از پی‌پینگ رفع فیلتر شده تا استارت‌آپی که بانکدار شد
۵+۱ استارت‌آپی؛ قسمت ١ ۷.۳

از پی‌پینگ رفع فیلتر شده تا استارت‌آپی که بانکدار شد

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۴/۰۳ - ۱۰:۰۰ | ۸ دقیقه

پنج به اضافه يك، گزارشي است كه در آن به معرفي و تحلیل ٥ استارت‌آپ برتر خارجی و یک استارت‌آپ برجسته ایرانی پرداخته می‌شود.

نوپانا: در گزارش پنج به اضافه یک این هفته، به سراغ استارت‌آپ بلوک‌ایبل (Blokable) که در زمینه ساخت سازه‌های مدرن فعالیت می‌کند، رفتیم. همینطور با استارت‌آپ تیول (Tule)، گریزی به کاربرد استارت‌آپ‌ها در حوزه کشاورزی می‌زنیم. در ادامه به بررسی استارت‌آپ یومیک (uMake) که دریچه‌ای جدید به دنیای طراحی‌های سه‌بعدی باز کرده می‌پردازیم. همچنین قصد داریم شما را با استارت‌آپ هولوگرام (Hologram) که قدم‌های بزرگی در زمینه اینترنت اشیا برداشته است، بیشتر آشنا کنیم.

درپایان به بهانه رفع سایه فیلتر از سر استارت‌آپ ایرانی پی‌پینگ، به بررسی این استارت‌آپ و کسب‌وکار مشابه آن در سان‌فرانسیسکو می‌پردازیم. با پنج به اضافه یک، همراه باشید:

۱. بلوکیبل (Blokable)، استارت‌آپی برای ساخت سازه‌های سریع

بلوکیبل، بازی لگو را به کسب‌وکاری حرفه‌ای تبدیل کرده است! این استارت‌آپ، اتاق‌هایی به شکل بلوک‌های لگو مانند طراحی می‌کند. شما با اتصال این بلوک‌ها به هم، پس از چند ساعت می‌توانید محلی با کاربرد مورد نظر خود داشته باشید. از انبار گرفته تا یک آپارتمان یک یا چند نفره! این سازه‌ها از نظر مصرف انرژی، بسیار بهینه طراحی شده‌اند. همچنین بلوکیبل بر هوشمندسازی بلوک‌های خود نیز کار کرده است، به‌طوری که با اتصال بلوک‌ها به هم، فضایی کاملا هوشمند و قابل کنترل در اختیارتان قرار می‌گیرد.

این استارت‌آپ در مراحل ابتدایی راه‌اندازی خود به سر می‌برد و تا کنون ۶۰ هزار دلار سرمایه جذب کرده است.

(همچنین بخوانید: انقلاب چاپگرهای سه‌بعدی در ساختمان‌سازی)

۲. تیول (Tule)، استارت‌آپی برای کمک به کشاورزان

سنسور‌های تیول در مرکز زمین کشاورزی نصب می‌شوند و مقدار کل آبی که از یک منطقه ۱۰ هکتاری تبخیر می‌شود را اندازه‌گیری می‌کنند. با به دست آوردن این اطلاعات، توصیه‌های آبیاری مطلوب، به کشاورزان ارائه می‌شود. کشاورزان به کمک این محصول می‌توانند عملکرد خود در توسعه آبیاری را بهبود داده و با پایش گیاهان از راه دور، هزینه‌های خود را کاهش دهند. همچنین آنها می‌توانند میزان مصرف آب زمین کشاورزی خود را با دیگر کشاورزان منطقه مقایسه کنند.

(همچنین بخوانید: ورود کسب‌وکارهای دیجیتال به حوزه محصولات کشاورزی)

۳. یومیک (uMake)، استارت‌آپی برای به تصویرکشیدن ایده‌ها

اپلیکیشن تلفن همراه یومیک، طراحان را قادر می‌سازد تا سریع و مستقیم، ایده‌های خود را به صورت سه‌بعدی به تصویر بکشند. تیم یومیک متشکل از کارمندان سابق Autodesk است. آنها درگذشته موفق به توسعه اتوکد۳۶۰ موبایل و برنامه‌های وب با بیش از ۲۰ میلیون کاربر شدند. این استارت‌آپ تاکنون موفق به جذب سرمایه ۵.۲ میلیون دلاری شده است.

۴. هولوگرام (Hologram)، استارت‌آپی از آینده

شما با کمک هولوگرام می‌توانید دستگاه‌های سازگار با اینترنت اشیاء (IOT) خود را به فضای ابری متصل کنید، داده‌های آنها را ضبط کنید و مجموعه دستگاه‌های خود را پشتیبانی و مدیریت کنید.

این اطلاعات پس از ذخیره سازی، قابلیت واکاوی و پردازش توسط هوش مصنوعی را دارند.

هولوگرام تاکنون دو محصول روانه بازار اینترنت اشیاءکرده است. محصول اول آنها، سیم‌کارت جهانی اینترنت اشیاء بود که در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. این سیم‌کارت، امکان اتصال تلفن‌های همراه به شبکه اینترنت اشیاء را فراهم می‌ساخت.

محصول دوم این استارت‌آپ، ماژول اینترنت اشیاء بود که به دستگاه‌های مختلف اجازه اتصال به شبکه اینترنت اشیاء را می‌داد.

(همچنین بخوانید: اینترنت اشیا، فرصت یا تهدید؟)

۵. سید (seed)

سید، نوع جدیدی از خدمات بانکداری تجاری است. همچنین یک مدل خدمات بانکی است که ابزارهای مورد نیاز بنیان‌گذاران‌ کسب‌وکارهای کوچک را فراهم می‌سازد. درواقع این استارت‌آپ، بانکی است که برای کسب‌وکارهای کوچک ساخته شده است.

سید در آغاز، شبیه به‌ ‌استارت‌آپ ایرانی پی‌پینگ بود و در زمینه خدمات پرداخت فعالیت می‌کرد، اما هم‌اکنون با حمایت‌های صورت گرفته از سوی دولت آمریکا، پا به عرصه بانکداری گذاشته است.

سید درسال‌های اولیه راه‌اندازی خود به سر می‌برد و تاکنون ۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

۵+۱: پی‌پینگ

پی پینگ اولین سیستم پرداخت P2P برای اشخاص و کسب‌وکار‌ها در ایران است تا افراد بتوانند انتقال وجه را بسیار آسان‌تر از دستگاه‌های خودپرداز و درگاه‌های آنلاین بانکی انجام دهند.

اگر شخصی بخواهد وجهی به شما پرداخت کند، به آدرس اینترنتی پی‌پینگ شما می‌رود و مقدار مورد نظر پول را مشخص می‌کند. پس از آن، تنها کاری که می بایست انجام شود مشابه پرداخت در یک فرآیند خرید آنلاین است.

همچنین پی‌پینگ، میزکار شخصی در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید میزان دریافتی‌های خود را در یک بازه زمانی مشخص مدیریت کنید.

پی پینگ در اکانت‌های تجاری خود، دو ابزار بازاریابی، شامل ایجاد کمپین و کدهای تخفیف را در اختیار مخاطبان خود قرار داده است.

مدتی پیش، پی‌پینگ به دلیل اشتباه یکی از مشتریانش فیلتر شد ولی خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، این استارت‌‌آپ ایرانی به صحنه بازار بازگشته است.

(همچنین بخوانید: ماجرای غم‌انگیز مسدود شدن یک استارت‌آپ ایرانی)

(و نیز بخوانید: چرا مسدود کردن پی‌پینگ راه حل مناسبی نیست؟)

برچسب‌ها: پی پینگseedHologram uMakeBlokableTule۵+۱استارت‌آپپیشتازان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.