موانع مسير كارآفرينان استارت‌آپی را باید از میان برداشت
مديرعامل مركز تحقيقات صنايع انفورماتيک: ۸

موانع مسير كارآفرينان استارت‌آپی را باید از میان برداشت

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۱۱:۱۵ | ۵ دقیقه

ویدا سینا: لازم است در حوزه عوامل ایجاد مشکلات استارت‌آپ‌ها، مسئولان بازنگری اساسی کنند و موانع مسیر کارآفرینان را تا جای ممکن از میان بردارند.

نوپانا: ویدا سینا، مديرعامل مركز تحقيقات صنايع انفورماتيک، در گفت‌وگو با خبرنگار نوپانا گفت: یکی از راه‌های توسعه کلان استارت‌‌آپ‌ها و افزایش درآمد آنها به این صورت است که این کسب‌وکارها جذب شرکت‌های بزرگ‌ شده و با شرکت در طرح‌های گسترده، به سودآوری مالی بیشتر دست پیدا کنند؛ نظیر آن‌چه در اکثر کشورهای توسعه یافته رخ داده است و عده‌ای از نخبگان با فروش ایده‌های خود و یا همکاری با شرکت‌های بزرگ، شکل‌گیری تولید و خدمات گسترده در سطح کلان اقتصادی را رقم زده‌اند.

ویدا سینا افزود: استارت‌آپ‌ها با مشکلات متعددی در مسیر خود مواجه هستند، از جمله مسائل مربوط به بیمه و مالیات بر ارزش افزوده، قوانین کار، محدودیت‌های سلیقه‌ای، بروکراسی‌های طاقت‌فرسا و غیره. این مشکلات باعث شده‌اند که تعدادی از کارآفرینان در ادامه این مسیر با شکست مواجه یا دچار نگرانی از آینده مبهم کسب‌وکار خود شوند. لازم است در حوزه عوامل ایجاد این مشکلات، مسئولان بازنگری اساسی کنند و موانع مسیر کارآفرینان را تا جای ممکن از میان بردارند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان توسط عده‌ای از جوانان خوش‌فکر و صاحب ایده ایجاد شده‌اند. شرکت‌های بزرگ نیز می‌توانند از توان فکری و مشاوره آنها در جهت به‌روز کردن محصولات و ابداع طرح‌های جدید بهره گیرند.

عضو اتاق بازرگانی بیان کرد: از آنجایی که هزینه تولید در داخل کشور زیاد است، تولید کننده همواره نگران قیمت مواد اولیه و دیگر هزینه‌ها است، در حالیکه دغدغه تولید کننده باید تنها تولید باشد. این موضوع با اعطای وام و تسهیلات نیز برطرف نشده و تنها لازم است از تولید حمایت بیشتری شود تا کالای باکیفیت‌تر و خدمات بهتری در این زمینه داشته باشیم.

او اظهار کرد: با نرخ کنونی بهره بدون مالیات در کشور که نزدیک به ۲۰ درصد است، انگیزه‌ای برای تولید کننده باقی نمی‌ماند، زیرا در قبال تحمل همه مشکلات و سختی‌ها، تنها سود اندکی برایش باقی می‌ماند. لازم است با حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاران، برطرف کردن موانع تولید و همچنین کاهش نرخ سود بانکی، چرخ‌دنده‌های اقتصاد را به گردش درآوریم و در این زمینه، استارت‌آپ‌ها محرک خوبی برای اقتصاد کشور هستند.

مديرعامل مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك معتقد است: استارت‌آپ‌ها با اشتغال‌زایی و افزایش بهره‌وری در اقتصاد، توانسته‌اند شرایط خوبی را در بازار فراهم کنند. آنها نیاز به حمایت بیشتر مسئولان در حوزه قوانین حمایتی، ادغام با شرکت‌های بزرگ و همچنین ارائه تسهیلات مالی دارند و در صورت بهره‌مند شدن از این حمایت‌ها، می‌توانند موجب توسعه شرکت‌ها و تحرک بیشتر اقتصاد بخش خصوصی شوند.

(همچنین بخوانید: گسترش استارت‌آپ‌ها در گرو تقویت بخش خصوصی)

برچسب‌ها: ایراناستارت‌آپحمایتتولید داخلیکارآفرینیاشتغالقوانین
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.