قبل از مراجعه به سرمایه گذار این مطلب را بخوانید(قسمت اول)
جذب سرمایه ۸

قبل از مراجعه به سرمایه گذار این مطلب را بخوانید(قسمت اول)

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۱۳:۰۰ | ۸ دقیقه

باید بدانید جذب سرمایه زودهنگام توسط استارت‌آپ‌ها مانند یک ماده مخدر عمل می‌کند. و در موارد بسیاری انجام این کار شما را از مسیر اصلی دور می‌کند.

نوپانا: جذب سرمایه اولیه دغدغه هر استارت‌آپی برای شروع کسب‌وکارش است. متاسفانه باوری غلط در میان بنیان‌گذاران وجود دارد که سرمایه اولیه عامل پیشرفت موفقیت است. با اینکه سرمایه اولیه یکی از عوامل تاثیر گذار در راه ‌اندازی هر کسب‌وکاری به شمار می‌رود اما در مراحل اولیه کار جزو عوامل اصلی تعیین کننده به حساب نمی‌آید. 

سرمایه شرکت، شما را خلاق و متفکر نخواهد کرد. اگر شما نمی‌توانید ۱۰ هزارتومان خود را به صد هزار تومان تبدیل کنید، چطور انتظار دارید که بتوانید ۱۰ میلیون تومان را به صد میلیون تومان تبدیل کنید؟ در این‌جا بعضی از افراد که با سرمایه اندک شروع کردند و با گذشت زمان و با خلاقیت به کارآفرینی کارآمد تبدیل شده‌اند را بررسی می‌کنیم. برخی از این شرکت‌ها اکنون میلیاردها دلار ارزش دارند. حتی برخی از آنها درآمدهای میلیاردی دارند! اکثر این شرکت‌ها پس از گذشت زمان و اثبات موفقیتشان بدون وجود سرمایه‌گذار، شروع به جذب سرمایه کرده‌اند. به یاد داشته باشید، جذب سرمایه اولیه باید یک انتخاب باشد نه اجبار.

بدون داشتن محصول اولیه درخواست پول نکنید

سعی کنید مشکلی واقعی را در جامعه هدف قرار دهید و از طریق آن درآمد کسب کنید، در این صورت نیاز به سرمایه اولیه نخواهید داشت.
در این نوشتار سه روش انجام این کار را بررسی می‌کنیم:

۱.از اتوماسیون استفاده کنید

ساده‌ترین راه برای شروع یک استارت‌آپ، اتوماتیک کردن بخشی از جریان کاری روزانه است. این کار به شما اطمینان می‌دهد که عرضه به میزان کافی برای تقاضای بازار شما وجود دارد.

نیل‌چیپ (Nailchimp)

بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت نیل‌چیپ در سال ۲۰۰۰ کسب‌وکاری برای مشاوره طراحی کرد. اکثر مشتریان او درخواست ساخت خبرنامه‌های الکترونیکی داشتند. او از انجام  پی در پی این کار متنفر بود. هم‌چنین برای جلوگیری از یکنواختی کار، تصمیم به ساخت ابزاری گرفت تا روند کار را ساده‌تر کند. با گذشت زمان شرکت نیل‌چیپ با ارزش ۴۰۰ میلیون دلار متولد شد.

لیندا (Lynda)

لیندا وایمن در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی به عنوان یک معلم، طراحی ابزارهای لازم برای آموزش طراحان وب را آغاز کرد.

درآن زمان اوضاع کسب‌وکار در زمینه انتشار کتاب خوب نبود و این روش آموزشی اثربخشی کمی داشت. بنابراین او تصمیم گرفت فیلم‌های آموزشی تولید کند تا دانش‌آموزان راحت تر مطالب را فراگیرند. او با ساختن هر ویدیو، به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و طراحان کمک می‌کرد تا مهارت‌های خود را افزایش دهند. او دو دهه از عمر خود را صرف تولید محتوای آموزشی کرد و شرکت او اکنون ۱.۵میلیارد دلار ارزش دارد.

۲. با در دست داشتن محصولی کارآمد به سرمایه گذار مراجعه کنید

ادافروت (AdaFrruit)

لیمور فراید دانشجوی دانشگاه MIT کار خود را به‌عنوان یک دانشجو با مونتاژ کردن کیت‌های DIY شروع کرد. او ماژول‌هایی با ساختمان مشابه که در فروشگاه‌های الکترونیکی موجود بود را خریداری می‌کرد و محتوای منحصربه‌فرد خود را در رابطه با آنها تولید می‌کرد. این شرکت اکنون ۸۵ کارمند و ۳۳ میلیون دلار درآمد سالانه دارد.

اسپارک‌فان(SparkFun)

نیتن سایدل استارت‌آپ خود را از اتاق خوابگاه و با فروش کیت‌های الکترونیکی و اجزای عجیب و غریب به مهندسانی که به‌ دنبال کشف سنسورها و سیستم‌های عجیب و غریب بودند، آغاز کرد. این شرکت اکنون ۱۵۴ کارمند و ۳۲ میلیون دلار درآمد سالانه دارد.

۳.یک مشکل موجود را حل کنید و مدل کسب‌وکار را تغییر دهید.

استارت‌آپ‌ها حتما نباید درتهیه مدل کسب‌وکار نوآور و خلاق باشند. ساخت یک محصول کارآمدتر به کمک پلت‌فرمی فنی و مدرن یا لایه‌ی UX بهتر می‌تواند کافی باشد.

برین‌ثری (Braintree)

یکی از قدیمی‌ترین مشکلات وب، تبادل پول به‌صورت آنلاین بدون وجود کلاهبرداران است.

در این روش پرداخت هر دو طرف معامله موافق‌اند تا مالیاتی عادلانه برای تجربه‌ امن تبادل آنلاین بپردازند. این شرکت راه‌حلی مناسب و امن برای این کار ارایه داد و به‌مدت چهار سال از درآمد حاصل از این معاملات سرپا ماند. سپس در دو مرحله ۶۹ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و اکنون به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است.

شاپی‌فای (Shopify)

بنیان‌گذاران این شرکت یک سایت بازرگانی الکترونیکی برای اسکی ‌سواران داشتند و به ‌دنبال راه ‌حلی برای افزایش فروش بودند.

 آنها راه حل مناسبی پیدا نکردند بنابراین تصمیم گرفتند تا یک راه‌ حل ابداع کنند. به مدت ۶ سال شرکت آنها هیچ سوددهی نداشت. در نهایت، این شرکت با جذب سرمایه قدرتمند شد و به ارزش یک میلیون دلار دست یافت.

(همچنین بخوانید: ۳ استراتژی مالی که کسب‌وکارها را از شکست نجات می‌دهند )

برچسب‌ها: سرمایه گذاری خطرپذیرسرمایه‌گذارShopifyBraintreeSparkFunAdaFrruitLyndaNailchimpجذب سرمایه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.