با کمک بخش خصوصی می‌توانیم چالش بیکاری و معیشت را برطرف کنیم
معاون اول رییس‌جمهور: ۸

با کمک بخش خصوصی می‌توانیم چالش بیکاری و معیشت را برطرف کنیم

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۱۳:۰۵ | ۱۰ دقیقه

دکتر اسحاق جهانگیری: رهبر انقلاب با ابلاغ اصل ۴۴، گره‌ای بزرگ را باز کردند و در نتیجه بخش خصوصی می‌تواند هر اندازه که مایل باشد کارهای بزرگ انجام دهد.

نوپانا به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران: دکتر اسحاق جهانگیری در مراسم روز صنعت و معدن گفت: «اگر بخواهیم در جهان کنونی که شرایط خاص و ویژه‌ای هست، حرفی برای گفتن داشته باشیم و جایگاهی برای تاثیرگذاری بر قدرت‌های بزرگ داشته باشیم – که همان قدرت نرم کشورها است- باید به مفهوم توسعه صنعتی و پیشرفت کشور باور داشته باشیم.»

او ادامه داد: «همه مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بدون ظرفیت‌های توسعه‌ای کشور حل نخواهد شد. اینها ابعاد مختلفی دارد که در قالب برنامه مدون طراحی و اجرا می‌شود و و سرمایه اجتماعی و انسانی همراه با سرمایه اقتصادی قابل توسعه است.»

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله پیش رو و ملموس، اقتصاد است، گفت: «لازمه هر اقتصادی توجه به الزاماتی است که باید بدان تن دهیم. صرف اینکه بگوییم اقتصاد باید اولویت کشور باشد یا اینکه بگوییم همه مسائل حتی مسائل امنیتی با اقتصاد مرتبط است، کفایت نمی‌کند بلکه باید به الزامات آن توجه شود.»

او ادامه داد: «روز صنعت و معدن امسال در مقطع مهمی قرار گرفته است. از یک طرف در سال پایانی دولت یازدهم هستیم و اینکه هر مدیری باید از عملکرد خود ارزیابی داشته باشد و بداند نقاط قوت و ضعف او کجا بوده و اشکالات کجا است و چگونه می‌توان برطرف کرد. از طرف دیگر، دولت دوازدهم در حال شکل‌گیری است و بار مسئولیت بالایی بر دوش مسئولان قرار دارد.»

جهانگیری تصریح کرد: «بخش صنعت و معدن بدون تردید از بخش‌هایی است که بزرگ شدن و رشد آن، اقتصاد کشور را بزرگ می‌کند و راهی نداریم که اقتصاد کشور را بزرگ کنیم چرا که متناسب با رشد جمعیت، موجب می‌شود مردم وضع زندگی بهتری پیدا کنند.»

او ادامه داد: «صنعت به طور مستقیم و غیرمستقیم به رشد اقتصاد کمک می‌کند. در بخش کشاورزی موفق، صنعت مهم است. در بخش خدمات نیز، صنعت، می‌تواند تاثیر گذار باشد.»

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: «طی ده‌ه‌های گذشته به رغم اینکه کشور ما همراه با کشورهایی از آسیا و آمریکای لاتین تصمیم به صنعتی شدن گرفتند، اما کشور ما نتوانست صنعتی شود و آنگونه که می‌خواست پیشرفت نکرد.»

او ادامه داد: «شاید سیاست‌گذاری‌هایی که می‌بایست تدوین می‌کردیم عالمانه نبوده و مبتنی بر تجربه‌های موفق بین‌المللی نبوده است و سیاست‌هایی را در پیش گرفتیم که با تغییر دولت‌ها تغییر می‌کرد. این در حالی بود که برخی کشورها حتی با ایجاد کودتا، سیاست‌های اقتصادی شان تغییر نکرد.»

(همچنین بخوانید: استارت‌آپ‌ها، تنها راهکار مهار نرخ بیکاری ایران)

۲ عامل برای بنگاههای موفق

جهانگیری با اشاره به اینکه آنچه برای همه ما روشن است این است که اگر راجع به عملکرد بخش صنعت و معدن صحبت می‌کنیم، منظور عملکرد بنگاه‌های صنعتی است، گفت: «بنگاه‌ها برای موفقیت تحت تاثیر ۲ عامل شامل محیط حاکم بر بنگاه‌های صنعتی و سیاست‌های تدوین شده بر آن هستند.»

او ادامه داد: «در محیط با ثبات اقتصادی، عملکرد بنگاه‌ها می‌تواند موفق‌آمیزتر باشد. تورم یکی از شاخص‌ها است که طی سال‌های اخیر خوشبختانه تمرکز خوبی بر کاهش تورم صورت گرفت. در اقتصاد مقاومتی طوری باید عمل شود که کشور شاهد تورم بالا نباشد. شاخص دیگر نرخ ارز است که باید برای بخش خصوصی قابل پیش‌بینی باشد و روند آن باثبات باشد که در دولت یازدهم این روند باثبات شد.»

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم تلاش زیادی کرد تا تعاملات با دنیا آسان باشد و ایران صاحب نام و تمدن بتواند از حقوق و مقررات بین‌المللی استفاده کند، تصریح کرد: «با اجرای برجام، گام‌های اول برداشته شد و توانستیم ایران‌هراسی را به ایران‌دوستی تبدیل کنیم و به محض باز شدن فضا، موجی از سرمایه‌گذاران خارجی به سمت ایران آمدند و این نشان‌ دهنده این است که فضای زیادی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد.»

او افزود: «در تعامل با دنیا، بازار توسعه می‌یابد و از آنجا که برای حل مسئله اشتغال و توسعه اقتصاد، نیازمند داشتن بازارهایی غیر از بازار ایران هستیم، باید به دنبال بازار باشیم. معتقدیم بخش خصوصی ایران می‌تواند کالاهایی تولید کند که در بازارهای دنیا قابل عرضه باشد. الان حدود ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم اما این میزان کفایت نمی‌کند.»

جهانگیری به موضوع فناوری‌های پیشرفته به عنوان یکی دیگر از پیامدهای تعامل با دنیا اشاره کرد و گفت: «با توجه به توانمندی نیروی انسانی، این فناوری‌ها قابل انتقال است و در کشور هزاران شرکت دانش‌بنیان شکل گرفته است.»

او ادامه داد: «بخش خصوصی باید مورد حمایت قرار گیرد و اصل ۴۴ قانون اساسی باید در دولت دوازدهم مورد توجه قرار گیرد. طبق این اصل، بخش خصوصی می‌تواند به هر میزان صاحب سرمایه باشد، صاحب کارخانه باشد و هیچ محدودیتی وجود ندارد و باید مورد احترام باشد. رهبر انقلاب با ابلاغ اصل ۴۴، گره‌ای بزرگ را باز کردند و در نتیجه بخش خصوصی می‌تواند هر اندازه که مایل باشد کارهای بزرگ انجام دهد.»

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه ریشه فساد باید از این کشور کنده شود، گفت: «تا فساد و رانت باشد، بخش خصوصی واقعی شکل نمی‌گیرد. بخش خصوصی واقعی نیز به دنبال فساد نمی‌رود.»

او ادامه داد: «بنگاه‌ها نیز باید ساختار مناسبی از نظر آموزش نیروی انسانی داشته باشند. موضوع تحقیق و توسعه، ساختار مالی بنگاه‌ها، ساختار فناوری و ماشین آلات باید مورد توجه قرار گیرد.»

جهانگیری گفت: «با توجه به شناختی که از بخش خصوصی ایران دارم، می‌دانم با کمک این بخش می‌توان چالش بیکاری و معیشت مردم را که ملت ایران را رنج می‌دهد برداریم.»

(همچنین بخوانید: استارت‌آپ‌ها قابلیت بالایی در مهار بیکاری دارند)

برچسب‌ها: اسحاق جهانگیریمعاون اول رئیس جمهوربیکاریروز صنعت و معدناصل 44 قانون اساسیتوسعه اقتصاددولتبخش خصوصیPrivate sector
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.