چترهایی که دیگر سایه‌بان استارت‌آپ خود نیستند
داستان استارت‌آپ ای-آمبرلا و از دست دادن دارایی‌شان؛ ۸

چترهایی که دیگر سایه‌بان استارت‌آپ خود نیستند

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۴/۲۲ - ۱۶:۰۰ | ۴ دقیقه

فرهنگ نادرستی که استارت‌آپ اجاره چتر در چین را نابود کرد.

نوپاناهمه ما تجربه باران ناگهانی در یک روز آفتابی را داشته‌ایم، اما این داستان در چین بسیار اتفاق می‌افتد. بنابراین، یک شرکت استارت‌آپی چینی با ایده خلاق خود سعی کرد مشکل غافل‌گیر شدن مردم از باران ناگهانی و خیس شدن آنها را حل کند.کسب‌وکار اصلی این استارت‌آپ، ابتدا کرایه دادن دوچرخه با استفاده از اپلیکیشن برای رفت‌وآمد در سطح شهر بود، اما مشکل گرفتار شدن غیرقابل پیش‌بینی در باران، این ایده را به آنها داد که چتر اجاره دهند.

شرکت ای-آمبرلا (E-Umbrella)، کرایه چتر را با ۳۰۰ هزار چتر در ۱۱ شهر چین آغاز کرد. آنها مبلغ ۳ دلار را به‌عنوان ودیعه برای بازگرداندن چترها دریافت می‌کردند و افراد در ازای هر ۳۰ دقیقه استفاده از چتر، ۶ سنت (معادل ۰.۰۶ دلار) پرداخت می‌کردند.

مرحله درخواست چتر به سادگی صورت می‌گرفت. چترها مجهز به قفل امنیتی بودند و این قفل با کد ارسال شده به اپلیکیشن فرد متقاضی، فعال می‌شد. برخلاف دوچرخه‌های اجاره‌ای که نیاز به جای پارک خاصی نداشتند، چترها باید در پایه‌های مخصوصی قرار می‌گرفتند تا برای درخواست‌های بعدی قابل استفاده باشند. مشکل از آنجا شروع شد که چترها امکان مکان‌یابی نداشتند و مردم با استفاده از همین کمبود، در مدت کمتر از ۳ هفته، تمامی چترهای قرض گرفته شده را برنگرداندند!

با وجود مشکلات پیش آمده، صاحبان این شرکت ناامید نشده و در صدد جبران ضرر، پیشگیری از مشکلات مشابه و ارتقای کسب‌وکار خود هستند. ژائو شوپینگ (Zhao Shuping)، بنیان‌گذار این استارت‌آپ می‌گوید: «هزینه هر چتر در حدود ۹ دلار است و او می‌خواهد کسب‌وکار خود را با توزیع ۳۰ میلیون چتر در سراسر کشور چین ادامه دهد.»

یکی از راه‌هایی که برای رفع این مشکل وجود دارد، اختصاص دادن جریمه برای دیرکرد در بازگرداندن چترها است. همچنین می‌توان به ارتقای سطح هوشمندی چترها اشاره کرد؛ به‌عنوان مثال، مدت زمان مصرف مشخصی برای آن در نظر گرفته شود. روش دیگر آن است که آنها را به سیستم موقیت‌یاب GPS مجهز کرد تا امکان ردگیری چترها فراهم شود.

(همچنین بخوانید: مهم‌ترین دلیل مرگ ایده‌های خوب استارت‌آپی)

برچسب‌ها: کسب و کار نوپااستارت‌آپشکستفناوریE-Umbrella
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.