قدم به قدم تا توسعه اولین اپلیکیشن استارت‌آپی
برگرفته از سال‌ها تجربه کاری کارآفرینان موفق ۸.۷

قدم به قدم تا توسعه اولین اپلیکیشن استارت‌آپی

توسط محمد حاجی‌علی همدانی | ۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۰۹:۰۰ | ۱۱ دقیقه

اگر قصد قدم گذاشتن در مسیر توسعه نرم‌افزار استارت‌آپی را دارید، پیروی از گام‌ها و اصول مشخصی برای موفقیت در این زمینه، ضروری است.

نوپانا: قبل از هرچیز از خود بپرسید هدف شما از توسعه یک اپلیکیشن استارت‌آپی چیست؟ آیا صرفا می‌خواهید با سایر کارآفرینان هم‌مسیر باشید یا مشکلی را پیدا کرده‌اید که فکر می‌کنید اپلیکیشن شما می‌تواند آن را حل کند؟

در هرصورت، اگر قصد قدم گذاشتن در این مسیر را دارید، پیروی از گام‌ها و اصول مشخصی برای موفقیت در این زمینه، ضروری است. در این مطلب راهنمایی‌هایی برای شروع کار گردآوری شده است؛ اما به خاطر داشته باشید که این راهکارها ممکن است برای همه کارساز نباشد. این نکات، برگرفته از سال‌ها تجربه کاری کارآفرینان موفق سراسر جهان در زمینه توسعه اپلیکیشن است. باهم می‌خوانیم:

گام اول: پیداکردن ایده یا مشکل

اگر شما درحال‌حاضر، ایده‌ای برای ساخت اپلیکیشن دارید، این گام را رها کرده و به گام دوم بروید.

آیا می‌خواهید یک اپلیکیشن بسازید ولی ایده‌ای برای آن ندارید؟ تنها چیزی که اکنون شما واقعا نیاز دارید، یافتن مشکلی برای حل کردن است. این مشکلات همه‌جا هستند. کارآفرینان موفق مشکلاتشان را از راه‌هایی حل می‌کنند که گاهی کسی تصور آن را نمی‌کند. زمانی که به اطراف خود نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که تمام محصولات و خدمات موجود برای رفع یک مشکل به‌وجود آمده‌اند. به‌عنوان مثال، زمانی که شما بخواهید سریع‌تر از جایی به جای دیگری بروید، از اتومبیل استفاده می‌کنید، اما اگر مشکل شما مسافرت سریع‌تر از کشوری به کشور دیگر است، راه‌حل، استفاده از هواپیما است. بنابراین در زندگی روزمره خود و دیگران به‌دنبال مشکلات حل‌نشده بگردید و از تمام آنها یک لیست تهیه کنید. زمانی که شما یک لیست جامع از این مشکلات تهیه کردید، شروع به تفکر در رابطه با حل کردن آن‌ها بپردازید و از آن‌هایی که فکر می‌کنید توان حل آن‌را دارید نیز یک لیست کوتاه تهیه کنید. بدین‌ طریق شما می‌توانید پس از مدتی جست‌وجو، ایده خوبی برای توسعه اپلیکیشن خود پیدا کنید.

گام دوم: نیازسنجی

اعتبار اپلیکیشن شما، به میزان تقاضا برای استفاده از آن است. شما می‌توانید با استفاده از ابزار برنامه‌ریز گوگل، به ایده خود اعتبار دهید. همچنین لازم است یک صفحه فرود مناسب برای برجسته‌تر کردن اپلیکیشن خود بسازید، به گونه‌ای که کاربر به ثبت ایمیل خود در صفحه شما علاقه پیدا کند.

گام سوم: گسترش خط مشی و ویژگی‌ها

اعتبارسنجی از ایده شما به این معناست که شما محصولی دارید که مردم می‌خواهند از آن استفاده کنند. پس اکنون وقت آن رسیده که جزئیات محصول خود را مستندسازی کنید، یا اگر می‌خواهید پا را فراتر گذارید، از ابزار وایرفریمینگ (Wire framing)  استفاده کنید. زمانی که ایده خود را روی کاغذ می‌آورید، تمامی جزئیاتی که ممکن است عملی شود و هم‌چنین چگونگی جریان حرکت کاربران به‌سوی ویژگی‌های پیش‌بینی شده را تثبیت می‌کنید. این‌کار به توسعه‌دهنده شما کمک خواهد کرد تا به‌وضوح، انتظارات شما را درک کند.

گام چهارم: حذف ویژگی‌های کم‌اهمیت

از میان تمام اسنادی که از جریانات و ویژگی‌های اپلیکیشن خود آماده کرده‌اید، شروع به انتخاب ویژگی‌های قابل حذف کنید. ویژگی‌هایی که تنها به نظر شما "خوب است که باشد" را در نسخه اول ارائه ندهید و فقط ویژگی‌های کاملا ضروری را مدنظر قرار دهید. این‌گونه شما می‌توانید همیشه در آپدیت‌های بعدی تغییر خوبی برای ارائه داشته باشید. این کار باعث می‌شود تا هزینه‌های توسعه محصول، کاهش و همچنین میزان دستیابی به بازار هدف افزایش یابد.

گام پنجم: طراحی، اولویت اول

بسیاری از کارآفرینان تصور می‌کنند که طراحی اپلیکیشن، حتی اگر خیلی ساده‌ هم باشد، کافی است و بیشتر تمرکز باید بر مرحله توسعه قرار گیرد؛ تمامی آنها اشتباه می‌کنند. طراحی فقط به این معنا نیست که ظاهر نرم‌افزار شما به چه شکل است، بلکه به این معناست که کاربر چه تجربه‌ای را پس از کار کردن با اپلیکیشن، کسب می‌کند.

وینود خوسلا (Vinod Khosla) از گروه سرمایه‌گذاری خوسلا، این چنین می‌گوید: «طراحی، راهی است برای ساختن تکنولوژی کارآمد». بنابراین، به دنبال توسعه‌دهنده‌هایی باشید که طراحی (تجربه کاربری و گرافیک) را در اولویت کار خود قرار داده‌اند.

گام ششم: استخدام طراح و توسعه‌دهنده

شرکت توسعه‌دهنده‌ای را بیایبد که دارای استعدادهای عالی در امور طراحی و هم‌چنین دارای یک تیم یک‌پارچه و هماهنگ است. هنگام استخدام توسعه‌دهنده، میزان اعتبار و پیشینه و هم‌چنین اپلیکیشن‌هایی که تا کنون توسط آن‌ها ساخته شده است را بررسی کنید. اگر شما واقعا به یکی از نمونه کارهای تولیدی آنها علاقه پیدا کردید، این شانس وجود دارد که اتفاق خوبی در توسعه محصول شما توسط آنها بیفتد.

گام هفتم: ساخت حساب‌های توسعه

شما برای فروش نرم‌افزار خود در پلتفرم هدف توسعه‌دهنده، می‌بایست یک حساب توسعه مرتبط با آن، ثبت کنید. گوگل ۲۵ دلار برای چنین حسابی در پلتفرم اندروید و اپل ۹۹ دلار، هر دو به صورت سالیانه، دریافت می‌کنند. این امر برای شما اختیاری است که حساب خود را به‌صورت انفرادی یا به‌عنوان یک شرکت ثبت کنید.

گام هشتم: تجزیه و تحلیل

مرحله تجزیه و تحلیل به شما کمک می‌کند تا میزان دانلودها، ارتباط کاربر و میزان استفاده او از نرم‌افزار را پیگیری کنید. مطمئن شوید که شما از ابزارهایی مانند فلوری(Flurry) که به‌صورت رایگان در دسترس است و لوکالی‌تیکس(Localytics) که دارای هردو نسخه رایگان و قابل پرداخت است، استفاده می‌کنید.

گام نهم: گرفتن بازخورد سریع و ارتقاء

اولین باری که نرم‌افزار شما در اپ‌استور پلتفرم مورد نظرتان قرار می‌گیرد، یک بسته پیشنهادی در جهت بهبود و پیشرفت اپلیکیشن شما در اختیارتان قرار داده می‌شود. در این بسته، پیشرفت‌ها و تغییرات معمولا ثابت هستند؛ بنابراین بیشتر به بازخورد کاربران و ادامه دادن روند توسعه، توجه کنید.

گام دهم: معرفی ویژگی‌ها و قابلیت‌ها

همان‌گونه که گفته شد، نسخه اولیه اپلیکیشن شما با یک‌سری ویژگی‌های محدود ساخته می‌شود و هدف از آن، تنها ارائه‌ خدمات اصلی این سیستم است.

اکنون زمان آن است که با ارزیابی‌های لازم، ویژگی‌های مورد نظر باقی‌مانده را معرفی کنید. شما از طریق تجزیه و تحلیل و بازخوردهای دریافتی، درمی‌یابید که آیا وجود یک‌سری ویژگی‌ها، از نظر کاربران مناسب هستند یا خیر.

(همچنین بخوانید: مردم گرایش بیشتری به اپلیکیشن‌های ایرانی دارند)

منبع

برچسب‌ها: نرم‌افزاراپلیکیشناندرویدتوسعهتلفن همراهiOSApplication Development
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر پژوهشی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده و با فعالیت‌های تخصصی در زمینه مهندسی پزشکی و پردازش تصویر، هم‌اکنون مدیریت بخش فنی استارت‌آپ Maczooo mirror را برعهده دارد.