ریسک‌گریزی، ریشه درلایه‌های عمیق فرهنگ ما دارد
رییس پژوهشکده فناوری‌های نرم دانشگاه تهران: ۸

ریسک‌گریزی، ریشه درلایه‌های عمیق فرهنگ ما دارد

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۱۲:۰۰ | ۷ دقیقه

دکتر امیرعلی سیف‌الدین: لازم است جسور بودن و ریسک‌پذیری، آموزش بیشتری داده شود.

نوپانا: رییس پژوهشکده فناوری‌های نرم دانشگاه تهران، گفت: کسب‌وکارهای نوپا برای رقابت با شرکت‌های بین‌المللی که قصد ورود به بازارهای داخلی دارند، نیازمند به گسترش کسب‌وکار خود هستند تا بتوانند در این بازار رقابت کرده و رشد کنند. مقوله بازار برای استارت‌آپ‌ها بسیار اهمیت دارد و دلیلش این است که بازار ایران برای فعالیت آنها محدود است. بسته به ماهیت کسب‌وکارهای نوپا، بازار، عنصری مهم و حیاتی برای آنها محسوب می‌شود.

دکتر امیرعلی سیف‌الدین، در گفت‌وگو با خبرنگار نوپانا افزود: به دلیل گستردگی فعالیت استارت‌آپ‌ها، اغلب، بازارهای داخلی یک کشور برای فعالیت آنها محدود بوده و این کسب‌وکارها برای فروش خدمات و محصولات خود، لازم است با شرکت‌های بزرگ داخلی یا خارجی همکاری کنند تا بازار مناسبی پیدا کنند.

رئیس مرکز نوآوری و پارک فناوری شهر تصریح کرد: در سرمایه‌گذاری خارجی، بیش از آنکه امور مالی مهم باشد، بحث بازار جایگاه ویژه‌ای دارد، به طوریکه اگر بازاری وجود نداشته باشد، برگشت پول ممکن نخواهد بود. بنابراین، سرمایه‌گذاران دو راه پیش رو دارند: یا بازار داخلی برایشان جذابیت کافی جهت سرمایه‌گذاری دارد و یا ممکن است محصولات و خدمات را درخارج از کشور نیز عرضه کنند.

رییس کمیته راهبردی فناوری‌های نرم دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برخی کارشناسان اعتقاد دارند روش‌های سرمایه‌گذاری سنتی یا اعطای وام، در ایجاد کسب‌وکارهای پایدار، تاثیر چندانی ندارد و این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری تخصصی است. دراین راستا، برخی کشورها برای توسعه صنایع، به دو صورت وام‌محور و سرمایه‌محور عمل می‌کنند، که روش اول با تکیه بر پشتوانه بانک‌ها و روش دوم با تکیه بر بازار مالی و بورس است.

او بیان کرد: اینکه درکشور ما بیشتر کارآفرینان و شرکت‌های استارت‌آپی، با تکیه بر توان مالی بانک‌ها هستند، به معنای بد بودن این روش نیست، چرا که هر دو روش تامین مالی وام‌محور و سرمایه‌محور، مزایا و معایب خود را دارند.

سیف‌الدین با اشاره به عملکرد صندوق‌های جسورانه گفت: صندوق‌های جسورانه، جزء روش‌های تامین مالی از طریق بورس و بازار هستند که برای کارآفرینان و خلاقان عرصه استارت‌آپی که معمولا دانش کافی از فنون مالی و مدیریتی ندارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

رئیس مرکز نوآوری و پارک فناوری شهر در ادامه گفت: صندوق‌های جسورانه، با تزریق پول و با برعهده گرفتن مدیریت کلان شرکت‌ها، از نظر مالی آنها را کنترل کرده و مانع ایجاد مخارج حاشیه‌ای و مشکلات مالی می‌شوند.

او نقش سرمایه‌گذاری خارجی را برای شرکت‌های دانش بنیان، مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: باید ماحصل سرمایه‌گذاری خارجی را بررسی کرد و براساس آن، به قضاوت بنشینیم. در این میان ممکن است پول، فناوری و یا در اختیار گذاردن بازار، نتیجه آن باشد، که هرکدام از آنها سناریوی متفاوتی را رقم می‌زنند.

رییس کمیته راهبردی فناوری‌های نرم دانشگاه تهران افزود: باید مراقب بود که سرمایه‌گذاران و شرکای خارجی ما به ازای سرمایه چه انتظاراتی دارند و نمی‌توان نسخه واحدی برای همه آنها پیچید.

دکتر سیف الدین اظهار کرد: فرهنگ‌سازی در پیشبرد برنامه‌های توسعه کشور و استارت‌آپ‌ها بسیار موثر است، اما باید این نکته را مدنظر داشت که اصولا فرهنگ عمومی کشور ما ریسک‌گریز است و در لایه‌های عمیق فرهنگی و ضرب‌المثل‌های ما، همواره داشتن درآمد ماهیانه اندک و بدون ریسک ترویج شده است. لازم است جسور بودن و ریسک‌پذیری آموزش بیشتری داده شود و درکنار آن نهادهای حمایتی نیز باید تمهیداتی فراهم کنند که درصورت ورشکستگی افراد، زندگی عادی آنها از مسیر خود خارج نشده و آنها با سربلندی بتوانند زندگی را ادامه دهند.

(همچنین بخوانید:  از مرزها عبور کنید و جهانی شوید)

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کاربازارسرمایه‌گذاری خارجی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.