پرتاب موفقیت‌آمیز فالکون9 به فضا
بازگشت شاهین ۶

پرتاب موفقیت‌آمیز فالکون۹ به فضا

توسط علی رنجبران | ۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۱۷:۱۸ | ۳ دقیقه

آژانس فضایی SpaceX اولین راکت فالکون9 را بعد از انفجار سال گذشته با موفقیت پرتاب کرد.

راکت فالکون 9 (شاهین) متعلق به آژانس SpaceX روز یکشنبه از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و خاطره آخرین پرتاب آتشین و انفجاری این بنگاه در سپتامبر را با خود زدود و برد.

پرتاب این راکت 70 متری از پایگاه نیروی‌هوایی واندنبرگ به قصد تحویل 10 ماهواره گردش در مدار، به شرکت ارتباطات ایریدیوم(Iridium Communications) صورت گرفته است. الون ماسک(Elon Musk)، موسس SpaceX بعد از انفجار در پرتاب سال گذشته با شکستی بزرگ در برنامه‌ها و بلندپروازی‌هایش رو به رو شد.

10 دقیقه بعد از پرتاب روز یکشنبه، اولین قسمت راکت که از بقیه بدنه آن جدا شده بود، با موفقیت به سکوی خود در اقیانوس آرام رسید. SpaceX در نظر دارد برای صرفه جویی مجددا از راکت‌هایش استفاده کند.

این ماموریت تغییراتی را که SpaceX در تکنولوژی‌های به کار رفته در راکت‌هایش وضع کرده، آزمایش می‌کند تا اتفاقی مشابه انفجار سال گذشته رخ ندهد.

کارشناسان انفجار پیشین به این نتیجه رسیدند که جرقه‌ای در محفظه هلیوم باعث بروز انفجار در تانک اکسیژن مایع شده بود. از این‌رو محفظه هلیوم از نو طراحی شده و SpaceX کل فرآیند سوخت‌رسانی را بازنگری کرده است.

حادثه رخ داده، بسیاری از نقشه‌های این کمپانی مبنی بر راه‌اندازی مسیری برای فضانوردان آمریکایی به مدار و اولین فرود آن به مریخ را مختل کرد. پرواز یکشنبه اما شروعی دوباره برای مجموعه‌ای بیش از 70 ماموریت به ارزش میلیاردها دلار بود.

SpaceX قصد دارد 27 راکت دیگر را در سال 2017 به فضا پرتاب کند. علاوه بر ده‌ها مشتری تبلیغاتی، این کمپانی یکی از دو شرکتی است که توسط ناسا استخدام شده تا محموله‌هایش را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند.

برچسب‌ها: جهانتکنولوژیشرکتارتباطات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علی رنجبران

علی رنجبران

علی رنجبران دانش آموخته مهندسی معدن از دانشگاه تهران است. او از سال ۱۳۸۳ در نشریات دانشجویی و سپس به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. علی رنجبران سابقه دبیری تحریریه، دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.