دانشجویان هندی استارت‌آپی می‌شوند
پلتفرم آموزشی، در راستای حمایت از کارآفرینی ۸

دانشجویان هندی استارت‌آپی می‌شوند

توسط سبا فرجادفر | ۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۱۳:۰۰ | ۹ دقیقه

سانجای ویجایاکومار: «امروزه با توجه به رشد سریع فناوری، کسب‌وکارهای سنتی تا حدی جایگاه خود را از دست داده‌اند، بنابراین تنها راه موفقیت و بهره‌مندی از فرصت‌های شغلی بهتر، هماهنگی با فناوری‌های روز است.»

نوپانا: در سال‌های اخیر، تمرکز گفتمان ملی هندوستان، بر معضل بیکاری در این کشور بوده است. در کشوری که یکی از جوانترین جمعیت‌ها را در میان اقتصادهای جهانی دارد، اشتغالزایی می‌تواند ابزاری مهم در راستای تحقق عدالت اجتماعی باشد. با این وصف آیا تشویق دانشجویان به کارآفرینی می‌تواند به افزایش نرخ اشتغال کمک کند؟

به گزارش نوپانا، استارت‌آپ‌ ویلیج کالکتیو (SV.CO)، نخستین پلتفرم آنلاین آموزش در هند است. این استارت‌آپ در چشم‌انداز خود پیش‌بینی کرده است تا سال ۲۰۲۲ سالانه از هزار دانشجو حمایت کند؛ و در حال حاضر، بیش از ۵۰ تیم و یا به عبارتی ۲۰۰ دانشجو، عضو این انجمن استارت‌آپی هستند. 

دانشجویان عضو ویلیج کالکتیو، در این انجمن نه‌ تنها با اصول راه‌اندازی کسب‌وکار آشنا می‌شوند، بلکه مهارت‌ها و توانایی‌های خود را نیز ارتقا می‌دهند تا اگر در آینده بخواهند وارد بازار کار شوند، تجربه کافی داشته باشند. 

به همین بهاانه با سانجای ویجایاکومار (Sanjay Vijayakumar)؛ مدیرعامل استارت‌آپ‌ ویلیج کالکتیو در خصوص حمایت از دانشجویان در زمینه کارآفرینی و اشتغالزایی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانیم: 

هماهنگی آموزش با سرعت پیشرفت تکنولوژی

سانجای در آغاز با تاکید بر گسترش روزافزون تکنولوژی بیان می‌کند: «امروزه هرآنچه که در اطرافمان می‌بینیم در مسیر تکنولوژی قرار دارد و رشد سریع فناوری سبب شده است تا کسب‌وکارهای سنتی تا حدی جایگاه خود را از دست بدهند، بنابراین تنها راه موفقیت در این بازار و بهره‌مندی از فرصت‌های شغلی بهتر، به‌روز شدن و هماهنگی با فناوری‌های روز است.»

در گذشته، روش سنتی کسب دانش، صرفا ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته مهندسی بود، اما با رشد سریع تکنولوژی، با فناوری‌های نوظهوری مانند واقعیت مجازی مواجه هستیم. در حال حاضر، مدل‌های جدید آموزش دانشگاهی جایگزین مدل‌های سنتی شده است.از سوی دیگر بر مبنای متدهای آموزشی نوین، بهترین راه برای یادگیری فناوری‌های جدید، به‌کارگیری عملی آنها در یک کسب‌وکار تلقی شده است.  

به گفته گریس گوپالاکریشان (Kris Gopalakrishnan)؛ بنیان‌گذار شرکت اینفوسیس (Infosys)، هندوستان با نسل جدیدی از جوانان روبه‌روست که تمایل زیادی به تغییر مسیر حرفه‌ای خود دارند.  در این میان ایجاد یک کسب‌وکار بر مبنای مهندسی آموزشی، روشی عالی برای کسب آگاهی، دانش و مهارت‌های صنعتی‌ است و این شیوه، به دانشجویان در انتخاب مسیر حرفه‌ای‌شان کمک خواهد کرد.

آموزش با تمرین

سانجای ادامه‌ می‌دهد: «ویلیج کالکتیو تصمیم دارد یک پلتفرم جهانی در زمینه راه‌اندازی اینترنت برای دانشجویان ایجاد کند. این پلتفرم آنلاین به دانشجویان امکان می‌دهد تا با تشکیل یک تیم و انتخاب یک ایده‌، نمونه اولیه‌ای بسازند و به نخستین مشتریان خود عرضه کنند. با این روند دانشجویان، بسیاری از مهارت‌های دنیای واقعی و مورد نیاز برای بازار کار را می‌آموزند. در حقیقت این نوع کار گروهی، چشم‌انداز روشنی از آینده را پیش‌ روی دانشجویان قرار می‌دهد تا با درک درستی از استعدادها، تجربیات و ایده‌های خلاقانه خود، همکاری و همدلی در محیط کار را تجربه کنند.»

(همچنین بخوانید: استارت‌آپی برای شرایط بحرانی)

روش‌شناسی آموزش

بنیان‌گذار استارت‌آپ‌ ویلیج کالکتیو در ادامه می‌افزاید: «برنامه استارت‌این‌کالج (StartInCollege) فعالیت تیم ما کاملا آنلاین است و دانشجویان با سرعت مورد نظر خود، مطالب را می‌آموزند. تاکنون بیشترین میزان تعامل دانشجویان ساعت ۱۱ شب بوده است؛ هنگامی که آنها زمان زیادی برای فکر کردن داشتند و بدون حواس پرتی مطالب را فرامی‌گرفتند. از آنجا که تئوری ۲۰ درصد و یادگیری عملی ۸۰ درصد ثمربخش است؛ بهره‌گیری از متد فراگیری عملی نتیجه بهتری دارد. در ویلیج کالکتیو، ما مستقیما به سه هدف: انتخاب ایده کسب‌و‌کار، ساخت نمونه اولیه و ارائه محصول یا خدمات به مشتریان اولیه می‌پردازیم. البته انجمن ما این سه هدف را به شیوه‌ای خلاقانه، به ۵۶ هدف کوچکتر تقسیم کرده‌ است.»

نخستین آزمون عملی؛ یافتن یک مشتری واقعی

در ادامه سانجای از نخستین آزمون عملی این برنامه می‌گوید: «اکثر دانشجویان در این مرحله شکست می‌خورند، اما برخلاف شکست در آزمون‌های نظری این نخستین شکست بزرگ عملی است که با آن مواجه می‌شوند و می‌آموزند که در آینده به عنوان یک مهندس چگونه کار کنند. این شکست زمانی رخ می‌دهد که اغلب دانشجویان با کدهای فعالیت حرفه‌ای و کار برای مشتریان واقعی آشنا می‌شوند و عملا درک می‌کنند که کسب‌وکار واقعی چه مشکلاتی دارد. در این میان، حمایت از این دانشجویان، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های برنامه‌ ویلیج کالکتیو است. تجربه کار در ویلیج کالکتیو به ما نشان داد، دانشجویانی که دست‌کم روی سه یا چهار ایده کار می‌کنند، تجربیات، دانش و مهارت‌های لازم برای کار در دنیای واقعی را کسب خواهند کرد و دنیایی از فرصت‌ها را پیش‌روی خود خواهند داشت.»

ارتقای مهارت‌های فنی لازم برای صنایع

سانجای در پایان اشاره می‌کند: «برنامه آموزشی ویلیج کالکتیو با هدف رسیدن به سه طرح ـ مهندسی، تولید محصول، طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری ـ تدوین شده است. اهداف مختلفی که از طریق سطوح مختلف دنبال می‌شوند در این برنامه آموزشی، این اطمینان را در دانشجویان ایجاد می‌کنند که هم در زمینه‌ تخصصی‌ و هم در مسیر راه اندازی یک استارت‌آپ‌ مهارت‌های لازم را به‌دست می‌آورند.»

به رغم اینکه مدل آموزشی ویلیج کالکتیو در راستای تشویق دانشجویان هندی به کارآفرینی مفید بوده است، اما باید در نظر داشت که این یک آزمون و خطاست و این کشور هنوز هم با معضل بیکاری جوانان فارغ‌التحصیلان دست و پنجه نرم می‌کند.

(همچنین بخوانید: مقایسه آماری بیکاری در ایران و سایر کشورها)

 منبع

برچسب‌ها: نرخ بیکاریکارآفرینیفرصت شغلیjobless problemاشتغال‌زاییپلتفرم آموزشیاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سبا فرجادفر

سبا فرجادفر

سبا فرجادفر، دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی است. او فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده است و به عنوان دبیر خبر در روزنامه‌ها و نشریات معتبر کشور قلم می‌زند. سبا فرجادفر هم‌اکنون در زمینه خبرنگاری کسب‌وکارهای نوپا فعالیت می‌کند.