چگونه اعتبار برند خود را تثبیت کنیم؟
۴ گام برندینگ موفق؛ ۸

چگونه اعتبار برند خود را تثبیت کنیم؟

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۱۵:۰۵ | ۶ دقیقه

موفقیت برند شما، به ارزش‌هایی که در جامعه ایجاد کرده‌اید وابسته است.

نوپانا: وقتی از ارزش برند صحبت می‌کنیم، منظورمان ارزشیابی عمومی مردم از برند است. ارزش برند، به‌عنوان چارچوبی برای فهم قدرت احساسات مصرف‌کننده در رابطه با جایگاه شما در بازار عمل می‌کند.

«کوین‌لن‌کلر» (Kevin Lane Keller)، پروفسور بازاریابی در کالج دورتموث (Dartmouth)، عوامل ضروری برای ساختن ارزش برند را در کتاب خود به اسم «مدیریت نام تجاری استراتژیک» ذکر کرده است.

او در متن کتاب تاکید کرده است که باید افکار و احساسات مشتریان نسبت به برند خود را مشخص کنید؛ این افکار و احساسات با ۴ سوال که مشتریان راجع‌ به برند شما می‌پرسند، دسته‌بندی می‌شوند:

برتری: هویت برند شما چیست؟

اولین مرحله ارزش برند، به هویت برند و اینکه مردم چگونه آن را می‌شناسند، می‌پردازد. برتری به برجسته شدن برند شما در بین مردم کمک می‌کند. شما باید به‌طور دقیق متوجه افکار مردم نسبت به برندتان شوید.

مفهوم: مفهوم برند شما چیست؟

این سوال به چگونگی برقراری ارتباط شما با مشتری، معنای برند و اینکه برند شما نشان‌دهنده چیست، بستگی دارد. این مرحله به ۲ بخش تقسیم می‌شود: کارایی و تصورات.

کارایی، به چگونه مواجه شدن برند شما با نیازهای مشتری ازطریق عواملی مانند قابلیت اطمینان، اثربخشی، سبک و قیمت می‌پردازد. در حالیکه تصورات، به چگونه مواجه شدن برند با نیازهای روان‌شناختی مشتریان می‌پردازد. هر ۲ عامل، نقش مهمی در توسعه هویت برند شما دارند.

واکنش: واکنش افراد به برند شما چیست؟

این مرحله به چگونگی واکنش افراد به برند شما براساس قضاوت‌ها و احساسات آنها می‌پردازد. مصرف‌کنندگان معمولا برند شما را براساس کیفیت و اعتبار درک‌شده آن قضاوت می‌کنند.

تشدید: ارتباط مشتریان با برند شما چگونه است؟

آخرین و بهترین مرحله ارزش برند، تشدید است که به میزان ارتباط مشتریان با برند شما وابسته است. این مرحله سخت‌ترین مرحله برای دستیابی به یک برند معتبر است.

در این مرحله مشخصاتی مانند تکرار خریدها، احساس جامعه و پیشنهادهایی که مردم در رابطه با خرید از برند شما به یکدیگر می‌دهند اهمیت دارند. به طور کلی، تشدید به این معنی‌است که شما تعدادی مشتری وابسته دارید که حتی زمانی که از شما خرید نمی‌کنند، برند شما را به افراد دیگر معرفی می‌کنند.

گاهی‌ اوقات تشدید باعث می‌شود تا مردم محصولات مشابه برندهای دیگر را با نام برند شما بشناسند و صدا بزنند.

و اگر همه‌ این‌ها را انجام دهید؟

پس از تعیین پاسخ مناسب به این پرسش‌ها، برند شما کمتر در بازاریابی‌های رقابتی و تغییرات قیمت آسیب‌پذیر خواهد بود.

متاسفانه احتمال رخ‌دادن اتفاقات بد همیشه و همه‌جا وجود دارد. ارزش برند می‌تواند قوی باشد، اما اگراستراتژی شما نامناسب انتخاب شود، می‌تواند همه چیز را به‌سرعت خراب کند، اثرات ویرانگری داشته باشد و اخبار این شکست به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

اگر چیزی ارزش برند شما را به خطر بیاندازد چه کار می‌کنید؟

مشتریان بر اساس تجربیات شخصی و شنیده‌هایشان شما را قضاوت می‌کنند. شما نمی‌توانید مطمئن باشید که همه‌ افراد تجربه‌های خوبی نسبت به محصول شما کسب می‌کنند؛ اما می‌توانید این مسئله را مدیریت کنید.کافی است به مشتریانتان نشان دهید که به حرف آنها گوش‌ می‌دهید.

اشتباهتان را بپذیرید و موارد قابل حل را حل کنید. به شکایات و انتقادات مشتریان، مسئولانه پاسخ دهید. نظرات مشتریان برای موفقیت برند شما بسیار مهم هستند، پس همیشه به‌طور فعال به‌دنبال ایجاد افکارخوب نسبت به برندتان باشید.

(همچنین بخوانید: راز دوام کسب‌وکارها در بازار رقابت)

برچسب‌ها: برندینگBrandکسب‌و‌کاربازاریابیmarketingنشان تجاریارزش برندbrand value
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.