انحصارشکنی در بازار ارتباطات
کارشناس حوزه فناوری اطلاعات تاکید کرد؛ ۶

انحصارشکنی در بازار ارتباطات

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۴/۰۱ - ۱۴:۰۰ | ۱۰ دقیقه

مهدی غیبی با تاکید بر ضرورت انحصارشکنی در بازار ارتباطات، انحصار در این حوزه را باعث عدم پیشرفت و تکامل این بازار عنوان کرد.

نوپانا به نقل از ایسنا: یک کارشناس حوزه فناوری ‌اطلاعات، با برشمردن خدمات وزارت ارتباطات در حوزه افزایش پهنای باند، نظارت بر اپراتورها و کارآفرینی‌های مرتبط با ICT و استارت‌آپ‌ها، این اقدامات را به دلیل زیرساختی و تدریجی بودن، از نظر عامه مردم نامحسوس ارزیابی کرد.

مهدی غیبی - کارشناس حوزه فناوری اطلاعات - با بیان این که بسیاری از اقدامات زیرساختی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از نظر عوام و کاربران عادی ممکن است قابل درک نباشد، اظهار کرد: «برای نمونه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه کارآفرینی‌های مرتبط با ICT استارت‌آپ‌ها و طرح‌هایی مانند طرح «تکاپو» حمایت‌های ویژه‌ای انجام داده است. هم‌چنین دولت درباره رضایت‌مندی مردم از وضعیت اپراتورها اقدامات زیرساختی انجام داده است، اما چون جنس این اقدامات زیرساختی است و به مرور رخ داده است در چشم مردم خیلی عادی نیست.»

وی درباره اقدامات شاخص وزارت ارتباطات دولت یازدهم، گفت: «از جمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به افزایش پهنای باند اینترنت و نظارت دقیق بر کار اپراتورهای تلفن همراه اشاره کرد که در خصوص این نظارت نیز باید گفت سهم استفاده از دیتاها در درآمد اپراتورها به نسبت مکالمات صوتی افزایش یافته است. اگر نظارت دقیقی از ابتدا بر این‌ موارد اعمال نمی‌شد، به دلیل انحصاری بودن بازار اپراتورها مردم باید شاهد هزینه‌های هنگفت اینترنت می‌بودند.»

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات ادامه داد: «اقدام دیگر دولت که خیلی محسوس نیست، افزایش پهنای باند است که در دسترسی آسان مردم به اینترنت و افزایش حجم اینترنت، خود را نشان می‌دهد. اساسا دولت در این زمینه به افزایش پهنای باند معتقد است.»

غیبی با تاکید بر این که کارکرد اصلی وزارت ارتباطات در حوزه فناوری اطلاعات کارکرد تسهیل‌گری است، اظهار کرد: «تصور بسیاری از مجموعه‌ها و شرکت‌های خصوصی از وزارت ارتباطات یک تصور حمایتی است و شرکت‌های ناموفق و کم کارکرد در حوزه فناوری اطلاعات ضعف خود در این زمینه را به گردن دولت می‌اندازند، در حالی که بسیاری دیگر از شرکت‌ها که فعال‌تر بوده یا توانسته‌اند طرح اصلی را در این حوزه ارائه دهند، توانسته‌اند از حمایت مادی و معنوی دولت و وزارت ارتباطات برخوردار شوند.»

وی با بیان این که وزارت ارتباطات امکانات و بستر فعالیت‌ها را در حوزه فناوری اطلاعات فراهم کرده است، خاطر نشان کرد: «وزارت ارتباطات اقدامات مثبتی را در این حوزه انجام داده است و از جمله مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای فاوا و ICT استارت‌‌آپ‌ها را در شهرهای بزرگ راه‌اندازی کرده که بسیار مفید بوده است. نقطه‌قوت دیگر وزارت ارتباطات دولت یازدهم اعطای وام و حمایت زیرساختی از شرکت‌های فعال بوده است. کاری که قبلا از پارک‌های علم و فناوری انتظار می‌رفت.»

این کارشناس با تاکید بر این که وزارت ارتباطات متولی ایجاد اشتغال در جامعه نیست، تصریح کرد: «ظرفیت اشتغال نرم و حوزه برنامه‌نویسی‌های تحت شبکه و نرم‌افزارها بسیار زیاد است که درحال‌حاضر نیز شاهدیم بسیاری شرکت‌ها به‌دلیل هزینه‌ کمتر کارکنان ایرانی، در کشور سرمایه‌گذاری‌ کرده و حتی محصول خود را به دنیا نیز صادر می‌کنند.»

(همچنین بخوانید: پنج نکته درباره امنیت سایبری)

غیبی ادامه داد: «چون حوزه فناوری اطلاعات ایجاد اشتغال مولد می‌کند، در کوتاه‌مدت اجرای برخی پروژه‌ها باعث بیکارشدن عده‌ای می‌شود، اما در درازمدت در این حوزه می‌توان بهترین عملکرد را مطابق با موازین اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر انقلاب داشت، لذا وزارت ارتباطات در این حوزه رسالت مستقیمی برای ایجاد اشتغال ندارد، اما می‌تواند بستر ساز ایجاد اشتغال باشد.»

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات هم‌چنین در خصوص اقدامات و عملکرد وزارت ارتباطات در حوزه استقرار سامانه‌های ایمنی زیرساخت نیز اظهار کرد: «حوزه زیرساخت ایمنی به دلیل چند متولی بودن به وزارت ارتباطات محدود نمی‌شود. ما در این حوزه نیازمند توجه به حوزه زیرساخت «های تکت» یا سخت‌افزارها با ایمنی بالا هستیم، اما درکل به لحاظ کنترل حملات سایبری اوضاع خوبی داریم.»

وی افزود: «در حوزه زیرساخت‌های ایمنی جدای از زیرساخت‌های امنیتی موجود دراین حوزه، مشکل بزرگ، عدم سواد امنیتی کاربران است، یعنی کاربران رفتار غلطی دارند که باعث ایجاد مخاطره امنیتی برای خود می‌شوند. به نظر می‌رسد با توجه به این که چند سالی است جنگ سایبری بین کشورها علنی شده است، علاوه بر تمهیدات زیرساختی در حوزه امنیت نیاز به آموزش فراگیر کاربران و مردم داریم. در مجموع وزارت ارتباطات در این حوزه یک رسالت سازمانی دارد که آن را انجام می‌دهد، اما تا زمانی که قطعات دیگر این پازل تکمیل نشود، کفایت نمی‌کند.»

این کارشناس هم‌چنین در خصوص ضرورت حمایت از فناوری‌های بومی، اظهار کرد: «در این حوزه شاید اقداماتی انجام شده است، اما خیلی چشم‌گیر نیست و هنوز جای کار دارد. از نظر من نگاه به این حوزه باید عوض شود، چرا که حوزه فناوری اطلاعات یک دانش کاملا وارداتی است که در این دانش نمی‌توانیم خیلی مولد باشیم حداقل تا زمانی که بتوانیم بخش‌هایی از آن را علمی و بومی کنیم. در این راستا باید به حوزه‌های مختلف ضریب بدهیم و بر مبنای آن حرکت کنیم.»

غیبی توضیح داد: «برای مثال ما در حوزه نرم‌افزاری توان بالایی داریم، چرا که در این حوزه زیرساخت‌ها و سخت افزارهای لازم وجود دارند. در این حوزه باید ضریب بیشتری به توسعه سخت‌افزارها داده شود. لذا باید این مساله از نظر اهمیت و اهتمام به بخش مورد نظر باز طراحی شود.»

وی در ادامه در خصوص رابطه وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات نیز اظهار کرد: «اساسا رابطه وزارت ارتباطات با شرکت مخابرات همانند رابطه بانک مرکزی با سایر بانک‌ها است که به دلیل قدرت زیاد و فراگیر بودن سرویس مخابرات، وزارت ارتباطات در خیلی از موارد نمی‌تواند از یک حدی بیشتر تغییر ایجاد کند. درحال‌حاضر به دلیل این که سرویس تلفن ثابت و همراه در اختیار مخابرات است و جایگزینی برای آن وجود ندارد، در مواقعی خصوصا در حوزه ترابرد و شرکت‌های اینترنتی به رای وزارت ارتباطات تمکین نمی‌کنند.»

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت انحصارشکنی در بازار ارتباطات انحصار در این حوزه را باعث عدم پیشرفت و تکامل این بازار عنوان کرد.

(همچنین بخوانید: اپراتورهای اینترنت برای ورود به فرابورس آماده‌اند)

برچسب‌ها: فناوری اطلاعات و ارتباطاتکارآفرینیوزارت ارتباطاتICTمهدی غیبی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.