نقشه راه آغاز یک استارت‌آپ
۶ گام راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا ۷

نقشه راه آغاز یک استارت‌آپ

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۱۲:۰۰ | ۱۰ دقیقه

با اطلاع از این نقشه راه، نقاط ضعف کسب‌وکار خود را پیش از آنکه شکست بخورد، برطرف کنید.

نوپانا: کلید موفقیت استارت‌آپ‌ها چیست و چگونه می‌توانید بدانید که احتمال دارد یک استارت‌آپ موفق شود؟ تحقیقات حاکی از نرخ شکست ۸ کسب‌وکار از ۱۰ کسب‌وکار است، بنابراین موضوع اهمیت سرمایه زمانی و مالی یک سرمایه‌گذاری جدید در میان است.

به گزارش نوپانا، سونیا ژانگ (Sonya Zhang‌) بعد از سال‌ها تحقیق در مورد این سوال، با همکاری نویسنده کتاب استارت‌آپ باهوش‌تر (The Smarter Startup)، مدلی را کشف کردند که برای راه‌اندازی استارت‌آپ، از روش‌های کارآمدی به حساب می‌آید. این اکتشاف می‌تواند راه خوب و مفیدی برای آغاز فعالیت یک استارت‌آپ باشد. در ادامه، ما این اکتشاف را به ۶ دسته تقسیم کرده‌ایم:

۱. مشتریان

شما باید با شناسایی یک مشتری احتمالی و نیاز بازار که به آن زیاد توجه نشده است، شروع کنید. ایده انتخابی بسیار مهم است زیرا باید دقت شود که آیا ارزشمند هست یا خیر؟ مشتری ایده‌آل شما، نشان‌دهنده نیازها و توانایی بازار است.

اگر شما به خوبی این مورد را بیابید، یک مشکل بزرگ را حل کرده‌اید. اگر روش بوت‌استرپ (تامین بودجه کسب‌وکار توسط خود کارآفرین) مدنظر شماست، توجه به این نکته، در مدت‌زمان کوتاهی شما را به موفقیت می‌رساند؛ زیرا می‌توانید با یک کسب‌وکار نوین، شیوه زندگی را تغییر دهید و نگران رقابت با رقبا نباشید. هر دوی این موارد ضروری است. حال این سوال پیش می‌آید که آیا این بازار برای شما مناسب است؟

۲. محصول

محصولی که شما ایجاد می‌کنید، باید مستقیما به نیازهای مشتریان پاسخ دهد. تمرکز خود را به حل این مشکل معطوف کنید و راه‌حل را بدون ویژگی‌های اضافی در نظر بگیرید. زمانی که شما شروع به طراحی محصول خود می‌کنید، لازم است هزینه‌های بالا را تا حد امکان حذف کنید. هزینه‌ها (مالی، منحنی یادگیری، اختلال) باید به مقدار کافی پایین باشد تا حدی که بتواند گره‌گشای کسب‌وکارتان باشد. (ارزش = سود - هزینه)

(همچنین بخوانید: قدم به قدم تا توسعه اولین اپلیکیشن استارت‌آپی)

۳. زمانسنجی

هر بازار طول عمری دارد و بنابراین، باید هر فرصتی که در اختیار کسب‌وکار شما قرار می‌گیرد را غنیمت شمارید. به‌عنوان یک نوآوری جدید، محصولات به راحتی وارد بازار می‌شوند و چالش اصلی، یافتن یک راه‌حل فنی است. هر کسی این مشکل را حل کند می‌تواند مجال ورود به این عرصه را پیدا کند. خطر ورود خیلی سریع به بازار نیز وجود دارد، زیرا وجود بازار‌های غیرقابل اعتماد منجر به ناپایداری می‌شود. حتی ممکن است فرصتی مناسب برای ارائه محصول شما باشد اما زمان مناسبی برای این کار نباشد. این یک چالش طولانی‌تر برای بسیاری از استارت‌آپ‌هایی است که می‌شود در آنها سرمایه‌گذاری کرد. بهترین استراتژی، «پیروی سریع» است که در آن علاقه جدید مشتریان خود را شناسایی کنید. این نکته را مدنظر قرار دهید که شما هنوز ابتدای کار هستید و ممکن است به راه‌حل ابتدایی خود به‌اندازه کافی علاقه نداشته باشید، اما نباید فرصت بهبود آن را از دست دهید.

۴. رقابت

عدم تعادل رقابتی برای متقاضیان جدید الورود به بازار، باعث نامساعد شدن فضای کسب‌وکار می‌شود. این موضوع معمولا در نیمه دوم حیات کسب‌وکار مطرح می‌شود که چرا ما ترجیح می‌دهیم بر فرصت‌های جدیدتر بازار تمرکز کنیم؟ آنچه ما به دنبال آن هستیم عدم کارایی بازار است که به اندازه کافی راه‌حل برای پاسخ به نیازها ندارد. در چنین بازارهایی، شما فرصت به‌دست آوردن استراتژی‌های متفاوت دارید.

(همچنین بخوانید: کسب‌وکارهای کوچک چگونه می‌توانند جهانی شوند؟)

۵. امور مالی

چه مقدار سرمایه‌ برای رسیدن پروژه به محصول و توسعه آن نیاز است؟ آیا اختلاف مالی در زمان بین حساب‌های قابل پرداخت و حساب‌های دریافتی قابل پیش‌بینی است؟ این‌ها سناریوهای خطرناک مالی است که باید به آنها دقت کرد. هر کسب‌وکار نیاز به سرمایه برای شروع دارد، اما هدف باید به حداقل رساندن خطر و هزینه در صورت امکان باشد و این نیازمند سنجش پتانسیل سرمایه قابل بازگشت است. توجه به این موضوع، باعث کارآمدی سرمایه‌گذاری می‌شود. هدف ما رسیدن به بیشترین سود با کمترین ریسک و هزینه است.

۶. تیم

شما منابع محدودی دارید، پس نباید وارد رقابتی شوید که از برنده شدن خود مطمئن نیستید و لازم است منابع را برای فرصت‌های بعدی حفظ کنید. شما به یک نفر در تیم خود نیاز دارید که وظیفه او فهمیدن تفاوت‌های مشتریان و شناخت آنهاست. همچنین یک کارشناس فنی در تیم خود می‌خواهید که بتواند محصولی را که به‌خوبی مورد نیاز بازار است طراحی کند. با بررسی تیم خود، در نظر بگیرید که آیا شما منابع و روابط مناسب برای باقی ماندن در رقابت را دارید یا خیر.

سخن آخر

با توجه به اصول گفته شده، زمان مناسب برای ورود به عرصه کسب‌وکار را ارزیابی کنید. رعایت این اصول قدرتی به شما می‌دهد که قبل از جهش به‌سوی هر کسب‌وکار، آن را ارزیابی کنید و به‌جای آنکه بی‌برنامه عمل کنید و معایب خود را نبینید و نشنوید، با برنامه مشخصی پیش بروید. با رعایت این اصول، به طور واضح شما نقاط ضعف کسب‌وکار خود را قبل از اینکه شکست بخورد، شناسایی کرده‌اید. اگر تمرکز خود را بر تلاش‌تان معطوف کنید، به احتمال زیاد برنده می‌شوید و در این صورت، یک قدم به پیروزی نزدیک‌تر هستید.

(همچنین بخوانید: ۵ نکته برای شروع یک کسب‌وکار موفق)

منبع

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کارسرمایه‌گذاریراه‌اندازی استارت‌آپموفقیتstartup
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.