وکار، سبب چندبرابر شدن سرمایه کارآمد استارت‌آپ‌ها می‌شود.

موژان (Mojang)

 این استارت‌آپ هرگز سرمایه اولیه‌ای جذب نکرد. موژان قبل از فروخته شدن به ماکروسافت در‌آمدی یک میلیون دلاری داشت.

شانس ناپایدار است

گاهی‌اوقات جذب سرمایه تقریبا غیرممکن است. همه‌ی ما شرکت‌هایی با ده‌ها میلیون درآمد، نرخ رشد سه رقمی و سایر مزایا دیده‌ایم. خوشبختانه اغلب استارت‌آپ‌ها علی‌رغم ناکامی‌های ظاهری، در پایان موفق می‌شوند.

آتلیه (Atlassian)

 ممکن است به نظر شما، ساخت استارت‌آپ خارج از شتاب‌دهنده‌ها و بدون سرمایه اولیه سخت باشد. این استارت‌آپ استرالیایی دسترسی به سرمایه اولیه نداشت اما سرانجام موفق شد و به ارزش چهار میلیارد دلاری دست پیدا کرد.

کمپین مانیتور (Campaign Monitor)

این استارت‌آپ نیز دسترسی به سرمایه گذار نداشت. اما آنها کارشان را شروع کردند و تکنولوژی منحصربه‌فردی ساختند که تجزیه‌وتحلیل ایمیل را به شرکت‌هایی مانند دیزنی، کوکاکولا و... ارائه می‌داد. ارزش کنونی آنها ۷۰۰ میلیون دلار است.

ترید دسک (Trade Desk)

این استارت‌آپ به‌دنبال قدرتمند کردن صنعت تبلیغات بود. مدیرعامل این شرکت تنها ۲۶ میلیون دلار سرمایه اولیه جذب کرد و درطول ۶ سال شرکت را به یک تجارت میلیاردی تبدیل کرد.اما چگونه؟

ترید دسک با پذیرفتن محدودیت‌های سرمایه کم، تمرکز خود را روی بیش ترین فعالیت‌های بازگشتی و ساخت فرهنگی جدید که به‌جای تزریق سرمایه، با ایده‌ نو وارد بازی  شود گذاشت و درنهایت موفق شد.

اجتناب از طراحی کسب‌وکار پیرامون سرمایه اولیه

تعداد زیادی از بنیان‌گذران کسب‌وکارشان را از روز اول پیرامون سرمایه اولیه بنا می‌کنند. اما استارت‌آپ‌ها ابتدا باید یک محصول یا خدمت جدیدی ارئه کنند و بعد برای آن پول بخواهند. توصیه ما این نیست که در آغاز به تنهایی و بدون کمک مالی یک شرکت را اداره کنید. سرمایه اولیه تقریبا هر شرکت بزرگ تکنولوژی مانند اپل و زپوس را پایه ریزی کرده است. ولی در ابتدای کار نیازی به جذب سرمایه نیست و این کار باید در بهترین زمان خود انجام گیرد.

به‌یاد داشته باشید که بدون سرمایه اولیه هم می‌توان شروع کرد و موفق شد.

(همچنین بخوانید: چگونه استارت‌آپ خود را به سرمایه‌گذاران ارائه دهیم؟ )

برچسب‌ها: سرمایه‌گذارجذب سرمایهScentsyCarGurusLootCrateMojangAtlassianCampaign MonitorTrade Desk
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.