چگونه با استفاده از تجارت مکالمه‌ای، کسب درآمد کنیم؟
قسمت اول ۶

چگونه با استفاده از تجارت مکالمه‌ای، کسب درآمد کنیم؟

توسط محمد رزم‌آرا | ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ - ۱۱:۰۰ | ۸ دقیقه

تجارت مکالمه‌ای هر روز در حال گسترش است و بسیاری از شرکت‌ها، آن را بعنوان بخشی ضروری در بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش خود پذیرفته‌اند.

نوپانا: تجارت مکالمه‌ای، هر روز در حال گسترش است و بسیاری از شرکت‌ها، آن را بعنوان بخشی از بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش خود پذیرفته‌اند. برای کسب‌وکارها، اگرچه رسانه‌های اجتماعی، هنوز هم یک روش موثر برای ارتباط با مخاطبان محسوب می‌شوند، اما اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در حال سبقت گرفتن از آنها هستند، زیرا بیشتر مردم، از آنها برای مکالمات خود استفاده می‌کنند و می‌توانند جایگزین تماس و تبادل پیام با استفاده‌ از خدمات سیم‌کارت شوند.

قبل از اینکه به شما بگوییم چگونه می‌توانید با این تکنولوژی جدید، کسب درآمد کنید، اجازه دهید نگاهی به مفهوم تجارت مکالمه‌ای داشته باشیم:

تجارت مکالمه‌ای چیست؟

بگذارید به جای اینکه معنای دقیق این واژه را نقل کنیم، آن را در قالب یک داستان توضیح دهیم. فرض کنید که می‌خواهید یک شلوار جین برای خود بخرید. شما برنامه پیام‌رسان را باز می‌کنید و به یک چت‌بات می‌گویید: «من می‌خواهم یک شلوار جین آبی یا مشکی، سایز ۶  و با هزینه کمتر از ۵۰ دلار  بخرم.» سپس چت‌بات به شما می‌گوید «شلوار جین شما اینجاست» و یک لینک در اختیارتان می‌گذارد. بهترین قسمت این ماجرا این است که شما احتمالا نمی‌توانید تشخیص دهید که با یک انسان صحبت کردید یا یک ربات؟ و این شگفتی هوش مصنوعی است!

به‌عبارت ساده‌تر، تجارت مکالمه‌ای، بیشتر با چت‌بات‌ها شناخته می‌شود و راهی است برای برند‌ها و شرکت‌ها، تا با استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان و هوش مصنوعی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.

حال چگونه هوش مصنوعی در تجارت مکالمه‌ای می‌تواند برای ما کسب درآمد کند؟

(همچنین بخوانید: تبلیغات هوشمند با استفاده از تلفن همراه)

۱. ترکیب چت‌بات‌ها با محتوای محلی

به گزارش نوپانا، یکی از اصول تبلیغات این است که برندها برای انشار محتوا، خودشان به رسانه‌ها پول پرداخت می‌کنند تا مخاطبان را از محتوای آنها آگاه سازند. برای مثال، اگر شما مقاله‌ای در مورد خوردن بیشتر سبزیجات دیدید، ممکن است در کنار آن، نام یک محصول در این زمینه را هم ببینید. احتمال چنین اتفاقی بسیار زیاد است، زیرا تولیدکننده آن محصول، به رسانه پول پرداخت کرده تا در یک مقاله مناسب، محصولش را تبلیغ کند.

چت‌بات‌ها هم دقیقا همین کار را انجام می‌دهند. اگر شما از یک چت‌بات آشپزی، برای پیداکردن دستورالعمل پخت غذا استفاده کنید، اطلاعاتی که می‌خواهید را در اختیارتان قرار می‌دهد و علاوه‌ بر‌ آن، محصولات برندهای مختلف را نیز به شما معرفی و پیشنهاد می‌کند.

۲. استفاده به‌عنوان یک سرویس

متخصصان بر این باورند که چت‌بات‌ها در آینده به عنوان SaaS (Software as a service) استفاده خواهند شد. به جای این‌که اطلاعات به‌طور کامل در اختیار مخاطب قرار بگیرد، چت‌بات‌ها می‌توانند ابتدا اطلاعات مقدماتی را به مخاطبانشان ارائه دهند و سپس از کاربر درخواست کنند برای داشتن اطلاعات تکمیلی، اشتراک تهیه کرده و پول پرداخت کنند. با این مدل، شما یک پلن اشتراکی نسبتا بی‌نقصی را ایجاد کرده‌اید؛ اما باید مطمئن شوید که اطلاعات مناسب و جذابی در اختیار مخاطب قرار گیرد تا برای خرید اشتراک ترغیب شود.

۳. بهره‌برداری از بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته، یک راه عالی برای کسب درآمد است. به‌ویژه اگر با برندهای معروف کار می‌کنید. به‌عنوان مثال، اگر شما یک چت‌بات در زمینه فناوری داشته باشید، می‌توانید به مشتریان خود در مورد نحوه استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها، پیام‌هایی ارسال کنید. همچنین شما می‌توانید با شرکت‌های مختلف قرارداد ببنید و محصولات آنها را در ربات خود معرفی کنید. اگر کاربر از طریق لینکی که شما به او معرفی کردید، از شرکت مبدا خرید کرد، شما می‌توانید برای هر خرید، از آن شرکت پول دریافت کنید.

۴. استفاده برای خرده‌فروشی

فروش مستقیم، متداول‌ترین روش برای ایجاد درآمد از طریق چت‌بات‌ها است. تنها کاری که باید انجام دهید، ساختن یک چت‌بات است تا زمانی که یک مشتری می‌پرسد آیا شما یک محصول خاص را می‌فروشید؟، چت‌بات او را با یک لینک به سمت محصولات شما ارجاع دهد. مشتری باید همان‌طور که از سایت خرید می‌کند، بتواند به‌طور مستقیم از برنامه پیام‌رسان خود به خرید بپردازد.

۵. استفاده بعنوان نسل جدید سیستم‌های هدایتگر

استفاده از چت‌بات‌ها برای هدایت کردن مخاطب، یکی از شیوه‌های جدید در این زمینه است؛ اما باید آن را به نحوی انجام داد که بتوان از آن کسب درآمد کرد. چت‌بات شما با مشتری صحبت می‌کند و اطلاعاتی را در اختیار او قرار می‌دهد و می‌پرسد آیا اطلاعات بیشتری می خواهید؟، اگر جواب "بله"بود، شما لینک و اطلاعات بیشتری به او می‌دهید و هزینه این کارتان را از شرکت مبدا دریافت می‌کنید.

(همچنین بخوانید: بررسی یکی از بهترین روش‌های تبلیغاتی)

برچسب‌ها: کسب‌و‌کاراقتصادتبلیغاتکاربرچت باتchatbot
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد رزم‌آرا

محمد رزم‌آرا

محمد رزم‌آرا، دانشجوی مهندسی پزشکی است و از سال ۱۳۹۳ کار مدیریت سامانه "دستیار مجازی دانشجویان مهندسی پزشکی" را بر عهده دارد. او عضو هیئت تحریریه نشریه مهندسی پزشکی و مسئول تولید محتوای علمی در این زمینه است. هم‌اکنون مدیریت بخش توسعه وب استارت‌آپ Maczooo mirror در دست اوست.