چگونه بحران اقتصادی در کسب‌وکار خود را مدیریت کنیم؟
نشانه‌های هشدار را جدی بگیرید؛ ۷

چگونه بحران اقتصادی در کسب‌وکار خود را مدیریت کنیم؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۱۳:۰۰ | ۶ دقیقه

دنیای کنونی دچار بحران اقتصادی فراگیری شده است که نه تنها بر اقتصاد کشورها تاثیرگذار بوده، بلکه حوزه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها را نیز بی‌نصیب نگذاشته است.

نوپانا به نقل از خبرگزاری اقتصادی ایران: پیش از این، فعالیت‌های اقتصادی به شکلی مطلوب‌تر انجام می‌شد اما به هر علت، اکنون اکثر کشورها و مناطق جهان با مشکل اقتصادی روبه‌رو شده‌اند. شرکت‌ها به سبب هراس مصرف‌کنندگان از خرج کردن پول خود، دچار کاهش فروش شده‌اند و این در حالی است که هزینه‌ها همچنان وجود دارند. اما کارشناسان معتقدند ضرورتی ندارد کارآفرین‌ها دچار وحشت شوند.

به اعتقاد آنها با تشخیص نشانه‌های هشدار و اقدام به موقع درباره آنها، می‌توان ضررها را به حداقل رساند. برای شروع بهتر است وضعیت جریان نقدینگی شرکت را به دقت ارزیابی کنید. بررسی اسناد دریافتی و پرداختی و زمان ورود و خروج نقدینگی از اهمیت زیادی برخوردار است. از سوی دیگر اگر به این نتیجه رسیده‌اید که برای ادامه فعالیت به حجم زیادی وام نیاز دارید، این را یک نشانه خطر تلقی کنید. در زمینه مدیریت جریان نقدینگی تامل بر چهار توصیه زیر بسیار سودمند خواهد بود:

۱. از هزینهها بکاهید

بر مبنای میزان نقدینگی‌ که در اختیار دارید، باید محاسبه کنید کاهش چند درصد از هزینه‌ها ضروری است. در شرایط نامطلوب کنونی که مشخص نیست رونق چه‌وقت به اقتصاد بازمی‌گردد، اولویت‌بندی موارد هزینه و حذف موارد زاید بسیار مهم است. البته مراقب باشید خدماتی را حذف نکنید که سود اصلی شرکت از ارائه آن خدمات کسب می‌شود. سودآور‌ترین خدمات و کالاها باید حفظ شوند.

۲. مشتریهای پرهزینه را حذف کنید

در گذشته افزایش ۳۰ درصدی تعداد مشتری‌ها و هزینه کردن با این هدف، آماری معقول بود اما هنگامی که جریان نقدینگی چندان قوی نیست افزایش مشتری با هزینه بالا غلط است. همچنین یک مجموعه از مشتری‌ها هم هستند که حفظ آنها مستلزم صرف هزینه بالاست. در شرایط نامطلوب اقتصادی، لزومی ندارد آنها را حفظ کنید. البته این افراد باید کسانی باشند که سود کمتری از آنها به شرکت وارد می‌شود.

۳. حقوق کارکنان را کاهش دهید

در شرایط سخت اقتصادی هزینه‌های مختلف از جمله حقوق کارکنان گاه بسیار سنگین است. کارکنان را جمع کرده و برای آنها توضیح دهید طی چند ماه آینده مجبور هستید برای حفظ شرکت، مقداری از حقوق آنها کم کنید. اگر آنها متقاعد شوند برای حفظ شرکت و شغل خود این کار ضروری است، آن را خواهند پذیرفت.

۴. در برنامههای شرکت بازنگری کنید

هرگاه وضعیت اقتصاد یا بازار تغییر کرد، الگوی تجاری شرکت را مورد بازنگری قرار دهید تا مطمئن شوید در وضعیت جدید نیز شرکت سودده خواهد بود. اگر مشاهده می‌کنید در حال از دست‌ دادن مشتری‌های سودده خود هستید علت را بیابید. شاید نوع محصولات و خدمات شما برای مشتری‌ها جذاب نیست. شاید کیفیت آنها پایین آمده است.

سخن آخر

کارشناسان معتقدند حتی در بدترین شرایط نیز سرمایه‌گذارانی پیدا می‌شوند که حاضر باشند برای ایده‌های خلاق و سودده سرمایه‌گذاری کنند. با دستیابی به چنین ایده‌هایی می‌توانید به ادامه فعالیت شرکت کمک کنید. همچنین می‌توانید به دنبال منابع جدید تامین اعتبار از جمله سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر باشید.

(همچنین بخوانید: چالش‌های سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها)

برچسب‌ها: فعالیت اقتصادیسرمایه گذارانسرمایه گذاریRecessionبحران اقتصادی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.