حمایت از ۶۰ مرکز نوآوری و شتاب‌دهی در کشور
مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری خبر داد؛ ۸

حمایت از ۶۰ مرکز نوآوری و شتاب‌دهی در کشور

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۳/۲۷ - ۱۷:۳۰ | ۸ دقیقه

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: از سال ۹۳ تاکنون از ۶۰ مرکز نوآوری و شتاب‌دهی در کشور توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری حمایت شده است.

نوپانا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، گفت: مراکز نوآوري و کارآفرینی، بخش مهم و بنیادین هدایت و شکل‌دهی توانمندی علمی نیروی انسانی تحصیل‌کرده، به سوی ایده‌های نوآورانه، شکل‌گیری کسب‌وکارهای نوپا و در نهایت حرکت به سوی پی‌ریزی اقتصادی مبتنی بر دانش، نوآوری و فناوری هستند که با حمایت معاونت علمی و فناوری، روند اثربخشی و فعالیت آن‌ها شتابی مضاعف گرفته است.

وی حمایت معاونت علمی از مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها را گامی در جهت ترویج و گسترش نفوذ کسب‌وکارهای فناورانه و برآمده از دل دانشگاه‌ها و مراکز علمی در پیکره‌ اقتصاد دانست و گفت: رشد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان نوپا در سال‌های اخیر نشان داده است ظرفیت خارق‌العاده‌ مراکز علمی و دانشگاهی کشور برای حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان، اکنون در حال شکوفایی و تحقق اقتصادی پویا و مبتنی بر توانمندی‌های انسانی است.

(همچنین بخوانید: نگاهمان را استارت‌آپی کنیم)

کرمی این مراکز را یکی از عناصر اصلی تحقق اقتصاد دانش‌بنیان ارزیابی کرد و گفت: در شکل‌دهی زمینه‌های لازم برای کسب‌وکارهای فناور، محرک‌ها و مقوم‌هایی مورد نیاز است که بر اساس همین ضرورت، مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌های فناوری، به عنوان هدایتگر و تداوم‌بخش ایده‌های نو و کسب‌وکارهای نوپا نقشی کلیدی ایفا می‌کنند.

وی با بیان‌ این‌که بدیهی است نوآوری، جایگاهی محوری در پویایی و رشد کشورهای موفق در مسیر توسعه ایفا می‌کند اظهار کرد: بر همین مبنا، ایجاد زیست‌بومی مساعد که بتواند راه رشد اقتصاد و پپیشرفت کشور را بر مبنای سرمایه‎های فکری و دانشی هموار کند و حمایت از شکل‌گیری و توسعه مراکز نوآوری به عنوان برنامه‌ای فراگیر در عرصه ملی، از سوی معاونت علمی و فناوری مدنظر قرار گرفته است.

کرمی درباره توجه ویژه معاونت علمی و فناوری به کارکرد مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها و مراکز کارآفرینی گفت: این مراکز در حقیقت کارکردهای متنوعی در زمینه کمک به ایجاد، رشد، توسعه و شکوفایی کسب‌وکارهای نوپا دارند و معاونت علمی برای شکل دادن به حلقه‌های مفقوده‌ عرصه علم تا کسب‌وکار، زمینه‌ توسعه و تسهیل روند فعالیت این مراکز را فراهم آورده است.

کرمی ادامه داد: مراکز شتاب‌دهی، ضمن ايجاد کردن فضایی مساعد برای باروری و رشد نوآوری و كارآفريني که عموم نقش‌آفرینان آن، نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده‌ کشور هستند، به توسعه یافتن محصول از مرحله آزمايشگاهي به بازار نیز کمک می‌کنند.

مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان، افزايش تعامل‌ها و ارتباطات اثربخش و شبكه‌سازي ميان جوامع نوآوری و كارآفريني را یکی از گام‌های دیگر برای کسب‌وکارهای نوپا برشمرد و گفت: مراکز نوآوری و شتاب‌دهی برای کمک به کسب‌وکارهای فناورانه از طریق برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌های تخصصی و رویدادهای کارآفرینی، زمینه‌ تعامل میان نخبگان، مستعدین و فعالان این عرصه را فراهم می‌کنند؛ همچنین ضمن فراهم آوردن بستري به منظور تأمين مالي و سرمايه‌گذاري براي ايده‌هاي جدید، خدمات مشاوره، راهبري و يادگيري‌هاي كارآفرينانه در ابعاد عمومی و مردمی را دنبال می‌کنند.

حمایت بیش از ۶۰ مرکز نوآوری و شتاب‌دهی

مشاور معاون علمی و فناوری ریس ‌جمهوری با بیان این‌که معاونت علمی و فناوری از سال ۱۳۹۳ روند تاسیس و پشتیبانی از مراکز نوآوری و شتابدهی فناوری را در دستور کار خود قرار داده است افزود: تاکنون در مجموع از راه‌اندازی و توسعه نقش‌آفرینی بیش از ۶۰ مرکز نوآوری و شتاب‌دهی فناوری در عرصه ملی حمایت شده است و این روند ادامه خواهد یافت.

وی افزود: در قالب این برنامه، تاکنون از مراکز نوآوری و شتابدهی مراکز دانشگاهی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پارک‌های علم و فناوری‌ و مراكز رشد، مراکز پژوهشی و فعالان بخش خصوصی در قالب اعطای کمک و تسهیلات، حمایت مادی و معنوی به عمل آمده است.

(همچنین بخوانید: حمایت میلیاردی از پیام‌رسان‌های بخش خصوصی)

برچسب‌ها: نوآوریشتاب‌دهندهشتاب‌دهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریپرویز کرمی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.