روابط عمومی ضعیف‌، قاتل کسب‌وکارهای نوپا
اهمیت شناخته‌ شدن و ارتباط با مخاطبان؛ ۷

روابط عمومی ضعیف‌، قاتل کسب‌وکارهای نوپا

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۱۱:۰۰ | ۵ دقیقه

اگر کسی استارت‌آپ شما را نشناسد، بهترین ایده‌های کسب‌و‌کار شما هیچ موفقیت مهمی نخواهند داشت.

نوپانا: بیل گیتس (Bill Gates)، بنیان‌گذار مایکروسافت می‌گوید: «اگر یک دلار از پولم باقی مانده باشد، آن را خرج روابط‌ عمومی می‌کنم.» اگر بهترین ایده برای یک کسب‌و‌کار را دارید یا اگر صاحب یک کسب‌وکار نوپا هستید، باید بدانید اگر کسی شما را نشناسد، بهترین ایده‌های کسب‌و‌کار شما هیچ موفقیت مهمی نخواهد داشت.

امروزه، داشتن یک استراتژی مناسب روابط‌عمومی در هر کسب‌و‌کاری برای ارتباط با جامعه و انواع مخاطبانش ضروری است. شرکت‌ها و برندهای بزرگ و بین‌المللی، با توجه به توانایی مالی‌ که دارند می‌توانند از مجموعه‌های روابط‌عمومی متخصص در این حوزه بهره ببرند و طی یک برنامه ارتباطی جامع، پیام خود را با ابزار مناسب به مخاطب یا مخاطبانی که می‌خواهند با آنها حرف بزنند برسانند؛

اما این ضرورت، فقط نیاز شرکت‌های بزرگ نیست و طبعا کسب‌وکارهای نوپا یا استارت‌آپ‌ها بیش از هر زمان دیگری نیاز به معرفی مجموعه و خدماتی که ارائه می‌دهند دارند. استارت‌آپ‌ها با توجه به شرایط و توان مالی کمی که دارند قطعاً نمی‌توانند به‌اندازه برندهای معتبر، از شرکت‌های مشاور روابط‌عمومی استفاده کنند، اما می‌توانند نیاز خود را برای معرفی مجموعه خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهند، تأمین کنند.

به گزارش نوپانا، در ایران با توجه به رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها، استفاده از یک برنامه مشخص روابط‌عمومی با استفاده از ابزار رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند به شناسایی بیشتر یک مجموعه و خدماتش کمک کند؛ اما در ابتدای کار باید توجه کرد که اگرچه هر کسی دوست دارد بیشترین تعداد ممکن از کاربران، خدماتش را به کار بگیرند و مجموعه‌اش را بشناسند، اما داشتن یک گروه مخاطب هدف و مشخص در ابتدای کار، ایجاد آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی درباره یک استارت‌آپ را ساده‌تر می‌کند.

یکی از ابزارها برای رسیدن به این هدف، رسانه‌های چاپی و آنلاین هستند. انتشار خبر درباره خدمات و محصولاتی که یک استارت‌آپ ارائه می‌دهد یا معرفی ایده کسب‌وکار در یک مقاله یا انجام مصاحبه با صاحب ایده، می‌توانند یکی از بخش‌های برنامه اصلی روابط‌عمومی در استارت‌آپ‌ها باشد.

وقتی بخشی از موفقیت در اطلاع‌رسانی به مخاطبان گروه اول و اصلی حاصل شد، می‌توان حوزه فعالیت روابط‌عمومی را گسترش داد و جامعه مخاطبان بیشتری را برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی هدف قرار داد. بعد از هدف آگاهی‌بخشی یا اطلاع‌رسانی درباره یک استارت‌آپ به مخاطبان هدفش می‌توان در مراحل بعدی، معرفی استارت‌آپ و شهرت آن را هدف قرار دارد. این یکی از مهم‌ترین اهدافی است که با روابط‌عمومی مناسب می‌توان به آن رسید.

افزایش شهرت یک استارت‌آپ، نگاه مثبت و حسن نیت برای آن مجموعه به همراه دارد. استفاده از شبکه‌های اجتماعی، شانس بزرگی برای رسیدن به این هدف و دیده شدن هستند. نباید قدرت فیسبوک، توئیتر و ابزارهای مشابه را نادیده گرفت.

این فقط گوشه‌ای از اهمیت روابط‌عمومی در کسب‌وکار است؛ با این حال، بسیاری از کسب‌و‌کارها و البته استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌شان را جای دیگری خرج می‌کنند و از اهمیت روابط‌ عمومی چشم‌پوشی می‌کنند. گرچه روابط‌ عمومی خوب ممکن است به سود فوری منجر نشود، اما در طولانی‌مدت، کسب‌وکار را ارتقا می‌دهد.

امروزه دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که نقل قول ابتدای این یادداشت از بیل گیتس که همه چیز را درباره کسب‌وکار می‌داند، انکار کند.

(همچنین بخوانید: ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری)

برچسب‌ها: Bill gatesبیل گیتسروابط عمومیاطلاع رسانیکسب و کار نوپااستارت‌آپکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.