قوانین دست‌وپاگیر برای استارت‌آپ‌ها، به زیان آینده اقتصادی کشور است
عضو اتاق بازرگانی ایران: ۸

قوانین دست‌وپاگیر برای استارت‌آپ‌ها، به زیان آینده اقتصادی کشور است

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ - ۱۲:۱۵ | ۵ دقیقه

علیرضا خائف: عادت کرده‌ایم مقابل طرح‌های جدید و ایده‌های خلاقانه، ایستادگی کنیم و همچنان پایدار به سنت‌های قدیمی باشیم.

نوپانا: علیرضا خائف، عضو اتاق بازرگانی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار نوپانا گفت: کشور ما از جایگاه شایسته خود در صنعت، عقب مانده است و بسیاری از کارخانه‌ها توجیه اقتصادی ندارند. همچنین، بسیاری از تجهیزات کارخانه‌ها دچار فرسودگی شده و به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ایران، این تجهیزات نوسازی و به‌روز نشده‌اند. نتیجه این امر نیز عقب ماندن در امور صنعتی و بازرگانی است.

علیرضا خائف در ادامه افزود: کشورهای پیشرفته صنعتی با به‌روزکردن ملزومات صنعتی و همچنین روی آوردن به اقتصاد بی‌وزن و مبتنی بر فناوری، در مسیر کسب‌وکارهای جدید و سودآور قدم برداشته‌اند. لذا توصیه می‌شود با توجه به تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، از کسب‌وکارهای نوپا که اشتغال‌زایی و سودآوری مطلوبی به همراه دارند، حمایت کنیم و این فرصت‌های اقتصادی را از دست ندهیم.

عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران اظهار کرد: لازم است قشر تحصیل کرده و نخبگان کشور، تلاش بیشتری در کسب‌وکارهای جدید و اشتغال‌زا انجام دهند و برای به‌روز شدن در زمینه تکنولوژی و دانش مرتبط با آنها، سخت کار کنند تا از چتر حمایتی دولت و مسئولان نیز برخوردار شوند.

(همچنین بخوانید: حمایت‌ زبانی و بدون عمل، مشکلات استارت‌آپ‌ها را حل نمی‌کند)

او ریشه مشکلات پیش روی نخبگان را در فرهنگ کشور دانست و گفت: از نظر فرهنگی، عادت کرده‌ایم مقابل طرح‌های جدید و ایده‌های خلاقانه، ایستادگی کنیم و سنت‌های قدیمی را همچنان انجام دهیم. این ناشی از ضعف در فرهنگ ماست و در این زمینه، فرهنگ‌سازی، ضروری است.

عضو اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: تجربه استارت‌آپ‌ها نشان داد که خدمات با کیفیت آنها، رفاه بیشتری به زندگی مردم آورده و به همین دلیل، موجب استقبال زیاد مردم از شرکت‌های دانش‌بنیان شده است. از طرف دیگر، کم‌هزینه بودن و صرفه‌جویی در وقت و انرژی، از دیگر مزایای استارت‌آپ‌هاست که در دنیای مدرن امروز، با زندگی مردم کاملا سازگاری دارد.

خائف افزود: برخی از شرکت‌های استارت‌آپی، به دلایلی چون خطای یکی از مشتریان و یا نداشتن تی‌نماد، از فعالیت بازماندند. به نظر می‌رسد اتکا به این دلایل و برخوردهای سلیقه‌ای، بیشتر به همان دلیل مقاومت دربرابر طرح‌های خلاقانه است. مشاهده استقبال گرم مردم از خدمات استارت‌آپ‌ها، باعث می‌شود شرکت‌های رقیب و مخالف، برای مقابله با این طرح‌های نوآورانه، با برچسب‌زدن‌ و و استفاده از بروکراسی‌های طاقت‌فرسا، دست‌وپای استارت‌آپ‌ها را ببندند.

(همچنین بخوانید: جاده استارت‌آپی، ناجوانمردانه مسدود است)

عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران، در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد و یا اصلاح نکردن قوانین سخت و دست‌وپاگیر برای استارت‌آپ‌ها، به زیان آینده اقتصادی کشور تمام می‌شود و به جای بهره‌گیری از این فرصت‌های اقتصادی، با سنگ‌اندازی در مسیر آنها، بیشتر متضرر می‌شویم. با اصلاح تفکر نوآورستیز، لازم است نگرشمان به مسائل جدید را تغییر دهیم و با استقبال از طرح‌های خلاقانه، زمینه‌ساز پیشرفت‌های اقتصادی و فناورانه در کشور شویم.

برچسب‌ها: استارت‌آپایرانحمایتپی‌پینگجابامااشتغالبروکراسیعلیرضا خائفاتاق بازرگانی ایران
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.