چگونه راهبری تاثیرگذار برای استارت‌آپ خود باشیم؟
۵ شیوه تعامل مدیران و کارمندان؛ ۸

چگونه راهبری تاثیرگذار برای استارت‌آپ خود باشیم؟

توسط سبا فرجادفر | ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ - ۱۳:۰۰ | ۴ دقیقه

شیوه تعامل میان مدیران و کارکنان در یک سازمان کوچک، متفاوت با یک شرکت بزرگ است.

نوپانا: کوچک بودن یک یک کسب‌وکار مهم نیست؛ هر تجارتی نیاز به مدیریت قاطع، شفاف و منطقی دارد. دیدگاه‌های متعددی در خصوص مدیریت کسب‌وکارها وجود دارد، اما شیوه تعامل میان مدیران و کارکنان در یک سازمان کوچک متفاوت با یک شرکت بزرگ است. البته پیاده‌سازی سبک مدیریتی موثر برای یک کسب‌وکار کوچک، می‌بایست با شخصیت راهبر یک سازمان و فلسفه کاری او سازگاری داشته باشد.

برای شناخت بهتر سبک‌های مدیریتی، در ادامه پنج مورد مهم از آنها بررسی شده است:

فعال

به گزارش نوپانا، راهبر فعال، راهبری است که در رأس کارکنان خود قرار داشته و نگران آنها است. راهبر فعال از اهمیت تیم حرفه‌ای خود آگاه بوده و با پشتیبانی مالی و .... استانداردهای بالایی از همکاری را ایجاد کرده و در این صورت کارکنان به یکدیگر وابستگی پیدا می‌کنند. این‌گونه راهبران با آگاهی از همه امور در تمامی جنبه‌های کار مشارکت فعال دارند. روابط صادقانه در محیط کار، فضای روشنی برای کارکنان ایجاد کرده و آنها خود را در موفقیت شرکت سهیم می‌دانند.

استبدادی

یک راهبر مستبد، بدون مشورت با سایرین تصمیم می‌گیرد و خواست خود را به آنها تحمیل می‌کند. کارمندانی که نیاز به نظارت دقیق و جهت‌دهی دارند ممکن است چنین رویه‌ای را بپذیرند، اما کارمندان خلاق حاضر به فعالیت در چنین فضایی نیستند.

دموکراتیک

چنین راهبری، شرایط کارکنان را در نظر گرفته و پیش از اتخاذ هر تصمیمی با آنها نیز مشورت می‌کند. اگرچه چنین رویه‌ای کمی آهسته و تدریجی به نظر می‌رسد، اما شنیده‌شدن صدای تمام کارمندان، تغییرات را ساده‌تر می‌کند. اعتماد به نفس در چنین ساز‌مان‌هایی سبب ایجاد هماهنگی و افزایش رضایت شغلی می‌شود.

مشارکتی

در این سبک، کارکنان امکان مشارکت آزادانه در تصمیم‌گیری ها را خواهند داشت. همانطور که از نامش پیداست، این سبک مدیریت، تقاضای همه کارکنان را درک کرده و با تحکیم روابط به مشتریان بهتر پاسخگو خواهد بود. از سوی دیگر ایده‌های نوآورانه کارمندان، به تصمیم‌گیری‌های مدیریت و حل نیازهای سازمان کمک می‌کند.

خدمتگزار

راهبر خدمتگزار، قدرت تخصص و مهارت را می‌شناسد و افراد توانمند را برای انجام امور پیدا می‌کند. چنین راهبری به کارمندان خود اهمیت داده و برای بهبود شرایط آنها در مسیر رشد و پیشرفت تلاش می‌کند. او چنین نگاهی را نسبت به مشتریان نیز دارد. این سبک راهبری به کارکنان به عنوان انسان نگاه می‌کند نه صرفا کارگرانی که امکان جایگزینی آنها وجود دارد. دانش، مهارت و تمایل کارکنان به پیشرفت، در راستای ارزش‌های اصلی سازمان است. در مقابل آنها نیز رضایت شغلی داشته و تمایلی به ترک شغل خود نخواهند داشت.

(همچنین بخوانید: مشارکت نیروی کار، کلید موفقیت استارت‌آپ‌های مشهور)

منبع

برچسب‌ها: کسب وکارمشارکتمدل کسب‌وکارmanagementسبک‌های مدیریتیرضایت شغلی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سبا فرجادفر

سبا فرجادفر

سبا فرجادفر، دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی است. او فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده است و به عنوان دبیر خبر در روزنامه‌ها و نشریات معتبر کشور قلم می‌زند. سبا فرجادفر هم‌اکنون در زمینه خبرنگاری کسب‌وکارهای نوپا فعالیت می‌کند.