چگونه استارت‌آپ خود را به سرمایه‌گذاران ارائه دهیم؟
قسمت اول ۸

چگونه استارت‌آپ خود را به سرمایه‌گذاران ارائه دهیم؟

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۴/۱۶ - ۱۲:۳۰ | ۷ دقیقه

کارگاه چگونگی ارائه به سرمایه‌گذار، توسط مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا برگزار شد که گزارش آن را در ادامه می‌خوانید.

نوپانا: کارگاه چگونگی ارائه به سرمایه‌گذار، ۱۴ تیر ۱۳۹۶ در سازمان فناوری اطلاعات با حضور جمعی از فعالان اکوسیستم استارت‌آپی کشور و علاقه‌مندان به این زمینه برگزار شد. در این کارگاه مهشید خسروی، مشاور ارشد سرمایه‌گذاری، در زمینه کسب‌وکارهای نوپا و سرمایه‌گذاری در آنها به سخنرانی پرداخت و مسائلی همچون زمان ارائه به سرمایه‌گذار، چگونگی جذب سرمایه، دیدگاه‌های مختلف سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌ها، موارد لازم جهت ارائه به سرمایه‌گذار و مسائلی از این دست را بررسی کرد.

خسروی کارگاه را با این جملات آغاز کرد: «اگر ۱۱۰ درصد اطمینان از موفقیت کسب‌وکار خود دارید در این زمینه وارد شوید. در غیر این صورت به احتمال ۱۱۵ درصد کسب‌وکار شما شکست خواهد خورد. فضای کارآفرینی بسیار جذاب است و اکثرا مشتاق به حضور در این فضا هستند، اما باید این را دانست که ارزش مدیر و کارمند یک کمپانی کمتر از یک موسس یک استارت‌آپ نیست. بنابراین شتاب‌زده عمل نکنید و قبل از حرکت به سوی کارآفرینی، مسائل مختلف را بررسی کنید. مثلا از تست‌های کارآفرینی کمک بگیرید.»

زمان سرمایهگذاری

خسروی در خصوص زمان سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها گفت: «برای شروع، باید محصولی داشته باشیم که به درستی کار می‌کند و نشان‌ دهنده خصوصیت‌های کسب‌وکار ما است. هنگامی که مدیر سرمایه گذاری شرکت رهنما بودم، افرادی جهت جذب سرمایه به ما مراجعه می‌کردند. این افراد تنها ایده داشتند. آنها وقتی با نظر ما مبتنی بر عدم سرمایه‌گذاری مواجه می‌شدند معترض بودند که شما از چه چیزی حمایت می‌کنید؟ در پاسخ به افراد باید گفت استارت‌آپ مثل کودکی است که باید از مدرسه ابتدایی شروع کند و بعد به مراحل بالاتر و دانشگاه برسد و برای رشد و تعالی خود نیاز به حداقلی از ویژگی‌ها دارد.»

او در مورد شناسایی انواع سرمایه‌گذار افزود: «استارت‌آپ‌ها باید انواع شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران مختلف را بشناسند و بررسی کنند آنها به چه چیزی جهت ارائه نیاز دارند تا بتوانند حمایت شتاب‌دهنده و یا سرمایه‌گذار را جلب کنند. در غیر این صورت به مشکل برخورده و سرخورده می‌شوند.»

این مشاور ارشد سرمایه‌گذاری ادامه داد: «بعد از محصول اولیه، شناسایی نقش‌های کلیدی در کسب‌وکار مهم است. یعنی نیاز اصلی کسب‌وکار شما چیست؟ مثلا در استارت‌آپ مامان‌پز، بخش رساندن غذای خانگی و گرم بودن آن مهم است یا هر ارزش دیگری برای دیگر استارت‌آپ‌ها.»

خسروی در مورد روش پیداکردن ارزش‌های کسب‌وکار گفت: «شما می‌توانید برای شروع، کسب‌وکار خود را در فضای مجازی و بین دوستان ارائه دهید تا بازخورد مردم را ببینید.»

او در جواب به سوال اینکه برای ارائه باید حتما MVP (محصول اولیه) داشته باشیم، گفت: «ترجیح سرمایه‌گذاران به دیدن محصول اولیه است. البته ممکن است بعضی سرمایه‌گذاران بدون دیدن محصول نیز سرمایه‌گذاری کنند.»

خسروی افزود: «هدف فقط جذب سرمایه نیست. هدف اصلی ارتقا و رشد و توسعه کسب‌وکار استارت‌آپی شما است. توجه داشته باشید که ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها با شکست مواجه می‌شوند و تنها ۱۰ درصد آنها موفق شده و ۱ درصد از این استارت‌آپ‌های موفق به حد والای کسب‌وکار می‌رسند.»

مهشید خسروی ادامه داد: «برای ارائه به سرمایه‌گذار نباید عجله کرد. استارت‌آپ شما می‌تواند با داشتن نمونه اولیه ارزش خود را بالا ببرد و در مقابل سرمایه دریافتی، سهم کمتری در اختیار سرمایه‌گذار بگذارد. استارت‌آپ‌ها باید سر بزنگاه برای جذب سرمایه اقدام کنند، تاخیر در انجام این کار باعث شکست می‌شود.»

او همچنین در سخنان خود به تعریف مفهوم بوت‌استرپ پرداخت و گفت: «بوت‌استرپ همان زندگی کم‌هزینه است اما درآمد داریم. هر چند درآمد کم است اما با میزان هزینه‌ها هم‌خوانی دارد.»

ادامه این مطلب را در قسمت‌های بعدی بخوانید

(همچنین بخوانید: تکنیک‌‌هایی برای پیدا کردن بهترین سرمایه‌گذار)

برچسب‌ها: سرمایه‌گذارجذب سرمایه گذاربوت استرپbootstrapmvpاستارت‌آپمحصول اولیه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.