۴ مسیر ایده‌یابی کسب‌وکار نوآورانه
یافتن ایده‌های جذاب استارت‌آپی ۷

۴ مسیر ایده‌یابی کسب‌وکار نوآورانه

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۴/۰۷ - ۱۴:۱۹ | ۱۱ دقیقه

در این مطلب، راه‌حل‌های مناسب و هدفمند استارت‌آپی در جهت دستیابی به ایده‌های برتر و عملی‌کردن آنها را بررسی می‌کنیم.

نوپانا به نقل از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا): معمولا استارت‌آپ‌ها حول ایده‌های مبتنی بر فناوری شکل می‌گیرند و به خاطر اتکا بر فکر و نیروی انسانی، سرمایه اولیه زیادی نمی‌طلبند. ضمن آنکه قبل از رسیدن به مراحل پرهزینه می‌توان سرمایه‌گذار جذب کرد.

(همچنین بخوانید: استارت‌آپ چیست؟)

مخاطبان این مطلب، کسانی هستند که ایده جامعی ندارند و به‌دنبال روش‌هایی نظام‌مند برای یافتن ایده‌های جذاب هستند. در ادامه به ۴ مسیر ایده‌یابی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوآورانه می‌پردازیم:

۱- در رویدادهای جمعه کارآور شرکت کنید

جمعه‌های کارآور یا استارت‌آپ ویکند، یک رویداد کارآفرینی است که در آن علاقه‌مندان راه‌اندازی کسب‌و‌کار گرد هم می‌آیند. فرآیند کار به این شکل است که افراد، ایده‌های اولیه و خام خود را مطرح می‌کنند. در ساعات اولیه رویداد ایده‌های بهتر انتخاب می‌شوند و افراد صاحب ایده یک تیم برای پرورش ایده تشکیل می‌دهند. این رویداد، آخر هفته‌ها در دو روز برگزار می‌شود و فرصت کافی برای هم‌فکری هست. معمولا، برگزارکنندگان استارت‌آپ ویکندها مجموعه‌ای از متخصصان کسب‌و‌کار، بازاریابی و افراد با تجربه را هم به رویداد دعوت می‌کنند تا به تیم‌های تازه‌کار کمک کنند. همچنین با توجه به نیاز به تخصص‌های بسیار – از طراحی مدل کسب‌و‌کار و بازاریابی و توسعه محصول گرفته تا مسائل فنی مربوط به راه‌اندازی سایت و گرافیک و سئو- برای تحلیل و طراحی دقیق یک ایده کسب‌و‌کار، حضور انواع تخصص‌ها در محیط، کمک شایانی به پیشرفت کار می‌کند. مزیت این رویدادها آشنایی با افراد با تخصص‌های مختلف است. در انتهای رویداد نیز تیم‌ها ایده‌های خود را معرفی می‌کنند و معمولا برخی سرمایه‌گذاران هم در مراسم پایانی حضور دارند تا در صورت تمایل، از ایده‌های برتر حمایت مالی کنند.

۲ - یک دفترچه یادداشت داشته باشید!

این اصل اساسی را به خاطر داشته باشید که «محور و اساس هر کسب‌و‌کار، پاسخگویی به یک نیاز مردم است.» همه ما در طول روز با مسائلی مواجه می‌شویم که مسئله و مشکل بسیاری از مردم است اما از کنار آنها می‌گذریم. در حالی که می‌توان هر مسئله را در یک دفترچه، یادداشت کرده و سر فرصت به آن فکر کرد و آن را محور ایجاد یک کسب‌و‌کار جدید یا تولید محصول جدید قرار داد. به نمونه‌های زیر دقت کنید:

۱- برادران محمدی، ایده شرکت بزرگ دیجی‌کالا را از آنجا گرفتند که برای خرید دوربین عکاسی مجبور شدند ساعت‌ها در بازار بگردند و بعد یک محصول معیوب خریدند؛ آنها مسئله شناخت محصول مناسب، مقایسه، انتخاب و خرید را حل کردند و یک کسب‌وکار قوی راه انداختند.

۲- شرکت دوچرخه های الکتریکی radpower که امروزه توسعه زیادی پیدا کرده، حاصل یک سرمایه‌گذاری عجیب‌وغریب نیست، بلکه حاصل فکر یک دانش‌آموز دبیرستانی (مایک رادنباو) است که برای رفتن به مدرسه با اتوبوس یا دوچرخه‌های معمولی مشکلات زیادی داشت. او ابتدا فقط مشکل خودش را حل کرد، بعد یک استارت‌آپ راه انداخت و اکنون یک شرکت بزرگ دارد.

۳- البته لازم نیست خیلی پیچیده و تخصصی فکر کنید؛ زمانی که مردم در صف نان از دست می‌دهند، یا انزجاری که از خالی کردن مداوم زباله دارند، کار سخت تمیزکردن شانه یا حتی چسبی یا رنگی‌شدن دسته سطل چسب یا رنگ، همه مسائل روزمره‌ای هستند که نیازمند پاسخ‌های خلاقانه هستند. پاسخ‌هایی که می‌توانند محور یک استارت‌آپ باشند.

(همچنین بخوانید: شش چالش مهم و همیشگی استارت‌آپ)

۳  ایده‌های موجود را به دقت مطالعه کنید

البته ممکن است دسترسی به رویدادها در زمان مناسب میسر نباشد. ضمن اینکه معمولا هزینه شرکت در استارت‌آپ ویکند هم برای همه ناچیز نیست. لذا برای شروع یک کسب‌و‌کار نباید صرفا منتظر این رویدادها بود. تکنیک دفترچه یادداشت هم ممکن است خیلی سریع شما را به ایده مناسب نرساند. به همین دلیل ما دو مسیر دیگر را هم معرفی می‌کنیم. یک مسیر، مطالعه دقیق طرح‌های فعلی و الهام گرفتن از آنهاست. به سایت‌های کارآفرینی و استارت‌آپی یا کانال‌های کسب‌و‌کار مراجعه کنید و انبوهی از این ایده‌ها را ببینید و مطالعه کنید. هم اکنون استارت‌آپ‌ها در حوزه راهنمایی سفر، خرید بلیت، رزرو هتل، مشاوره یافتن محل‌های ناب سفر و . . . نیز به‌سرعت در حال گسترش است که تجربیات آنها می‌تواند آموزنده باشد. حوزه‌های مالی و پرداخت الکترونیک هم همین‌طور است.

۴  ایده‌های خارجی را بومی‌سازی کنید

اما مسیر چهارم، بومی‌سازی ایده‌های خارجی است. این مسیر تقریبا سریع‌ترین مسیر پیداکردن یک ایده خوب است. البته نیاز به آشنایی با زبان و جست‌وجوی هدفمند در سایت‌های معتبر خارجی دارد. به موارد زیر دقت کنید:

۱- تا چند سال قبل فقط در برخی سایت‌های کسب‌و‌کار در مورد خشکشویی آنلاین می‌شنیدید. استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خارجی در این حوزه بسیاراند؛ اما این ایده خیلی زود بومی شد و اکنون چندین استارت‌آپ مثل زودشور، واش‌ماش و . . . در این حوزه فعال‌اند. البته آن‌ها خدمات معمولی منطقه را پوشش می‌دهند و لذا این گونه ایده‌ها قابلیت تکثیر در مناطق دیگر را نیز دارند.

۲- از یوتیوب تا آپارات و ... : یوتیوب یک مرجع بزرگ ویدئو است که به راحتی با درج آگهی در ابتدای ویدئوها کسب درآمد می‌کند. محمدجواد شکوری مقدم این ایده را بومی کرد و مطابق با فرهنگ ما، آپارات را راه انداخت. کمتر کسی است که این روزها با اینترنت سروکار داشته باشد و یک بار نتیجه جست‌وجوهایش به آپارات نرسیده باشد. حالا آپارات مثل یوتیوب به راحتی تبلیغ و کسب درآمد می‌کند. حالا سایت‌های تماشای فیلم آنلاین هم گسترش پیدا کرده‌اند. اما نگاهی دقیق‌تر به ایده‌های توسعه یافته در خارج از کشور به خوبی نشان می‌دهد که هنوز ایده‌های جدید بسیاری وجود دارد. مثلا مراجع ویدئویی تخصصی در حال گسترش‌اند؛ مانند مرجع ویدئوهای علم و فناوری، یا مراجع ویدئوی نرم‌افزارهای تخصصی. مخصوصا مراجع ویدئوهای آموزشی – که مناسب حال دانشجویان است- با اقبال زیادی مواجه‌اند. از جمله مراجع ویدئوهای آموزش نرم‌افزار که به صورت رسمی در دانشگاه‌ها آموزش داده نمی‌شوند و دانشجویان مجبورند خودشان کار با آنها را یاد بگیرند. ایده دیگر، مرجع ویدئوی آموزش‌های مربوط به کامپیوتر و موبایل است؛ موضوعی که این روزها همه با آن سروکار دارند.

 (همچنین بخوانید: چهار نکته برای تضمین موفقیت محصول)

برچسب‌ها: استارت‌آپ‌کسب‌و‌کارایدهاستارت‌آپ ویکندنکات استارت‌آپیبومی‌سازیجهانStartupنوآوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.