۳۰ سوال در مصاحبه استخدامی که آنها را نمی‌دانید
قسمت سوم ۸

۳۰ سوال در مصاحبه استخدامی که آنها را نمی‌دانید

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۱۱:۰۰ | ۷ دقیقه

در هر قسمت از این مطلب به سوالات خاص و گاها عجیبی که بنیان‌گذاران شناخته شده یا مسئولان استخدام سراسر دنیا، از افراد جویای کار می‌پرسند، می‌پردازیم.

نوپانا: مصاحبه استخدامی همیشه یک چالش مهم در مسیر شغلی افراد جویای کار است. نحوه پاسخ دادن به سوالات، صحبت‌هایی که باید یا نباید گفته شود و دیگر موارد مرتبط با این گفت‌وگوی سرنوشت‌ساز، آینده شغلی شما را مشخص می‌کنند.

آمادگی شما قبل از مصاحبه استخدامی بسیار مهم است. بهتر است از قبل با نوع سوالات و نحوه پاسخ به آنها آشنا باشید؛ بنابراین، در هر قسمت از این مطلب به سوالات خاص و گاها عجیبی که بنیان‌گذاران شناخته شده یا مسئولان استخدام سراسر دنیا، از افراد جویای کار می‌پرسند، می‌پردازیم.

قسمت سوم:

۱۱. به نظرتان چه چیزی واقعا درست است اما سایرین با آن مخالف هستند؟

آرون تاوبه (Aaron Taube)، مدیر اجرایی پیتر تیل (Peter Theil)، هم‌موسس پی‌پال(PayPal)، نقل می‌کند: «تیل همیشه به دنبال استخدام افرادی بود که بابت بیان نظرات ذهنی خود نگران نباشند؛ بنابراین او در گفت‌وگو با افراد جویای کار و سرمایه‌گذاران از آنها می‌پرسید: به نظرتان چه چیزی واقعا درست است اما سایرین با شما موافق نیستند؟»

پیتر تیل در مصاحبه با فوربس (Forbes) در سال ۲۰۱۲، دلیل علاقه خود به این سوال را این‌گونه بیان می‌کند: «این نوع سوالات برای سنجش اصالت تفکر و شجاعت شما در یک مصاحبه استخدامی پرسیده می‌شوند.»

۱۲. خود را چگونه توصیف میکنید؟

بهترین افراد کسانی هستند که دقیقا می‌دانند چه کسانی هستند. به همین دلیل، دارا ریچاردسون-هرون (Dara Richardson-Heron)، مدیرعامل سازمان زنان وای‌دبلیو‌سی‌ای (YWCA)، همیشه این سوال را از افراد جویای کار می‌پرسد. ریچاردسون-هرون می‌گوید: «من مردم را بر اساس کلمه‌ای که آنها انتخاب می‌کنند، قضاوت نمی‌کنم، اما این دیدگاه را می‌سنجم که بینش افراد از خود چگونه است.» 

او به آدام بریانت در نیویورک تایمز می‌گوید: «من زمانی که مردم وقت خود را برای اندیشیدن به سوال و پاسخ اندیشمندانه صرف می‌کنند، دوست دارم.»

۱۳. بزرگ شوید چکاره میشوید؟

استوارت باترفیلد (Stewart Butterfield)، هم‌موسس فلیکر (Flickr) و مدیر اجرایی اسلک (Slack)، می‌گوید: «این همان سوالی است که والدین و معلمان در کودکی از ما می‌پرسیدند و به آن پاسخ می‌دادیم.»

باترفیلد به آدام برایانت می‌گوید: «پاسخ‌های معقول معمولا در حوزه‌هایی هست که آنها می‌خواهند رشد کنند، چیزهایی که می‌خواهند یاد بگیرند، مسائلی که احساس می‌کنند آنها هنوز شانسی برای انجام آن دارند و می‌خواهند انجام دهند. قطعا پاسخ کوتاه به این سوال نمی‌تواند خوشایند باشد.»

۱۴. درباره چه کسی علاقه ندارید صحبت کنید؟

ژنرال استنلی مک‌کریستال (Stanley McChrystal)، موسس شرکت مشاوره مدیریت گروه مک‌کریستال (McChrystal Group‌)، به نقل از کتاب ۴ ساعت کار در هفته (The 4 Hour Workweek) نوشته تیم فریسس (Tim Ferriss)، می‌گوید: «این سوال، فرد را در موقعیتی قرار می‌دهد که سعی می‌کند درک خود را از اطرافیان خود بیان کند.»

اهمیت نحوه جواب دادن، از خود پاسخ سوال مهم‌تر است. ریچارد فلونی می‌گوید: «این سوال، افراد جویای کار را مجبور می‌کند تا خصوصیات کمتری از خود در نظر بگیرند و همچنین به اندازه کافی شجاعت برای اشتراک گذاشتن آنها با فردی که مسئول استخدام است را به دست می‌آورند.»

۱۵. درباره شکستهایتان به من بگویید

جنی مینگ (Jenny Ming)، رئیس و مدیرعامل شرکت پوشاک شارلوت روس (Charlotte Russe) و مدیر اجرایی سابق شرکت اولد نیوی (Old Navy)، می‌گوید: «پاسخ دادن به این سوال مهم است، زیرا به این معنی است که فرد از خطر فرار نمی‌کند و زمانی که به مشکل برمی‌خورد، اعتراف می‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «این شکست حتما در کسب‌وکار نیست. ممکن است درس‌های زندگیتان باشد و حتی هر چیزی که جای صحبت دارد. باید دید این افراد بعدها چکار کرده‌اند؟ چگونه بر شکست غلبه کردند؟ من همیشه به دنبال افرادی هستم که بسیار راحت با شکست خوردن خود کنار می‌آیند.»

همچنین توضیح می‌دهد: «مردم همیشه دوست دارند در مورد موفقیت‌هایشان به شما بگویند، اما هیچوقت از شکست‌های خود حرفی نمی‌زنند.»

ادامه این مطلب را در قسمتهای دیگر بخوانید:

۳۰ سوال در مصاحبه استخدامی که آنها را نمی‌دانید(قسمت اول)

۳۰ سوال در مصاحبه استخدامی که آنها را نمی‌دانید(قسمت دوم)

(همچنین بخوانید:  نقش حیاتی مدیران در ایجاد خلاقیت)

منبع

برچسب‌ها: مصاحبه استخدامیمدیران موفقرزومهsuccessful managersاستخدامموفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.