پیش به‌سوی فتح خیابان‌های مدرن
چشم‌انداز خودروهای خودران ۷.۳

پیش به‌سوی فتح خیابان‌های مدرن

توسط محمد حاجی‌علی همدانی | ۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۱۴:۰۰ | ۵ دقیقه

به گفته بنیان‌گذار شرکت لیفت(Lyft)، تمام خودرو‌های الکتریکی خودکار، صددرصد با فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر، طراحی خواهند شد.

نوپانا: سال گذشته یکی از هم‌بنیان‌گذاران شرکت لیفت پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۲۱، «اکثریت» سفرهای شرکت لیفت، با خودروهای خودران انجام می‌شود.اکنون این شرکت اظهار دارد که علاوه بر خودران بودن اتومبیل‌ها، آن‌ها را با کم‌ترین آلاینده ممکن روانه بازار خواهند کرد. شرکت لیفت برای اتومبیل‌های الکتریکی و خودران خود، در نظر دارد که در طراحی آن‌ها از انرژی‌های کاملا تجدید‌پذیر استفاده کند.

به گزارش نوپانا، اخیرا شرکت لیفت، همکاری خود را با استارت‌آپ‌ نیوتانومی(Nutonomy) اعلام کرد. این استارت‌آپ که در زمینه اتومبیل‌های خودران در حال فعالیت است، در جهت بومی‌سازی خودروهای الکتریکی و اتوماتیک در شهر بوستون با شرکت لیفت به مذاکره پرداخت.

سخن‌گوی شرکت لیفت گفت: «لیفت هم‌چنین در حال پیگیری دریافت گواهینامه استفاده از انرژی تجدیدپذیر برای سوخت این اتومبیل‌ها، به‌منظور جلوگیری از هرگونه انتشار آلایندگی از سوخت‌های معمول در اتومبیل‌ها است.» به گفته لیفت (Lyft) تا سال ۲۰۲۵، یک میلیارد از رانندگی‌های انجام شده در هر سال، توسط اتومبیل‌های الکتریکی و اتوماتیک انجام خواهد شد.

اما این نکته حائز اهمیت است که تمام خودروهای لیفت، الکتریکی نخواهند بود. سخن‌گوی لیفت گفت: «ممکن است در آینده نمونه‌های گوناگونی از این سبک خودروها را در بستر این فناوری مورد آزمایش قرار دهیم.» او هم‌چنین اضافه کرد: «شرکت، با وجود فناوری تامین نیروی خودروها از باطری، هنوز این انتظار را دارد که اکثر خودروهای پلت‌فرم خود، در آینده الکتریکی شوند.

لوگان گرین (Logan Green) و جان زیمر(John Zimmer)، از هم‌بنیان‌گذاران شرکت لیفت، با استناد به مشاهدات خود از تحقیقات گسترده در این زمینه، در یک پست وبلاگی این‌گونه نوشته‌اند: «ما معتقدیم که در طی این ۲۰ سال، ماشین‌های الکتریکی سهم بسیار کوچکی (حدود ۰.۱ درصد) از خودروهایی که امروزه در جاده‌ها در حال گردش هستند را به خود اختصاص داده‌اند.»

آن‌ها در ادامه نظریه خود گفتند:‌ «قلب مشکلات حمل‌ونقل ما، خودروهای شخصی است که در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌شود. تنها حدود چهار درصد از ماشین‌ها به طور میانگین جزء خودروهای الکتریکی هستند؛ این مقدار کم باعث صرف زمانی حدود ده سال یا بیشتر برای بازیابی هزینه‌های سوخت می‌شود. در یک مقایسه، وسایل نقلیه لیفت که با استفاده از جریان الکتریکی کار می‌کنند، در مقابل سایر خودروها، بسیار مؤثرتر واقع شده‌اند. خودروهای اتوماتیک لیفت بیش از پنجاه درصد از زمانی که صرف بازگردانی هزینه‌های سوخت می‌شد را، برمی‌گرداند.»

شرکت لیفت هم‌چنین با ائتلاف شرکت‌ها و دولت‌های محلی، قراردادهایی را در راستای رسیدن به هوای پاک، به امضا رسانده است. این شرکت اخیرا آقای پاول هاوکن (Paul Hawken) را به‌عنوان یکی از حامیان محیط‌ زیست، در مقام مشاور این شرکت در پروژه کاهش آلاینده‌ها برای دستیابی به هوای پاک، معرفی کرد.

(همچنین بخوانید: ۲۰۱۷ سالی برای ماشین‌های خودران)

منبع

برچسب‌ها: استارت‌آپ‌تکنولوژیخودروهای الکتریکیمحیط زیستelectric carslyft
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر پژوهشی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده و با فعالیت‌های تخصصی در زمینه مهندسی پزشکی و پردازش تصویر، هم‌اکنون مدیریت بخش فنی استارت‌آپ Maczooo mirror را برعهده دارد.