۱۰ میراث ارزشمند آیفون
انقلابی در طراحی و ساخت تلفن‌ همراه؛ ۸

۱۰ میراث ارزشمند آیفون

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۱۰:۰۰ | ۸ دقیقه

وجود اکثر فناوری‌هایی که امروزه در ساخت تلفن‌های همراه هوشمند می‌بینیم، مدیون ابداع و استفاده از آنها توسط شرکت اپل است.

نوپانا: ۱۰ سال قبل‌، اپل با ساخت گوشی‌های آیفون، انقلابی در طراحی و ساخت تلفن‌ همراه به‌وجود آورد. در این نوشتار، ۱۰ فناوری برتر اپل را که طی این سال‌ها به آن دست یافته است، بررسی می‌کنیم:

۱. صفحه نمایش مولتی‌تاچ 

یکی از تکنولوژی‌های واضح آیفون، حذف صفحه کلید است. قبل از سال ۲۰۰۷، تلفن‌های همراه به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شدند: گوشی‌هایی با صفحه کلید عددی یا گوشی‌های هوشمند با یک صفحه کلید کامل. بعدها صفحه‌های لمسی نیز در این عرصه ظهور کردند، اما برای کار کردن نیاز به یک قلم داشتند که تایپ را دشوار می‌کرد.

اولین گوشی آیفون، یک صفحه نمایش ۳.۵ اینچی با تاچ چندگانه داشت. این صفحه نمایش با حذف قلم و استفاده از انگشت، باعث کاربری آسان این تلفن‌ همراه شد و گسترش این فناوری، عملکردهای هوشمند زیادی را به تلفن‌های همراه اضافه کرد و اساس نو‌آوری‌های آینده شد.

۲. نقشه گوگل

شاید وجود نقشه گوگل در لیست نوآوری‌‌های محبوب آیفون عجیب باشد، اما باید بدانید که استیو جابز برای اولین‌بار از شرکت گوگل خواست تا برنامه‌ای برای آیفون طراحی کند که نقشه‌ گوگل را به گوشی‌های هوشمند بیاورد.  اولین نسخه‌ آیفون قابلیت GPS نداشت اما این موضوع در نسخه‌های بعدی اصلاح شد و این امکان را فراهم کرد تا راه‌یابی ماهواره‌ای در گوشی‌های هوشمند فراهم شود.

۳. اپ‌استور

از ابتدای ساخت آیفون، ایده‌ اپ‌استور با مهندسان اپل همراه بود و در سال ۲۰۰۸ هم‌زمان با رونمایی از آیفون 3G، اپ‌استور نیز معرفی شد. این برنامه امروزه یک از ضروری‌ترین برنامه‌های آیفون است.

این نوآوری باعث افزایش سرعت رشد بازار اپلیکیشن‌ها شد، به‌طوریکه امروزه اکثر شرکت‌ها، برنامه‌های اختصاصی خود را دارند و در حال حاضر صنعت بازی‌‌های موبایلی ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

۴. اسکنرهای اثر انگشت

اپل اولین شرکتی نبود که اسکنر اثر انگشت را با دستگاه‌ها ادغام کرد، اما معرفی Touch ID در آیفون5S، نوآوری بزرگی محسوب می‌شود، زیرا تمامی مسائل مربوط به هزینه، اندازه، قابلیت اطمینان و امنیت اسکنر را بررسی و حل کرده است. این نوآوری برای استفاده‌های قانونی در تلفن همراه مانند باز کردن قفل تلفن یا انجام خدمات پرداخت معرفی شد.

۵. شیشه‌های Gorilla

تنها نقطه ضعف آشکار صفحه‌های لمسی، احتمال خرد شدن و شکستگی آنهاست. شرکت اپل با همکاری شرکت کورنینگ، این نقص را به حداقل رساند. این شرکت آمریکایی پیشرو در صنعت شیشه و سرامیک، از سال ۲۰۰۵ بر هدف استفاده از شیشه‌های سخت در صنعت الکترونیک تمرکز کرد.

نتیجه‌ همکاری این ۲ شرکت برای ساخت یک شیشه‌ نازک و مقاوم برای آیفون، ساخت شیشه‌های Gorilla است. این شیشه‌ مقاوم در برابر خراش و ضربه، اکنون یکی از استانداردهای طلایی برای تلفن‌های همراه محسوب می‌ٰشود.

۶. اینترنت موبایل

قبل‌ از آیفون، در بعضی از تلفن‌های همراه، اینترنت همراه وجود داشت اما بسیار محدود بود. اکثر تلفن‌ها در آن زمان مرورگر WAP داشتند که یک نسخه‌ ساده وب بود، اما Safari آیفون تلاش کرد تا تجربه‌‌ کامل اینترنت را در گوشی‌هایی با صفحه نمایش نسبتا بزرگ فراهم کند. اولین نسخه‌ آیفون از 3G پشتیبانی نمی‌کرد اما این نقص سال بعد از رونمایی این محصول، رفع شد.

۷. دستیار مجازی

با ظهور الکسا آمازون، دستیار گوگل و کورتانا مایکروسافت، دستیارهای مجازی هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی رایج شدند. شرکت اپل در سال ۲۰۱۰، Siri را معرفی کرد. این سرویس در ابتدا محدودیت‌هایی داشت، مانند نحوه برخورد با لهجه‌های مختلف و انعطاف‌پذیری کم در نوع دستورهایی که درک می‌کند، اما بعدا این محدودیت‌ها به‌حداقل رسید.

۸. یک دستگاه همه‌کاره

قبل از انتشار آیفون، بازار تلفن‌های همراه تقسیم شده بود. در یک طرف، گوشی‌های هوشمند عمدتا به‌عنوان دستگاه‌های مفید کسب‌وکار طراحی شده بودند و به کاربران امکان دسترسی به ایمیل‌های سازمانی و برنامه‌های کاربردی مانند تقویم را می‌دادند و در طرف دیگر، گوشی‌های ساده با قابلیت‌هایی مانند دوربین و پخش‌کننده موزیک بودند که برای استفاده‌ روزانه طراحی شده بودند. گوشی آیفون ادغام این دو دسته بود. هم دارای دوربین و پخش‌کننده موسیقی بود و هم برنامه‌های کاربردی مانند ایمیل و تقویم.

۹. شتاب‌سنج

گوشی‌های اپل شتاب‌سنج داشتند و توسط آن، حرکات گوشی را شناسایی می‌کردند و صفحه به‌صورت خودکار می‌چرخید. بعد از آن، سنسورهای دیگری به گوشی‌ها اضافه شدند و بسیاری از کاربردهای نوآورانه جدید را به‌وجود آوردند. در حال حاضر صدها برنامه با استفاده از این قابلیت ساخته شده‌اند.

۱۰. حذف جک هدفون

جالب‌ترین و بحث‌برانگیزترین نوآوری اپل، حذف جک هدفون از آیفون ۷ است. این نوآوری باعث خلاص شدن از مشکل گره خوردن سیم‌های هندزفری به یکدیگر شده است.

(همچنین بخوانید: لوازم خانه‌هایمان در آینده چگونه خواهد بود؟)

برچسب‌ها: appleگوشی هوشمنداپلآیفونiphone
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.