راز طراحی برترین‌ وب‌سایت‌ها چیست؟
تجربه‌ای لذت‌بخش و کارآمد برای کاربر؛ ۷

راز طراحی برترین‌ وب‌سایت‌ها چیست؟

توسط محمد حاجی‌علی همدانی | ۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۱۵:۱۰ | ۷ دقیقه

با طراحی حرفه‌ای وب‌سایت خود می‌توانید تجربه‌ای لذت‌بخش و تکرار نشدنی برای کاربر رقم بزنید و احتمال بازدید منظم او را افزایش دهید.

نوپانا: برای ساخت یک وب‌سایت با یک رابط و تجربه کاربری (ux/ui) تحسین‌برانگیز، شما به‌عنوان یک طراح باید پارامترهای زیادی را در نظر بگیرید. طراحی وب‌سایت شما باید به‌گونه‌ای باشد که کاربران در تعامل با آن، بیشترین احساس راحتی را داشته و بعد از اولین تجربه بازدید از سایت شما، تصمیم به ادامه این روند بگیرند.

بنابراین، چالش اصلی در طراحی یک وب‌سایت حرفه‌ای این است که کاربر شما کاری که می‌خواهد انجام دهد را به‌راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرانجام برساند. همچنین استفاده از یک رابط کاربری جذاب و تصاویر چشم‌گیر، پارامترهای بسیار مهمی به حساب می‌آیند و باعث ایجاد تجربه لذت‌بخش برای کاربر می‌شوند.

یکی از راه‌های موثر ایده‌یابی برای پیاده‌سازی یک رابط کاربری قابل قبول، بررسی وب‌سایت‌های محبوب و معتبر و الهام گرفتن از ویژگی‌های کلیدی رابط کاربری آنها است؛ یک نقطه شروع خوب برای ارزیابی میزان کارایی رابط کاربری، توجه به مشخصه‌های زیر است:

  • یادگیری: کاربر می‌تواند نحوه استفاده از قسمت‌های مختلف وب‌سایت شما را به‌آسانی و در کوتاه‌ترین زمان یاد بگیرد؟
  • کارایی: چه میزان از اهداف کاربر در استفاده از وب‌سایت شما برآورده می‌شود؟
  • یادآوری: کاربران نحوه استفاده از وب‌سایت شما را به‌خاطر سپرده یا پس از مدتی فراموش می‌کنند؟
  • خطاها: چه مراحلی برای به حداقل رساندن خطاهای وب‌سایت و شناخت کاربر از راه‌حل‌های آنها نیاز است؟
  • رضایت: میزان رضایت و لذت‌ بردن کاربران از استفاده از وب‌سایت شما چقدر است؟

علاوه بر نکات بالا باید در نظر داشت که رابط کاربری، نمایانگر هویت یک شرکت بوده و وظیفه اصلی آن، پیروزی شرکت در عرصه رقابت است؛ بنابراین برای مطلوب بودن پاسخ ۵ سوالی که به آنها اشاره شد، مدنظر داشتن نکات زیر ضروری است:

طرح خیره‌ کننده و منحصر به فرد: حتی برای بازدیدکنندگانی که وب‌سایت شما را ترک می‌کنند، یک طرح عالی می‌تواند وب‌سایت را فراموش‌ نشدنی کند. آنها ممکن است به‌دلیل اینکه وب‌سایت شما، خلاقانه‌تر از دیگر نمایش‌های قدیمی و سنتی طراحی شده است، مجددا از آن بازدید کنند.

عکس‌های باکیفیت: برای بازدیدکنندگانی که برای اولین بار از وب‌سایت شما دیدن می‌کنند، عکس‌ها بیشترین جذابیت بصری را دارند. سایت‌های معتبر و محبوب، صفحات خود را با عکس‌های باکیفیت پوشش می‌دهند؛ به‌طوریکه محصول آنها از هر زاویه‌ ممکنی در معرض دید قرار می‌گیرد.

شعارهای تاثیرگذار: تولید کنندگان حرفه‌ای محتوا و طراحان برجسته رابط‌ کاربری، شعارهای تاثیرگذار را در همه‌جا (صفحه اصلی، اسلایدر سایت، سربرگ سایت یا به‌صورت پاپ‌آپ) قرار می‌دهند. زمانی که کاربران به شعار شما جذب می‌شوند، احتمال بازدید منظم آنها و استفاده از خدمات وب‌سایت شما افزایش می‌یابد.

مسیر دستیابی سریع: اهمیت این موضوع به‌سادگی قابل درک است. این روزها، همه عجله دارند و اگر کاربران شما نتوانند چیزی که می‌خواهند را سریع پیدا کنند، مطمئن باشید که به‌سرعت آنها را از دست می‌دهید.

نمونه‌سازی سریع: اگر نگاه دقیق‌تری به سایت‌های با رابط‌ کاربری حرفه‌ای بیاندازید، در می‌یابید که ابزارهای نمونه‌سازی سریع توسط بسیاری از آنها به کار گرفته شده است. این رویکرد، پایه‌ای برای توسعه سریع‌تر سایت در مراحل بعدی است.

بر مبنای موضوعات گفته شده، با جست‌وجو در میان وب‌سایت‌ها و با در نظر گرفتن معیار رابط‌ کاربری‌ زیبا و خیره‌ کننده، پنج تا از برترین‌های آنها از نظر ارائه تجربه کاربری حرفه‌ای را در لیست زیر آورده‌ایم:

۱. ایر بی‌ان‌بی (Airbnb)
۲. مای یو‌کِی میل‌باکس (MyUKmailbox)
۳. دراپ باکس (Dropbox)
۴. بوستد بوردز (Boosted Boards)
۵. فرانک اند اوک (Frank and Oak)

(همچنین بخوانید: اصول اولیه طراحی تجربه کاربری)

برچسب‌ها: uxوب‌سایتطراحیتجربه کاربریرابط کاربریکاربرuidesign
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر پژوهشی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده و با فعالیت‌های تخصصی در زمینه مهندسی پزشکی و پردازش تصویر، هم‌اکنون مدیریت بخش فنی استارت‌آپ Maczooo mirror را برعهده دارد.