تغییر شکل پلیمرهای پرینت شده
نسل جدید پرینترهای سه‌بعدی ۷.۵

تغییر شکل پلیمرهای پرینت شده

توسط علی رنجبران | ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ - ۱۱:۳۲ | ۲ دقیقه

اشیای سه‌بعدی حاصل از پرینترهای سه‌بعدی می‌توانند تغییر شکل دهند.

به گزارش نوپانیوز، اشیا پلاستیکی که تا به حال از پرینترهای سه‌بعدی خارج می‌شدند به همان شکل اولیه باقی می‌ماندند. خیلی بعید بود که اگر زیبای خفته را پرینت بگیرید بعد از مدتی تبدیل به گوژپشت نتردام شود. مگر اینکه دچار صانحه‌ای جدی می‌شد! اما این اتفاق دیگر چندان دور از ذهن نیست.

دانشمندان دانشگاه ام‌آی‌تی روش جدیدی برای پرینتر سه‌بعدی ابداع کرده‌اند که در آن می‌توانید پلیمرهای شی پرینت شده را بعد از پرینت گرفتن تغییر دهید. این موضوع به این معنی است که می‌توانید چیزی که پرینت گرفته‌اید را بزرگ یا کوچک کنید، رنگش را عوض کنید یا به‌طور کلی شکل جدیدی از آن بسازید.

جرمایا جانسون، استاد شیمی دانشگاه ام‌آی‌تی در این مورد می‌گوید: «این ایده به این معنی است که شما می‌توانید ماده خامی را پرینت بگیرید و با استفاده از نور، آن را به چیز دیگری تغییر دهید. این تکنیک «زنده سازی پلیمری» نامیده می‌شود.»

این تیم تحقیقاتی در ابتدا از این تکنیک برای تغییر شکل جسمی درون یک محلول استفاده کرده‌است. وقتی که نور ماورای بنفش به جسم داخل محلول تابانده شود، فعل و انفعالات شیمیایی انجام شده باعث خروج رادیکال‌های آزاد می‌شود. این رادیکال‌های آزاد با مونومرهای درون محلول ترکیب شده و قسمت‌های دیگری به جسم اولیه اضافه می‌شود. این تکنیک هرچند در تئوری موفقیت‌آمیز بود اما در عمل به جسم اولیه آسیب زیادی وارد کرد.

در تکنیک جدید با تاباندن نور به ماده، قسمت‌های دلخواه آن کش می‌آیند و بزرگ می‌شوند و شکل اولیه را تغییر می‌دهند.

برچسب‌ها: جهانتکنولوژی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علی رنجبران

علی رنجبران

علی رنجبران دانش آموخته مهندسی معدن از دانشگاه تهران است. او از سال ۱۳۸۳ در نشریات دانشجویی و سپس به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. علی رنجبران سابقه دبیری تحریریه، دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.