اصول اولیه طراحی تجربه کاربری
قسمت دوم ۷.۳

اصول اولیه طراحی تجربه کاربری

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۳/۳۰ - ۱۰:۰۰ | ۵ دقیقه

در قسمت قبلی، باید‌ها و نباید‌هایی را در زمینه طراحی تجربه کاربری توضیح دادیم. دراین بخش، به مرور اصول اولیه طراحی تجربه کاربری می‌پردازیم.

نوپانا: در قسمت قبلی، باید‌ها و نباید‌هایی را در زمینه طراحی تجربه کاربری توضیح دادیم. دراین بخش، به مرور اصول اولیه طراحی تجربه کاربری می‌پردازیم.

در همه جای دنیا، تجربه کاربری(UX) معیار بسیار مهمی در چرخه توسعه نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها است. UX، یک لایه‌ پنهان در طراحی است، و کمتر کسی پیدا‌ می‌شود که بتواند آن‌ را پیاده‌سازی کند.

در طراحی تجربه کاربری همیشه دو مورد را درنظر داشته باشید:
۱- کاربران خود را به خوبی بشناسید.
۲- در بیش‌تر موارد، شما کاربر نهایی نیستید.

اگر شما کاربران خود را نمی‌شناسید و عادت‌ها و گرایش‌های آن‌ها را نمی‌دانید، پس نمی‌توانید تجربه خوبی برای آن‌ها طراحی کنید. حتی اگر شما شبیه کاربران خود هستید و عاداتی مشابه دارید، به یاد داشته باشید که شما یک نفر هستید و نمی‌توانید کیفیت را از دیدگاه همه‌ کاربران تعریف کنید.
طراح UX باید اطلاعات زیادی داشته باشد و با گسترش مداوم آن‌ها و درنظرگرفتن کاربران، تجربه کاربری یک محصول را طراحی کند.

در ادامه مطلب، مراحلی که در طراحی UX یک محصول مورد نیاز است، آورده شده است. این مراحل، یک فرآیند ایده‌آل را ایجاد می‌کنند، اما در دنیای واقعی، همیشه انجام‌پذیر نیستند. گاهی اوقات لزوما یک مرحله حذف نمی‌شود، بلکه ممکن است با مراحل دیگر ترکیب شود یا به جای آن، ترکیبی از تجربه، دانش و شهود استفاده شود.

ملزومات

جمع‌آوری ملزومات، یکی از مراحل اولیه طراحی تجربه کاربری است. در این مرحله نیاز دارید سوالات زیادی را طرح کنید و همواره به آن‌ها توجه کنید. پیشنهاد می‌کنیم سوال‌های خود را روی برگه‌های کوچک بنویسید و پیرامون آن‌ها درگروه ارزیابی محصول، بحث کنید.

۱-ملزومات کسب‌وکار: شامل‌ اهداف یا احتیاجات بخش‌های مختلف شرکت یا نکاتی که برای سوددهی محصول ضروری است، می‌شود. اگر پروژه شما چیزی فراتر از یک محصول تفریحی باشد، انجام این مرحله الزامی است.

۲-ملزومات طراحی: گاهی اوقات ممکن است در طراحی، ملاحظات خاص یا نیازهایی وجود داشته باشد که باید درنظر گرفته شود.

۳-ملزومات تکنولوژی: ممکن است یک تکنولوژی خاص (پلتفرم، زبان و...) برای طراحی نیاز داشته باشید. محدودیت‌های شما چیست؟

۴-ملزومات کاربری: این محصول برای کیست؟ مخاطبان اصلی آن چه کسانی هستند؟ آیا مخاطب حاشیه وجود دارد؟ آیا کل کاربران شما را پوشش می‌دهد یا بخشی از آن را حمایت می‌کند؟

این الزامات است که پایه طراحی شما را شکل می‌دهد. بدون این الزامات، طراحی شما بی‌هدف خواهد بود.

تجزیه و تحلیل کاربر

همان‌طور که قبلا گفتیم، قبل از طراحی، باید کاربران خود را بشناسید. گاهی اوقات می‌توان اطلاعات زیادی درباره‌ کاربران به‌دست آورد و گاهی مقدار کمی از اطلاعات مورد نیاز به‌دست می‌آید. تجزیه و تحلیل کاربر برای فهمیدن نیازها و تمایلات کاربران ضروری است. شما باید در مراحل اولیه سوالات زیر را بررسی کنید:

۱-محصول برای چه کسی است؟ این محصول در گروه سرگرمی قرار می‌گیرد و یا برای اشتغال طراحی شده است؟

۲-آیا شما مشکل خاصی را برای کاربر برطرف می‌کنید؟ این مشکل مربوط به کسب‌وکار است؟

۳-چه مدل‌های ذهنی از کاربر سراغ دارید؟

۴-کی، چرا و چگونه کاربران از این محصول استفاده می‌کنند؟

۵-چه نگرانی‌هایی در رابطه با نحوه دسترسی کاربر به محصول وجود دارد؟

این مطلب را در قسمت بعد دنبال کنید.

(همچنین بخوانید: قدم به قدم تا توسعه اولین اپلیکیشن استارت‌آپی)

برچسب‌ها: user experienceتجربه کاربریطراحی گرافیکمحصولکاربرموفقیت کیفیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.