جلوگيري از نوآوری، برنامه سلطه‌گران است
رهبرانقلاب در دیدار استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها: ۱۰

جلوگيري از نوآوری، برنامه سلطه‌گران است

توسط عباس خاراباف | ۱۳۹۶/۰۴/۰۱ - ۰۸:۰۰ | ۷ دقیقه

رهبر انقلاب: از روزی که دانشگاه در ایران تأسیس شد، عوامل سلطه‌گر تلاش کردند از تحقق یک حرکت علمیِ متناسب با استعداد ایرانی و به‌روز نوآوری جلوگیری کنند.

نوپانا: رهبر انقلاب عصر روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ در نشستی با صدها نفر از استادان، اعضای هیئت‌های علمی، پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی موضوع اصلی سخنان خود را تبیین «مسئولیت معلمی و استادی» خواندند و گفتند: استادی که «مثبت‌اندیش، متعهد، امیدوار، معتقد به مبانی دینی و اصالت‌های میهنی و مسائل انقلابی» و برخوردار از «احساس مسئولیت و عزم و نیت قاطع برای اقدام» باشد، می‌تواند در وادار کردن دانشجو به فکر و حرکت، نقش کم‌نظیر و بی‌بدیلی داشته باشد.

ایشان افزودند: در مقابل، اگر نگاه استاد به بیرون از مرزها باشد و اعتقادی به کشور و مفاهیم رایج و معتبر هویتی نداشته باشد، دانشجویانی با همان نگاه فاسد تربیت می‌کند که این تجربه بسیار تلخ در دوره پهلوی در کشور بوجود آمد و انقلاب اسلامی در واقع کشور را از بر سر کار آمدن آن نسل که از همه اصالت‌های دینی و ملی کاملاً تهی بود، نجات داد.

رهبر انقلاب، دانشگاه در شکل کنونی آن را «مرکز علم، نوآوری و اثرگذاری بر جامعه و کشور» دانستند و خاطرنشان کردند: از روزی که دانشگاه در ایران تأسیس شد، عوامل سلطه‌گر تلاش کردند از تحقق یک حرکت علمیِ متناسب با استعداد ایرانی و به‌روز نوآوری جلوگیری کنند، و همچنین اثرگذاری دانشگاه بر جامعه را از طریق دستگاه‌های امنیتی و فرهنگی وابسته، مدیریت نمایند.

(همچنين بخوانيد: سربازان جنگ اقتصادي را دلزده نكنيم)

(و ببينيد: استارت‌آپ‌ها در خط مقدم جنگ اقتصادی)

به گزارش نوپانا، رهبر انقلاب اسلامی، جلوگیری از ورود علوم جدید را از جمله برنامه‌های سلطه‌گران در تضعیف دانشگاه در ایران خواندند و گفتند: در سال‌های متمادی دوره پهلوی، غربی‌ها هرگز پیشرفت‌های مهم علمی و دانش‌های نو را به دانشگاه‌های ما منتقل نکردند و با تبدیل کردن دانشگاه به محل انتقال ارزش‌های غربی، از بروز هرگونه نوآوری در دانشگاه‌ها جلوگیری کردند.

ایشان «درک اهمیت علم و نوآوری علمی در مراکز دانشگاهی» و «به حرکت درآمدن دانشگاه‌ها» را از برکات انقلاب اسلامی دانستند و افزودند: بسیاری از دانشجویان آن دوران، امروز به استادانی تبدیل شده‌اند که می‌توانند در ایجاد بالندگی در دانشگاه‌ها و حراست از ارزش‌های اسلام و انقلاب، نقش‌آفرینی جدی کنند.

رهبر انقلاب دو مسیر مشخص و مکمل را در تحقق این اهداف تعریف و ترسیم کردند: اول؛ «شاگردپروری و نقش‌آفرینی استادان روی دانشجویان» و دوم؛ «تأثیرگذاری آنان در محیط بیرون دانشگاه».

رهبر انقلاب با اشاره به وقوع تحولات بسیار سریع و قاطع در جهان، دهه‌های آینده جهان را بسیار پر مسئله خواندند و خطاب به استادان دانشگاه‌ها افزودند: جوانان دانشجوی این سرزمین را برای روبرو شدن با چنین جهانی پرورش دهید.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر نیروی انسانی جوان کشور، «متدین، انقلابی، عمیق، با سواد و مصمم» بار آید، می‌تواند در تحولات پر شتاب آینده، حصار و حباب تاریخی وابستگی ایران را به معنای حقیقی کلمه بشکند و ایران و ایرانی را در شأن و جایگاه واقعی خود قرار دهد.

(همچنین بخوانید: نقش استارت‌آپ‌ها در اقتصاد مقاومتی: تولید-اشتغال)

ایشان هشدار دادند: در غیر این صورت کشورمان دوباره مانند دوران مشروطه تا قبل از انقلاب، وارد دالان تاریک و طولانی تحقیر و وابستگی خواهد شد.
رهبر انقلاب وابستگی در اندیشه و عمل را عاملی بسیار منفی برشمردند و افزودند: جوانِ امروز برای مواجهه با قضایای مهم و عجیب دهه‌های آینده، باید «آگاه، کارآمد، کاربلد، دارای اعتماد به نفس و برخوردار از روحیه مقاوم» باشد و ضمن افتخار به هویت ملی خود، آگاه باشد که منافع ملیِ حقیقی، منافعی است که با هویت ملی در تعارض یا ناسازگاری نباشد.

ایشان، به دنیا آمدن و پرورش جوانان امروز را در ایرانی که به قدرت‌های جهان هیچگونه وابستگی ندارد، موجب عدم درک کافی از اهمیت استقلال دانستند و به استادان دانشگاه گفتند: جوانان را قدرشناس استقلال کشور بار بیاورید.

رهبر انقلاب با ذکر چند مثال افزودند: «اقتصاد مقاومتی» را همه تأیید می‌کنند و برای آن، کمیسیون و کمیته تشکیل می‌دهند اما کار پیش نمی‌رود که این مشکل نشان‌دهنده وجود یک گره علمی است و شناسایی و باز کردن آن، کار استادان دانشگاه است.

«به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها برای ایجاد اشتغال در دولت‌های قبلی و فعلی»، «عدم پیشرفت محسوس اجرای اصل ۴۴»، «ریشه‌یابی اینکه چرا نقدینگی عظیم کشور در خدمت تولید و پیشرفت نیست؟»، «اشکالات نظام بانکی و کافی نبودن نتیجه تلاش‌ها برای تحقق عدالت اجتماعی» از دیگر مواردی بود که رهبر انقلاب اسلامی، استادان دانشگاه را به آسیب‌شناسی و گره‌گشاییِ آنها توصیه کردند.

ایشان «کمک به مدیریت کلان کشور» را از دیگر عرصه‌های نقش‌آفرینی دانشگاهیان برشمردند و افزودند: «ویروسی شدن نرم‌افزار مدیریت کلان کشور» بدست دشمنان، از جمله مسائلی است که همه کارها را دچار اخلال خواهد کرد و برای جلوگیری از بروز این مشکل، باید از ظرفیت دانشگاهیان استفاده کرد.

برچسب‌ها: دانشگاهاقتصاد مقاومتیرهبر انقلابجنگ اقتصادی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره عباس خاراباف

عباس خاراباف

عباس خاراباف دانش آموخته مهندسی هوافضا است. او از سال ۱۳۸۴ به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. عباس خاراباف سابقه سردبیری، دبیری تحریریه و دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.