سرمایه‌های مردمی را به سمت استارت‌آپ‌ها هدایت کنیم
دکتر اصغر زارعی، عضو هیات علمی و استاد دانشگاه، تاکید کرد؛ ۷

سرمایه‌های مردمی را به سمت استارت‌آپ‌ها هدایت کنیم

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۴/۰۷ - ۱۰:۰۰ | ۶ دقیقه

اصغر زارعی: لازم است سرمایه‌های جامعه، در جهت تولید و فعالیت کسب‌وکارهای نوپا، توسط صندوق‌ها جذب شده و در اختیار کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها قرار گیرد.

نوپانا: دکتر اصغر زارعی، عضو هیات علمی و استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار نوپانا گفت: شرکت‌های استارت‌آپی در اکثر نقاط دنیا موفق به کسب جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد شده‌اند و ایران نیز در این مسیر، در چند سال اخیر، توانسته اقدامات مثبتی انجام دهد. هرچند، به تلاش بیشتری در این عرصه نیاز است.

دکتر اصغر زارعی در ادامه افزود: استارت‌آپ‌ها با بهره‌گیری از ایده‌های نو و خلاقانه، روز به ‌روز فعالیت‌های خود را در عرصه تولید و تجاری‌سازی، گسترش داده و با جذب سرمایه توانسته‌اند در این زمینه بسیار پیشرفت کنند.

او بیان کرد: با توجه به رشد استارت‌آپ‌ها و تحولات بنیادین اقتصادی توسط آنها، لازم است با حمایت دولت و نهادهای قانونی، زمینه فعالیت‌ تولیدی و بازار کسب‌وکار آنها را فراهم کنیم، چرا که استارت‌آپ‌ها در رونق فضای کسب‌وکار کشور، نقشی اساسی دارند.

(همینطور بخوانید: قوانین دست‌وپاگیر برای استارت‌آپ‌ها، به زیان آینده اقتصادی کشور است)

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که برخی استارت‌آپ‌ها با آن مواجه هستند، این است که در مواردی، هنوز زمینه کاری آنها فراهم نشده و این امر به دلیل عدم شناخت کافی از حوزه فعالیت این شرکت‌ها است. در مقابل، تعدادی از استارت‌آپ‌ها توانسته‌اند با ورود به عرصه فضای مجازی و تجارت الکترونیک، بازار خوبی برای خود فراهم کنند.

دکتر اصغر زارعی تصریح کرد: با نگاهی اجمالی به تاریخچه فعالیت بسیاری از کارآفرینان بزرگ دنیا مانند بیل گیتس، بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت، درمی‌یابیم که بسیاری از شرکت‌های بزرگ تجاری، در ابتدا با سرمایه‌ای اندک آغاز به کار کرده‌اند، اما با حمایت بازار و در مواردی، نهادهای شتاب‌دهنده، توانسته‌اند به موفقیت‌های مالی بزرگی دست یابند. بنابراین، با سرمایه محدود و با اتکا به نوآوری‌ها، می‌توان به شکوفایی اقتصادی رسید، به شرط آنکه حمایت‌های لازم از ایده‌های نو به عمل آید و بسترهای لازم برای فعالیت شرکت‌های استارت‌آپی فراهم شود.

او با اشاره به صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه گفت: این صندوق‌ها با هدف حمایت از استارت‌آپ‌ها تشکیل شده و پشتوانه محکم و قابل اتکایی برای برطرف کردن مشکلات آنها هستند. از طرفی، این صندوق‌ها، سرمایه‌های پراکنده و بدون هدفی که در جامعه وجود دارد را جذب کرده و از آنها در راستای اهداف تولیدی و نوآورانه استفاده می‌کنند.

(در این زمینه بخوانید: از سرمایه سنتی تا سرمایه خارجی)

دکتر اصغر زارعی اظهار کرد: ایجاد بازار کسب‌وکار و تولید، بیشتر نیازمند سرمایه‌گذاری است و لازم است سرمایه‌های افراد جامعه، در جهت تولید و فعالیت کسب‌وکارهای نوپا، توسط صندوق‌ها جذب شده و با ارائه تسهیلات مناسب، در اختیار کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد: متاسفانه در کشور ما، به دلیل عدم اعتماد به بازار، بسیاری از سرمایه‌گذاران به جای سرمایه‌گذاری در بازار کسب‌وکار، سرمایه‌ خود را در بانک‌ها انباشته کرده و با گرفتن سود بانکی، از به‌کارگیری سرمایه خود در راه‌اندازی واحدهای تولیدی و استارت‌آپی امتناع می‌کنند. به همین جهت، توصیه می‌شود صندوق‌های سرمایه‌گذاری، با ارائه سودهای قابل اطمینان به سرمایه‌گذاران، زمینه را برای سرمایه‌گذاری بیشتر آنها فراهم کنند تا سرمایه‌ها درمسیر اهداف استارت‌آپی قرار گیرند.

او خاطرنشان کرد: فن‌‌بازارها، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری، از رشد خوبی در سال‌های اخیر برخوردار شده و جایگاه خود را در عرصه رشد و توسعه کشور، بیش از پیش تثبیت کرده‌اند. دانش‌آموختگان و نخبگان نیز با تلاش روز‌افزون خود، نقش مهمی در این زمینه ایفا کرده‌اند.

زارعی، در پایان گفت: خوشبختانه جامعه ما به سمت علمی شدن و استارت‌آپی بودن در حرکت است و فضای سنتی کسب‌وکارها به حدی از اشباع رسیده است که فراهم شدن کار از سوی دولت، جوابگوی نیاز فعلی جامعه نیست، لذا، بخش خصوصی و خصوصا شرکت‌های دانش‌بنیان، لازم است با توان علمی و خلاقیت خود، این شکاف را پوشش دهند.

(همچنین بخوانید: نقش استارت‌آپ‌ها در اقتصاد مقاومتی: تولید-اشتغال)

برچسب‌ها: سرمایه‌گذاریسرمایه‌گذاری جسورانهاستارت‌آپکسب‌و‌کارسرمایه مردمیVC
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.