چگونه با استفاده از تجارت مکالمه‌ای، کسب درآمد کنیم؟
قسمت دوم ۸

چگونه با استفاده از تجارت مکالمه‌ای، کسب درآمد کنیم؟

توسط محمد رزم‌آرا | ۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۱۰:۰۰ | ۸ دقیقه

تجارت مکالمه‌ای هر روز در حال گسترش است و بسیاری از شرکت‌ها، آن را بعنوان بخشی ضروری در بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش خود پذیرفته‌اند.

نوپانا: تجارت مکالمه‌ای، هر روز در حال گسترش است و بسیاری از شرکت‌ها، آن را بعنوان بخشی از بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش خود پذیرفته‌اند. برای کسب‌وکارها، اگرچه رسانه‌های اجتماعی، هنوز هم یک روش موثر برای ارتباط با مخاطبان محسوب می‌شوند، اما اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در حال سبقت گرفتن از آنها هستند، زیرا بیشتر مردم، از آنها برای مکالمات خود استفاده می‌کنند و می‌توانند جایگزین تماس و تبادل پیام با استفاده‌ از خدمات سیم‌کارت شوند.

در قسمت پیشین این مطلب به تعریف تجارت مکالمه‌ای و ۵ روش نخست کسب درآمد از آن پرداختیم. در ادامه، سایر روش‌های کسب درآمد از تجارت مکالمه‌ای را مرور می‌کنیم:

۶. پیشنهاد به‌عنوان یک ابزار تحقیقاتی

مردم از چت‌بات‌ها به‌عنوان یک ابزار جست‌وجو برای یافتن محصولات و خدمات یک برند خاص استفاده می‌کنند. معمولا برای شرکت‌ها این امکان وجود ندارد تا تحلیل دقیقی از جست‌وجوی محصولات و خدمات‌شان توسط مخاطبان داشته باشند. حال اگر چت‌بات شما توانایی گردآوری آمار کاربران (و نه اطلاعات شخصی آنها) را داشته باشد، می‌توانید این آمار را به دیگر شرکت‌ها بفروشید. به‌عبارتی چت‌بات شما، نقش یک نرم‌افزار تحلیل و بررسی داده را ایفا کرده و به شرکت‌ها در تصمیم‌گیری‌هایشان کمک می‌کند.

فرض کنید یک رستوران‌دار می‌خواهد رستوران خود را به صورت منو باز اداره کند، بنابراین نیاز دارد که خواسته مشتریانش را بداند تا با توجه به آن، غذا تهیه کند. یکی از گزینه‌های رستوران‌دار به این منظور، انتخاب شرکت‌های تحلیل داده و اعتماد کردن به اعداد و ارقامی است که توسط آنها به او داده می‌شود. اما گزینه بهتری نیز وجود دارد؛ صاحب رستوران می‌تواند از یک چت‌بات استفاده کند تا به کمک آن، به‌طور مستقیم نظر مشتریان خود را به‌دست آورد و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند.

۷. تبلیغات هدفمند

آماری که از کاربران چت‌بات خود جمع‌آوری می‌کنید، نه تنها این امکان را می‌دهد که فرآیندهای فروش و خدمات پس از فروش را به صورت اتوماتیک انجام دهید، بلکه یک بستر تبلیغاتی مناسب برای شما به‌وجود می‌آورد تا بتوانید فروش خود را نیز افزایش دهید. هر‌چه جامعه آماری شما بیشتر باشد، ارزش این خدمات تبلیغاتی بیشتر خواهد بود.

شما قادر خواهید بود تا با نظرسنجی از کاربران خود، اطلاعات محل زندگی آنها، فروشگاه‌هایی که از آن خرید می‌کنند، سرگرمی آنها، موسیقی که گوش می‌دهند و غذایی که سفارش می‌دهند را به‌دست آورید. سپس با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید تبلیغات هدفمند انجام داده و محصولاتی را در اختیارشان قرار دهید که آنها دوست دارند بخرند.

(همچنین بخوانید: ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری)

۸. ابزاری برای بهره‌وری در تجارت

امروزه اکثر شرکت‌ها، از چت‌بات‌ها برای کسب درآمد از تعاملات با مصرف‌کنندگان بهره می‌برند و با این کار، در هزینه‌های داخلی خود صرفه جویی می‌کنند. شما نیز می‌توانید از چت‌بات‌ها در سازمان خود استفاده کنید و امکان افزایش بهره‌وری در تجارت خود را فراهم کنید.

برخی از مزایای استفاده از چت‌بات‌ها با هدف گفته‌شده، عبارت‌اند از:

  • ساده‌تر کردن ارتباطات داخلی
  • کمک به تصمیم‌گیری در بخش‌های مختلف
  • استفاده به‌عنوان دستیار شخصی
  • بهبود امنیت سایبری

۹. راه‌اندازی کمپین‌های ویژه

اگر می‌خواهید چت‌بات شما، یک سیستم پول‌ساز باشد، لازم است آن را منحصربه‌فرد بسازید. یک روش عالی، راه‌اندازی کمپین‌های ویژه‌ای است که فقط از طریق چت‌بات‌ها در دسترس باشد و مشتری‌ها را به استفاده از آنها تشویق کند.

اگر مردم در هنگام استفاده از چت‌بات شما، تجربه موفق‌تری داشته باشند، در آینده بیشتر از آن استفاده می‌کنند و زمان با ارزش خود را ذخیره می‌کنند. شما همچنین می‌توانید بیشتر در مورد مشتریان خود اطلاعات کسب کنید و در آینده یک نسخه بهتر از چت‌بات خود را طراحی کنید.

۱۰. طراحی جذاب چت‌بات

اگر چت‌بات شما کسل‌کننده باشد، هیچ‌کس نمی‌خواهد با آن ارتباط برقرار کند. چت‌بات، نیاز به یک طراحی متمایز دارد تا به‌راحتی بتواند احساسات مشتری شما را در ارتباط با خود درگیر کند.

کاربر وقتی چت‌بات به او می گوید «سلام»، احساس می‌کند دوست اوست نه ابزاری که برای کسب درآمد ایجاد شده؛ از آنجا که صندوق‌های پستی ما در حال حاضر با هرزنامه و خبرنامه‌های تصادفی پر‌ شده‌ است، شخصیت دادن به چت‌بات، یک روش موثر برای افزایش نرخ کلیک است.

چگونه یک چت‌بات بسازیم؟

با مطالعه این مطلب، سوالی که در ذهن شما ایجاد می‌شود، این است که من چگونه می‌توانم یک چت‌بات بسازم؟ خوشبختانه شما لزوما نیازی به دانش برنامه‌نویسی برای پیاده‌سازی یک چت‌بات در برنامه‌های پیام‌رسان ندارید. بسترهای نرم افزاری مانند ChattyPeople، به شما اجازه می‌دهند یک چت‌بات هوش مصنوعی را در عرض چند دقیقه ایجاد کنید.

سخن آخر

جذب مخاطب، فروش و تبلیغات، همه راه‌هایی هستند که شما می‌توانید با استفاده از آنها، درآمد خود را افزایش دهید؛ با استفاده از چت‌بات، به روش‌های گفته‌ شده، شما نه تنها قادر هستید که یک کسب‌وکار پویاتر را اداره کنید، بلکه تاثیر آن در افزایش درآمدتان را نیز مشاهده می‌کنید.

(همچنین بخوانید: ۵۰ توصیه برای کسب‌وکار بهتر)

برچسب‌ها: هوش مصنوعیربات هوش مصنوعیchatbotکسب وکارچت باتاقتصادکسب‌و‌کارتبلیغاتکاربرتجارت مکالمه‌ای
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد رزم‌آرا

محمد رزم‌آرا

محمد رزم‌آرا، دانشجوی مهندسی پزشکی است و از سال ۱۳۹۳ کار مدیریت سامانه "دستیار مجازی دانشجویان مهندسی پزشکی" را بر عهده دارد. او عضو هیئت تحریریه نشریه مهندسی پزشکی و مسئول تولید محتوای علمی در این زمینه است. هم‌اکنون مدیریت بخش توسعه وب استارت‌آپ Maczooo mirror در دست اوست.