کمک کسب‌وکارهای نوپا به پویایی اقتصاد
رييس مركز توانمندسازی استارت‌آپ‌هاي فاوا: ۶.۳

کمک کسب‌وکارهای نوپا به پویایی اقتصاد

توسط معصومه بخشی‌پور | ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ - ۱۲:۴۷ | ۴ دقیقه

شهلا اصولی معتقد است، کسب‌وکارهای نوپا علاوه بر ارزش‌آفرینی و تاثیر بومی بر اقتصاد،در کاهش ناهنجاری‌ها موثر هستند.

شهلا اصولی، ريیس مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا در گفت‌وگو با خبرنگار نوپانیوز گفت: برمبناي بررسي‌هاي ميداني و آخرین نظرسنجی‌هايي که در آذرماه امسال انجام شده، مهم‌ترين چالش و مشكل استارت‌آپ‌هاي حوزه فناوري‌اطلاعات، موضوع تامین مالی است. بعد از این مورد بحث منابع انسانی و چالش‌های حقوقی به عنوان مهم‌ترین چالش‌ها معرفی شده‌اند.

وي ادامه‌داد: البته این نظرسنجی از کسب‌وکارهای نوپا انجام شده است و غالبا به چالش‌های محیطی اشاره می‌کند. در واقع عوامل غیرقابل کنترل از سوی این کسب‌وکارها به عنوان چالش مطرح شده‌اند و ما به این موارد، چالش‌های بیرونی یا محیطی می‌گوییم. 

اصولي تصريح كرد: برخی چالش‌ها به فضای داخلی استارت‌آپ‌ها مرتبط است که در بین عوامل قابل‌کنترل قرار می‌گیرند. این چالش‌ها غالبا حول مسائل بازاریابی و راهبردی هستند. 

وي افزود: به عنوان مثال بحث نیاز مشتری، تناسب محصول و بازار، طراحی یک مدل کسب‌وکار گسترش‌پذیر، تیم‌سازی و برخی موارد دیگر را می‌توان از چالش‌های درونی استارت‌آپ‌ها نام برد. این موضوعات نیز در پژوهش‌های میدانی انجام شده توسط مرکز کسب‌وکارهای نوپا مورد توجه قرار گرفته‌‌اند و برمبنای این چالش‌ها در حال تکمیل دوره‌ها و طراحی دروس جدید هستیم.

ريیس مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا در مورد اهميت بحث اشتغال‌زایی و نقش استارت‌آپ‌ها و کسب‌و‌کارهای نوپا در توسعه اشتغال‌زایی گفت: قطعا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ کسب‌وکارهای نوپا تاثیری است که بر اشتغال دارند. شکل‌گیری کسب‌وکارهای نوپا  غالبا مبتنی بر  دانش و فناوری است  و از طریق نوآوری و چابکی به پویایی اقتصاد کمک می‌کنند.

وي خاطرنشان‌كرد: ارزیابی‌های انجام شده توسط مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا نشان می‌دهد، در یک کسب‌وکار در حال توسعه بطور متوسط هفت‎ نفر متخصص مشغول به کار هستند و تعداد قابل‌توجهی نیز بطور غیرمستقیم در جریان فعالیت آن حضور دارند. 

اصولي همچنین افزود: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که کسب‌وکارهای نوپا در شهرستان‌ها با تکیه بر ظرفیت‌های بومی اجرا می‌شوند و علاوه بر موضوع ارزش‌آفرینی و تاثیری که بر اقتصاد منطقه خود دارند، می‌توانند در کاهش ناهنجاری‌ها نیز موثر باشند.

وي با تاكيد بر تاثير چشمگير استارت‌آپ‌ها در توسعه اقتصادي گفت: اگرچه تاثير فعاليت اين كسب‌وكارها در توسعه اقتصادي كشورمان مسجل است اما شاید در مقایسه با زیست‌بوم‌های توسعه یافته‌ای مانند آلمان یا کره‌جنوبی ما هنوز چند سال فاصله داشته باشیم و چشم‌انداز دقیقی از آینده در اين زمينه وجود ندارد. اما دستاوردهای کسب‌وکارهای نوپا غیرقابل انکار است.

وي افزود: به‌عنوان مثال در هندوستان تنها 80 هزار شغل توسط کسب‌وکارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات در سال 2016 ایجاد شده است و برآورد می‌شود بین 1 تا 1/5 درصد از GDP در ایالات متحده مربوط به کسب‌وکارهای نوپا باشد. 

اصولي خاطرنشان كرد: بنابراین می‌توانیم بگوییم آینده این راه روشن است. در بحث اقتصاد مقاومتی، دولت بطور جدی وارد شده است و حمایتی که اکنون از کسب‌وکارهای نوپا می‌شود نیز محصول همین رویکرد است. 

رييس مركز توانمندسازی استارت‌آپ‌هاي فاوا ادامه داد: ماهیت اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تولید ملی است که کسب‌وکارهای نوپا می‌توانند فرآیند تولید محصول و خدمات را با هزینه پایین‌تر و نوآوری بیشتر انجام دهند.

برچسب‌ها: ایراندانشتکنولوژیکسب‌و‌کاراستارت‌آپارتباطات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره معصومه بخشی‌پور