مطبوعات، چاره‌ای جز استفاده از فضاهای جدید ارتباطی ندارند
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۹.۳

مطبوعات، چاره‌ای جز استفاده از فضاهای جدید ارتباطی ندارند

توسط عباس خاراباف | ۱۳۹۶/۰۳/۳۰ - ۱۲:۰۰ | ۶ دقیقه

حسین انتظامی: برای تغییر فضای سنتی و سلیقه‌ای، باید ابتدا از خودمان و نهادهای دولتی آغاز کنیم.

نوپانا: حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تاکید بر اینکه الگوی مصرف رسانه‌ای عوض شده و طبیعتا سبک زندگی ما را هم تحت‌الشعاع قرار داده، در گفت‌وگو با خبرنگار نوپانا گفت: رسانه‌ای که همچنان با پندار قدیمی خود پیش می‌رود تا در کسب‌وکار موفق شود، اشتباه می‌کند. فضای رسانه‌ای کشور تحت تاثیر فضای جدید ارتباطی است؛ رسانه‌ها با درک درست از شرایط روز، باید خود را تنظیم کنند و تصویر جدیدی از خود ارائه دهند.

حسین انتظامی افزود: مطبوعات زمانی می‌توانند ضریب نفوذ بیشتری در جامعه پیدا کنند که فعالیت‌ مکملی داشته باشند. به طور مثال، حضور موثر در فضای مجازی. معتقدم رسانه‌ها با حرکت به سمت تخصصی شدن زمینه فعالیت و یا با درک درست از تحولات فضای مجازی و الگوی جدید مصرف رسانه‌ای در کنار بومی‌سازی فناوری‌های نوین، می‌توانند در فضای رقابتی باقی بمانند.

وی با اشاره به توجه ویژه وزارت ارشاد در دولت یازدهم به رسانه‌های فضای مجازی، تصریح کرد: روند صدور مجوز در دولت یازدهم برای رسانه‌های الکترونیک، با دو هدف قانون‌مداری و حمایت از رسانه‌های دارای مجوز در فضای مجازی، با هیچ دوره‌ای قابل قیاس نیست.

انتظامی به حمایت ویژه از رسانه‌هایی که سیاست‌های عمومی فرهنگ‌ساز را دنبال کنند، مانند «اقتصاد مقاومتی، زبان و ادبیات فارسی، کتاب و کتابخوانی، سبک زندگی ایرانی-اسلامی، ایثار و دفاع مقدس و...» اشاره و تصریح کرد: حمایت از این نوع رسانه‌ها، از ابتدای دولت یازدهم جزء سیاست‌های ما اعلام و اجرا شده است که «ترویج علم و افزایش سواد علمی جامعه» یکی از همین محورهای ویژه بوده است، چرا که یکی از پایه‌های اصلی پیشرفت علمی، در کنار کیفیت آموزشی، مقالات پژوهشی، ثبت اختراعات، صنعتی شدن پژوهش‌های آزمایشگاهی و غیره، سواد علمی جامعه است که یکی از ارکان اصلی این نوع سواد، روزنامه‌نگاری علمی است.

(همچنین بخوانید: کسب سهام ۱۴۵ هزار میلیاردی از تولید محتوا)

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، استقبال از تغییر مجوز رسانه‌های مکتوب به الکترونیک را نیز در راستای حمایت از فضای جدید رسانه‌ای در کشور عنوان کرد و گفت: در فضای مجازی علاوه بر حمایت از طراحان نرم‌افزارهای تلفن همراه مرتبط با حوزه رسانه که برخی روزنامه‌های سراسری از آن استفاده می‌کنند، از حضور قانونمند رسانه‌ها و خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی نیز صیانت شده است. همچنین با اجرای طرح رتبه‌بندی برای پایگاه‌های خبری، اعطای یارانه به برترین پایگاه‌های خبری، عمومی و تخصصی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

انتظامی همچنین به حضور استارت‌آپ‌ها در دو نمایشگاه مطبوعات سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: با توجه به ضریب نفوذ فعالیت‌های جدید در حوزه فناوری اطلاعات، همچنین اهمیت صنایع دانش‌بنیان برای هم‌افزایی با فضای رسانه‌ای و تقویت کسب‌وکار اهالی مطبوعات، از هر نوع اقدام خلاقانه، به‌روز و مرتبط با فضای رسانه‌ای، استقبال و حمایت می‌کنیم.

او همچنین به الکترونیکی شدن غالب فرایندها مانند «درخواست مجوزهای گوناگون نشریه، نمایندگی، کانون تبلیغات، موسسه مطبوعاتی، آگهی دولتی، کارت خبرنگاری و...» در معاونت مطبوعاتی در ۳ سال گذشته اشاره کرد و گفت: برای تغییر فضای سنتی و سلیقه‌ای، باید ابتدا از خودمان و نهادهای دولتی آغاز کنیم؛ مطبوعات نیز چاره‌ای جز استفاده بهینه از فضاهای جدید ارتباطی ندارند.

(همچنین بخوانید: تلاش‌ برای تحقق کامل شبکه ملی اطلاعات)

برچسب‌ها: ایرانکسب‌و‌کاروزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیحسین انتظامیمطبوعاتفضای رسانه‌ای
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره عباس خاراباف

عباس خاراباف

عباس خاراباف دانش آموخته مهندسی هوافضا است. او از سال ۱۳۸۴ به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. عباس خاراباف سابقه سردبیری، دبیری تحریریه و دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.